Gå til innhold

Opel Vivaro 2.5-135 D motorstans under kjøring.

Ranger emnet


prippsen

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Opel vivaro fra 2005 som har rullet 260.000km. 
 

bilen sto parkert ute i 2 uker, når jeg igjen skule bruke bilen så startet den og gikk helt fint i ca 20 min.

plutselig dør motoren helt ut av det blå under kjøring. 
etter noen min får jeg start på den igjen og den kjører et par hundre meter før det samme skjedde igjen..

ble hentet av falcken som tok bilen til nærmeste verksted, 

verkstedet tok de diagnose test av bilen og fant følgende feil: 

Luftmassemåler (ingen respons)

Veivakselsensor

drivstoffpumpe i tanken. 
 

det ble kun byttet noen dårlige ledninger i forbindelse med luftmassemåler, feilkoder forsvinner ikke. 
 

verkstedet testkjører bilen på veienog den fungerer da OK.

 

når jeg får tilbake bilen så bruker jeg den problemfritt i ca en uke, (men den ble kun brukt til relativt korte turer) 

frem til i dag.. motoren hadde vært i gang i ca en time når den plutselig stopper igjen under kjøring.. 

rett før den stoppet kunne jeg skimte «stopp» og «batteri symbolet» flimret litt..

når jeg omsider får startet bilen igjen går det fint å gasse mens bilen står i fri, men når jeg slipper clutchen og skal begynne å kjøre så dør den.. altså med en gang den får motstand..

virker som om bilen kan kjøre når temperaturen på motoren går ned?

Noen som har en formening om hva som bør gjøres?? 
 

 

1B4A9EEA-B986-4210-B756-5D1A6F3A2479.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til slike biler i det hele tatt men jeg tenker om det hadde vært meg så ville jeg begynt med å skaffe/låne en diagnosetester og sett hvilke feilkoder bilen nå har. Videre ville jeg byttet LMM om feilkoden på denne fortsatt er der, like så med veiakselsensor. Sensorer regner jeg som slitedeler. Har vært borti et par biler som har "stått seg ihjel" med en mengde feilkoder som er helt ulogiske men som etter rens av kontakter og sensorer har kjørt bra i lang tid etterpå. Ikke mye til svar dette dessverre :straight-face.fw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme, har bestilt veivakselsensoren nå i første omgang så får jeg bare se, trodde ikke luftmassemåleren kunne få bilen til å plutselig stoppe under kjøring? Men kan uansett teste å bytte den også.. 

(Jeg er overhode ikke bilmekaniker men syntes det er rart at verkstedet ikke byttet veivakselsensoren?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er typiske symptomer på sensorfeil. 

Når motoren blir varm så slutter sensoren å gi fra seg signal og er like fin igjen når den blir kald. 

Skift veivakselsensor også ta det derfra. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår