Chevy Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Originally posted by Tape-R dragsuget bak en bil vil ikke bli like stort som f.eks bak en lastebil som er veldig FIRKANTET og stor.... Men hvorfor er du så redd for dragsug?..... er jo ingenting som skader deg.... Bortsett fra at du vil få en veldig hvit rumpe på bilen din hvis du kjører hardt i pudder snø... og det kommer av dragsuget ja.... men det vil du uansett ha enten du har vinge eller ikke "Drag" = aerodynamisk brems = øket luftmotstand.. Må motvirkes med mere "energi" = mere motorkraft... Siter Proff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
guest Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Originally posted by Bård Hva vil dere si at må gjøres i mitt tilfelle for å bli kvitt suget som oppstår mot veggen? Hva med å sette opp en levegg på hjørnet der døra er? Du vil fortsatt ha samme snø effekt, men den vil ligge rett bak leveggen istedet for innpå døra. Siter '87 Dodge Daytona Shelby Z Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CesiuM_e Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Originally posted by Bård Problemet med dette bygget som jeg studerer, er at snøen pakkes foran døren, og jeg vil derfor fjerne dragsuget. Late jævel. Hva med å måke snø litt oftere :D Nei nå skal jeg ikke spore av her. Har egentlig ikke peiling. Har bare 2FY ;) Siter - Volvo 240 '88 (x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Originally posted by Bård Her er et bilde av mitt spesifikke problem. Den mørkeblå pilen viser vindretningen. De lyseblå pilene viser hvordan luften (snø) suges inn mot veggen. Tar jeg feil hvis jeg sier at dette ligner på det suget som oppstår bak en bil som ikke har spoiler? Hadde jeg vært deg, så hadde jeg forsøkt å fa tak i et CFD (computer fluid dynamics?) program (vet det finnes enkle shareware-programmer som takler firkantene elementer/bygg) hvor du modellerer bygget sett ovenifra og setter på vind i ulike retninger. Det vil gi deg strømningen rundt bygget og hvor sug- og trykkrefter oppstår. Så kan du prøve ulike skjermer på ulike steder for å se om sugkreftene minker i hjørnet, da dette er årsaken til opphopning av snø på byggets le-side. Det finnes noen enkle figurer i norsk standard for vindlaster på bygninger (NS3490-4, brukes til å dimensjonere bygg mot vindlaster i Norge), men ditt spesifikke problem med opphopning av snø kan ikke løses eller utbedres uten å kjøre en strømningsanalyse. Selv om det er det samme som skjer når det blåser rundt en bygning og rundt en bil, så blir spoiler-teorien litt forvillende fordi bilspoileren ikke har som hovedhensikt å hindre turbulens (skape jevn luftstrøm rundt seg selv som en regndråpe), eller minke sugkreftene/draget bak bilen, men også skal fange luftstrømmen og gi bilen vertikalt marktrykk bak. Lykke til :) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Grafisk fremstilling: Siter Proff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eelo Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Originally posted by Chevy Grafisk fremstilling: Å kjære Gud jeg håper det der er photochoppa.. :D :D :D Siter 94 Pug405GTX x -86 VW Golf CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet Juni 15, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Originally posted by Terminator Hadde jeg vært deg, så hadde jeg forsøkt å fa tak i et CFD (computer fluid dynamics?) program (vet det finnes enkle shareware-programmer som takler firkantene elementer/bygg) hvor du modellerer bygget sett ovenifra og setter på vind i ulike retninger. Det vil gi deg strømningen rundt bygget og hvor sug- og trykkrefter oppstår. Så kan du prøve ulike skjermer på ulike steder for å se om sugkreftene minker i hjørnet, da dette er årsaken til opphopning av snø på byggets le-side. Takk for det forslaget, Terminator. Jeg fant et bra program (web-basert) til dette på http://www.cfdnet.com. Dersom du vet om andre, som kanskje er litt bedre/har mer veiledning, si gjerne ifra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Originally posted by Bård Takk for det forslaget, Terminator. Jeg fant et bra program (web-basert) til dette på http://www.cfdnet.com. Dersom du vet om andre, som kanskje er litt bedre/har mer veiledning, si gjerne ifra. Jepp, et slikt program tenkte jeg på. Har ikke noe særlig erfaring selv med slike analyser, men hvis du får lov å laste ned og teste programmet på den siden, så mener jeg du er på rett spor. Det finnes også andre program, men de jeg vet om er store program som Ansys og Abaqus, programmer med høy brukerterskel som krever lisens og som kan mye mer enn man trenger angående dette problemet... Lykke til :) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Originally posted by Eelo Å kjære Gud jeg håper det der er photochoppa.. :D :D :D Nei det er det faktisk ikke..... Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallis Skrevet Juni 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2004 aerodynamikk er logikk i mine øyne.... Siter live fat, die young, and leave a big, fat, corpse... ->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:) x: honda civic lsi x:mazda 1,6 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Juni 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2004 Originally posted by jallis aerodynamikk er logikk i mine øyne.... Selvfølgelig er aerodynamikk logikk, det handler om hvordan luftstrømmer brytes opp, finner veien rundt en hindring/legeme og hvilke krefter som da oppstår på legemet og i hvilke retninger disse kreftene virker. Men om den samme logikken din kan brukes til å finne ut alt du trenger uten dataanlyser og vindtunnel-forsøk er kanskje mer tvilsomt..? ;) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
porsche_dude Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 du må også huske på at vind/turbulens rundt dette bygget kan bli påvirket av andre bygg, dersom det er det i nærheten. og det samme kan sies om geografisk oppbygging i området rundt bygget. men lykke til, det hørtes interessant ut Siter with no power, comes no responsibillity * volvo 740 '86 (bruksbil) * porsche 944 '86 (prosjekt) * suzuki GSX-R 750 '92 * nissan 200 S14 '95 (driftebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.