Gå til innhold

Eelo

Bruker
  • Innholdsteller

    333
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Eelo

  • Bursdag 12/31/1983

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    405 GTX
  • Biltype (eks Audi)
    Peugeot
  • Årsmodell (eks 1995)
    1994
  • Motor (eks 1.6)
    2.0
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Felger og toning.. :/

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Bodø

Eelo's Achievements

  1. Nå står det vel til enhver tid 2 F-16 på beredskap i Bodø som skal kunne ta av innen 15 minutter. Så spørs om ikke de har noen innvendinger. Men er vel bare å sende et brev til rette vedkommende og spørre. :)
  2. http://www.bilforumet.net/showpost.php?p=1153982&postcount=5 http://www.bmwccn.no/rogaland/felginformasjon.html Et par linker til..
  3. Kan du lese eller bare later du som? :) Forøvrig er vel "Queen - Don't Stop Me Now" kåret av Top Gear til verdens beste kjøresang of all time.. Er jo bra den, burde fungere i garasjen og... For min del går det mer på humøret hva jeg hører på, og ikke hvor jeg er og hva jeg gjør..
  4. Jeg burde kanskje formulert meg litt bedre der ja. Det jeg mente med at hjulet står i "ro" er at diff'en sender all kraft til det andre hjulet så førstnevnte hjul står stille, da yter det 0 kraft fremover. Samtidig blir all kraft sendt til det andre hjulet, som på is (i dette tilfellet) vil spinne. Og all energi forsvinner som varmeenergi, lyd og sikkert flere former, men svært lite energi vil gå over til bevegelsesenergi og trekke bilen fremover. Konklusjon: Alle(?) vet at den energien som blir produsert av motoren kan ikke bare forsvinne, det jeg vil frem til er at med en 2wd uten diffbrems vil svært lite energi finne veien ned i bakken som bevegelsesenergi og drive bilen fremover under ovennevnte føre. Stemmer det, hjulene produserer en kraft, men drivkraft fremover er lik 0. Det er vel det vi diskuterer her? Feil, hvis diffen sender all kraft til ett hjul, så vil det ene hjulet videreføre alle 6000N, og det andre vil få tilnærmet 0N. (litt friksjons-, og varmetap i lager og stikkakslinger vil jeg tro.) Eneste måten å få begge hjulene til å videreformidle nøyaktig like mye energi er 100% sperre.(?)
  5. Men da er jo egentlig vi ganske enige. Tror jeg... sånn som jeg har forstått at en differensial fungerer i praksis. 0% sperre (som er vanlig på de fleste biler??) Når du gir gass sender diffen ut lik mengde energi til hvert hjul. Men, når ett hjul får tilsendt mer energi enn friksjonsmotstanden mellom bakken og gummien klarer å holde igjen. Da blir all energien overført til nettopp dette hjulet, og du med mindre du går av gassen vil dette hjulet spinne mens det andre hjulet står i ro. Hvis du kommer og påstår at dette er feil, så kan du komme hit så kan jeg illustrere det med grevlingen min.. ;) Men det en diffsperre derimot gjør (25%) f.eks. er at den sender alltid min. 25% kraft til det hjulet med mest grep.. Dette er sånn jeg har forstått det, kan veldig gjerne være riv ruskende galt, men basically tror jeg at jeg har forstått det.. Og jeg snakker ikke om hvor mye energi som blir sendt ut til hvert hjul, men hvor mye energi som blir overført fra hjulene og ned i bakken. Du får unnskylde mitt "basic language" men jeg har gått yrkesfag og kommer fra landet, der hadde vi ganske enkel naturfag og..
  6. Øh.. hvis du bare spinner på ett hjul er ikke friksjonen lik, og det er den vel ikke alltid for å si det sånn. Når du står og spinner på ett hjul uten diffsperre går all kraften til det ene hjulet som spinner, og det andre er da helt dødt. = Minimal trekkraft Spinner du på 2 hjul med eller uten sperre får du doblet trekkraften. Det beste er jo da selvfølgelig å gå av gassen, så du slutter å spinne. Da har du maksimal trekkraft. Jeg har hørt rykter om at hvis man begynner å spinne på ett hjul, (friksjonstap) så kan man bremse med venstrefoten, (tilfører friksjon på det hjulet som spinner) og diffen vil sende kraft til det hjulet som ikke spinner Stemmer dette? Har ikke fått testet det. :) Virker ihvertfall logisk så lenge du ikke bremser for mye. Og bare for å ha det sagt, så har jeg kjørt forbi mange bakhjulstrekkere som bare står og spinner på ett hjul. Føreren har myyye å si. :partyon: Edit: Jeg har og blitt frakjørt av FWD, RWD og spess 4WD, da dekkene mine ikke akkurat er de beste, og jeg er langt fra verdensmester. Ikke har jeg sperre eller anti-spinn heller. :)
  7. http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/26/490089.html Nei, det er ikke repost av dama som prøver å fylle bensin på sin tafatte udugelige måte, eller jo, men nei.. :D Det er det som står litt lengre ned som gjorde dagen min litt lysere.. :respect:
  8. Spotta denne like før avkjørselen ved blommenholm på E18 mot drammen.. Dårlig mobilbilde men.. fant ikke digicam i hanskerommet..
  9. Folk gjør jo det der støtt og stadig her til lands.. Er bare det at her er slangene lange nok.. Nei, jeg har ikke gjort det selv, men jeg har jobbet på bensinstasjon..
  10. Jeg vet om en som gjorde det.. Nokså ufrivillig riktignok.. Han mistet foten under kneet..
  11. Hehe.. Er det originalvare fra BOS den strikken? :race Men nå har jeg ventet i syv lange og syv brede på hvite sideskjørt og leppe bak.. babyhmm? Ikke at jeg skal si så mye, jeg er tregere enn en gjennomsnittlig isbre.. :blah:
  12. Tviler på at hun skjønte det selv.. :D Er mange rare folk ute og går.. (Les: kjører)
  13. Får du flere purringer nå går vel saken til inkasso?? :D
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår