Gå til innhold

Noe må gjøres med Norske importregler!

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

JA, vi får sette vår lit til ACCN, og håpe og be for at det blir orden i systemet. Men at staten skal senke importavgiftene finner jeg en million gang mere usannsynlig enn at vi skal få lov å regge spesialbiler her.

 

Alternativet er å flytte til Australia/New Zealand - der er det tilnærmet fritt fram. ...Eller kanskje hoppe i det, og dra direkte til JDM-land! Haha, litt morsomt at Staten mobber oss vekk fra Norge; skulle ikke vi være et i-land, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

driter i hva diskusjonen er om .. men det var MYE feil på lista di ..

 

eks:

"Crown (?)" = Toyota Celsior (Lexus LS400)

"LS400" = Toyota Celsior (siden det er i japan passer det bedre med navnen på bilene i japan)

"???" = Toyota Crown

"???2" = Mazda MS-9 (Mazda Xedos 9 - ikke helt sikker på den)

"???3" = Usikker selv .. ser ut som en Mitsu DIAMANTE .. men ser ut som Nissan Ratt..

"???4" = Toyota Mark II/CRESSIDA

"Corona (?)" = Toyota Crown (Corona = Carina)

"Cema (?)" = samme som den jeg var usikker .. hvertfall sikker på Nissan nå..

 

mange av bilene på lista kan du enkelt og greit regge ettersom de selges/ble solgt i Norge eller europa.

 

en Gammel Soaere var tilsalgs i svenskeland for noen måneder siden .. (Som Lexus SC300.. Soaere er Lexus SC ..2,5liter TT er litt spesiell da .. går ikke veldig bra .. men spesiell )

osv osv osv ... PS: en Mitsu FTO = forhjulstrekk :(

Honda Legend går det jo en del av i norge ..

skal vel ikke være For vanskelig å regge de ..

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.king-buyer.co.jp/details.php?carid=951 :) :) :) :)

 

og så må jeg si at jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan bli regga her i norge..de har vell bremser? ratt? gasspedal? motor? og alt det der..hva skiller dem ut annet enn motor kraften?? det er en ting jeg ikke skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det trådens første innlegg tar opp.

 

Ta en telefon til din lokale trafikkstasjon og spør litt så merker du kjapt at det ikke er "så enkelt."

 

Men det er uansett viktig å snakke med trafikkstasjonen ifm en ombygging eller import av spesiell bil. Mange er ok å snakke med og prøver å hjelpe etter beste evne. Masse regler er også åpne for en viss tolkning.

 

Selv bygger jeg hotrod av en 1934 Ford Roadster. Ble frarådet å prøve på noe slikt av den lokale amcar-klubben. De hadde svært dårlige erfaringer med trafikkstasjonen her.

Men etter å ha snakket med de rette folka, presentert prosjektet mitt på en ryddig og oversiktlig måte og svart på noen kritiske spørsmål var det fritt fram for å begynne ombyggingen.

 

Husk at Trafikkstasjonen tenker trafikksikkerhet og å dekke sin egen rygg dersom det skulle skje noe med en bil de hadde godkjent. Høyst forståelig begge deler.

 

Og de gutta har antagelig sett mye rart og møtt mange lurvete "verdensmestere" som har presentert planer på nivå med en Ola-bil eller en båthenger. Ikke rart de er kritiske da.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Muligheten til motorhistorisk registrering er rett og slett for dårlig! Japan (og noen ytterst få andre land) har så mange fantastiske biler som vi går glipp av fordi de jævla politikerne bare sitter på hendene sine! Skulle det være så vanskelig å forandre systemet med ei lita linje som gir oss hjemmel for å ta hjem spesialbiler? Mens vi kan tenke på at de antakeligvis sitter på Tinget nå og ler oss opp i trynet, kan vi sjekke denne listen som viser et lite utvalg av biler vi gjerne vil ha - men ikke får lov å registrere:

 

Se bare!

Chaser

Soarer

Cresta

Mark-II

'34GTR

S15

'33GTR

'32GTR

S13 i siste utgave (kuoki Aero) /m SR20

Sil-80

Silvia S13 / PS13

Cefiro

Laurel (?) / RB26

tidlig EVO

Legacy B4

JC Cosmo

Mitsu' FTO

J-Spec Integra Type R

Nissan Cube

Odyssey1

Odyssey2

Odyssey3

Legend

Gloria

President

LS400

Crown (?)

???

Sentera

???2

Corona (?)

???3

Cema (?)

???4

 

Jeg kan fortelle deg såpass mye, at disse bilene er det mulig å få skilter på hvis man vill. Men vill selvfølgelig koste litt. Har en kontakt her i norge som klarer å skaffe papirer på det aller meste.

 

Skyline papirer er nå ferdig :) Og er en eier i norge som snart blir meget glad for å få sin R33 GTR registrert med elte TÜV papirer :)

 

Samme gjelder med ikke e-merkede amerikanske/canadiske biler :)

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kebab gud

driter i hva diskusjonen er om .. men det var MYE feil på lista di ..

 

eks:

"Crown (?)" = Toyota Celsior (Lexus LS400)

"LS400" = Toyota Celsior (siden det er i japan passer det bedre med navnen på bilene i japan)

"???" = Toyota Crown

"???2" = Mazda MS-9 (Mazda Xedos 9 - ikke helt sikker på den)

"???3" = Usikker selv .. ser ut som en Mitsu DIAMANTE .. men ser ut som Nissan Ratt..

"???4" = Toyota Mark II/CRESSIDA

"Corona (?)" = Toyota Crown (Corona = Carina)

"Cema (?)" = samme som den jeg var usikker .. hvertfall sikker på Nissan nå..

 

mange av bilene på lista kan du enkelt og greit regge ettersom de selges/ble solgt i Norge eller europa.

 

en Gammel Soaere var tilsalgs i svenskeland for noen måneder siden .. (Som Lexus SC300.. Soaere er Lexus SC ..2,5liter TT er litt spesiell da .. går ikke veldig bra .. men spesiell )

osv osv osv ... PS: en Mitsu FTO = forhjulstrekk :(

Honda Legend går det jo en del av i norge ..

skal vel ikke være For vanskelig å regge de ..

 

Nei er ikke lett. I japan har de et helt annet chassi nr. Kunn 10 siffer, og ikke 17 som i norge :)

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men ville bare legge til at jeg ser for meg at Torild eller en eller annen mongis kommer til å innføre ekstra avgifter for innføring av biler som skal brukes uten skilter (altså på bane, etc..).

 

Tror nok det kommer til å gå langt og lengre før det blir noen endring på tollavgifter, osv...

-Mercedes Benz 190E 2.3 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bead-lock

Det finnes muligheter!

 

Det finnes en løsning som heter motorhistoriske kjøretøy, der kan du søke Veidirektoratet og disp for å registrere slike biler

 

LMK som er parply organisasjonen for de fleste veteran og merkeklubber i norge!

 

Det ble godkjent en Skyline på dette ifjor! :D

 

 

Jeg snakket med Japan Sportsbil Import senest i forrige uke og da fikk jeg vite at det tok dem nærmere ett år å få regga skylinen på motorhistorisk grunnlag! en helvetes papirmølle sa karen.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

 

Jeg kan fortelle deg såpass mye, at disse bilene er det mulig å få skilter på hvis man vill. Men vill selvfølgelig koste litt. Har en kontakt her i norge som klarer å skaffe papirer på det aller meste.

 

Skyline papirer er nå ferdig :) Og er en eier i norge som snart blir meget glad for å få sin R33 GTR registrert med elte TÜV papirer :)

 

Samme gjelder med ikke e-merkede amerikanske/canadiske biler :)

 

Jan-Tore

 

Håper kontakten din er en biltilsynsmann som skaffer disse papirene på lovlig vis ved hjelp av velvillig innstilling til tolkning av regler, da. At det ike er svindel vi snakker om. Men regner med at du ikke hadde skrevet dette svaret da...

 

Alle slike "lure" løsninger er ris til egen bak også. For 3-4 år siden ble det oppdaget at noe trafikkstasjoner tolket reglene for ombygging/oppbygging "altfor velvillig" i henhold til Toll- og Avgfitsdirektoratets (TAD) intensjoner (som er mildt sagt vage).

 

For å unngå dette i fremtiden krevde TAD å selv å avgjøre alle slike søknader. Med et nødskrik fikk de ikke det kravet innfridd. Det ville vært katastrofe for bilhobbyen og en vanvittig papirmølle man måtte gjennom dersom de hadde fått lagt sine klamme hender på sakene. Tenk bare på hva som er disse instansenes hovedoppgave: Statens Vegvesen: Sikker trafikk, TAD: kreve inn max med penger til statskassa etter gjeldende regler.

 

Nå er det forresten ny sak på gang oppi Trønderriket ifm etpar hotrodder som iht TAD ALDRI skulle vært godkjent som ombygde.

Vet ikke om saken er avgjort, men alt slikt er svært ødeleggende dersom det avdekkes snusk fra Trafikkstasjonens side.

 

Sikkert morro for gutta som har bygget seg etpar knalltøffe biler. Og bilene er sikkert velbygde som fy. Men det er ødeleggende for oss som kommer etterpå. Trafikkstasjonene føler TAD som puster de i nakken og blilr helt på tuppa. For ikke å kunne bli tatt på noe sier de da NEI istedefor ja dersom de er i tvil.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår