Gå til innhold

Vitenskapen bak spoilere

Ranger emnet


Bård

Anbefalte innlegg

Originally posted by Tape-R

dragsuget bak en bil vil ikke bli like stort som f.eks bak en lastebil som er veldig FIRKANTET og stor....

 

Men hvorfor er du så redd for dragsug?..... er jo ingenting som skader deg.... Bortsett fra at du vil få en veldig hvit rumpe på bilen din hvis du kjører hardt i pudder snø...

og det kommer av dragsuget ja.... men det vil du uansett ha enten du har vinge eller ikke

 

"Drag" = aerodynamisk brems = øket luftmotstand..

Må motvirkes med mere "energi" = mere motorkraft...

Proff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Problemet med dette bygget som jeg studerer, er at snøen pakkes foran døren, og jeg vil derfor fjerne dragsuget.

 

Late jævel. Hva med å måke snø litt oftere :D

 

Nei nå skal jeg ikke spore av her. Har egentlig ikke peiling. Har bare 2FY ;)

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Her er et bilde av mitt spesifikke problem. Den mørkeblå pilen viser vindretningen. De lyseblå pilene viser hvordan luften (snø) suges inn mot veggen. Tar jeg feil hvis jeg sier at dette ligner på det suget som oppstår bak en bil som ikke har spoiler?

model1_arrows.jpg

 

spoiler.jpg

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg forsøkt å fa tak i et CFD (computer fluid dynamics?) program (vet det finnes enkle shareware-programmer som takler firkantene elementer/bygg) hvor du modellerer bygget sett ovenifra og setter på vind i ulike retninger. Det vil gi deg strømningen rundt bygget og hvor sug- og trykkrefter oppstår. Så kan du prøve ulike skjermer på ulike steder for å se om sugkreftene minker i hjørnet, da dette er årsaken til opphopning av snø på byggets le-side.

 

Det finnes noen enkle figurer i norsk standard for vindlaster på bygninger (NS3490-4, brukes til å dimensjonere bygg mot vindlaster i Norge), men ditt spesifikke problem med opphopning av snø kan ikke løses eller utbedres uten å kjøre en strømningsanalyse.

 

Selv om det er det samme som skjer når det blåser rundt en bygning og rundt en bil, så blir spoiler-teorien litt forvillende fordi bilspoileren ikke har som hovedhensikt å hindre turbulens (skape jevn luftstrøm rundt seg selv som en regndråpe), eller minke sugkreftene/draget bak bilen, men også skal fange luftstrømmen og gi bilen vertikalt marktrykk bak. Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg forsøkt å fa tak i et CFD (computer fluid dynamics?) program (vet det finnes enkle shareware-programmer som takler firkantene elementer/bygg) hvor du modellerer bygget sett ovenifra og setter på vind i ulike retninger. Det vil gi deg strømningen rundt bygget og hvor sug- og trykkrefter oppstår. Så kan du prøve ulike skjermer på ulike steder for å se om sugkreftene minker i hjørnet, da dette er årsaken til opphopning av snø på byggets le-side.

Takk for det forslaget, Terminator. Jeg fant et bra program (web-basert) til dette på http://www.cfdnet.com. Dersom du vet om andre, som kanskje er litt bedre/har mer veiledning, si gjerne ifra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Takk for det forslaget, Terminator. Jeg fant et bra program (web-basert) til dette på http://www.cfdnet.com. Dersom du vet om andre, som kanskje er litt bedre/har mer veiledning, si gjerne ifra.

 

Jepp, et slikt program tenkte jeg på. Har ikke noe særlig erfaring selv med slike analyser, men hvis du får lov å laste ned og teste programmet på den siden, så mener jeg du er på rett spor. Det finnes også andre program, men de jeg vet om er store program som Ansys og Abaqus, programmer med høy brukerterskel som krever lisens og som kan mye mer enn man trenger angående dette problemet... Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jallis

aerodynamikk er logikk i mine øyne....

 

Selvfølgelig er aerodynamikk logikk, det handler om hvordan luftstrømmer brytes opp, finner veien rundt en hindring/legeme og hvilke krefter som da oppstår på legemet og i hvilke retninger disse kreftene virker. Men om den samme logikken din kan brukes til å finne ut alt du trenger uten dataanlyser og vindtunnel-forsøk er kanskje mer tvilsomt..? ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må også huske på at vind/turbulens rundt dette bygget kan bli påvirket av andre bygg, dersom det er det i nærheten. og det samme kan sies om geografisk oppbygging i området rundt bygget. men lykke til, det hørtes interessant ut

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår