Gå til innhold

Toppakning på 2007modell

Ranger emnet


STE

Anbefalte innlegg

Jeg leverte inn bilen hos Toyota for å bytte en løs dyse. Fikk telefon samme dag som dette ble gjort med beskjeden om at toppakning har gått og at hele motoren må byttes.

Er dette virkelig nødvendig? Kan ikke toppakning byttes?

Er det verdt det å sette inn ny motor i en såpass gammel bil? Fått pris på 65000,- for ny men at de skal prøve å finne en brukt motor for å få ned prisen.

Hva bør jeg gjøre?

Endret av STE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel dette litt drøyt da. Her har vel dem tenkt å tjene en go slant på deg.

Hvorfor skulle det ikke være nok med å bytte pakningen. Om bilen ikke bruker vann eller har noen stygge ulyder under kjøring. Så er skal det være nok med bytte pakningen men greit å slippe toppen også under bytte av pakningen. 

Finn et verksted som kan gjøre dett billigs mulig hør med forskjellige om pris.

Om motoren er heilt defekt så finner du en brukt motor å setter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 kr er jo ikke så mye å stusse over da. Er jo nokså grei pris på bytte motor. Men når det gjelder å av salg av bilen. Så går det an på km på bilen, også bytte motor.

Og hvordan ellers bilen er teknisk utsende rust å div.

Og hvilken motor som står i den liten eller stor altså hvor mye hk den har. bensin eller diesel.

'Bilen selv ligger vel på verdi fra 50,000 og oppover. opp til 140,000kr ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom de frem til at toppakning er gåen? Eller mener de at toppen er gåen, altså gjengene til dysen? Uansett burde de kunne bytte bare topp, eller toppakning. Å konkludere med at hele motoren må byttes er merkelig uten at den er åpnet den. Hør med de og få en forklaring, gjerne skriftlig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanskelig å si konkret hva feilen skyldes.

Men, mest sannsynlig så er toppakningen defekt grunnet motoren er kjørt med en løs dyse som over tid har dannet ett «sot-lag», når dysen ble skiftet har motoren fått den kompresjonen den skal ha, kan toppakningen ha røket grunnet sot-avleiringene den defekte/løse dysen har forårsaket.

 

Toppen på disse motorene lar seg ikke planslipes, grunnet kjemikalene den er sammensatt med.

Av de tilfellene vi har hatt, må alltid komplett motor skiftes (dette er fordi dette blir den billigste rep. Metoden). "

Dette er mailen jeg fikk fra dem da jeg etterspurte hvor feilen var og hvorfor ikke bare toppakning kunne byttes. Vanskelig å vite hva jeg skal høre på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres underlig ut, men nå kjenner jeg ikke til den motoren, ei heller så mye til Toyota generelt. At en topp ikke kan planes er nytt for meg, men at det er "pga kjemikaliene den er satt sammen med" høres også underlig ut. Kjemikalier? Hadde de sagt legeringer så kanskje... Men, en topp trenger kun planes dersom den har skjevheter, noe jeg antar de ikke har sjekket enda på din? Enda mer merkelig at de ikke kun kan bytte topp og toppakning, men helst vil inn med komplett brukt motor... 

Som sagt, er ingen guru på Toyota, men dette høres merkelig ut hele greiene. I sitatet under antydes det at toppakning var ok til de byttet dysen, og røk når de startet den etterpå - pga for høy kompresjon?

Og igjen, dersom toppakning er defekt så trenger ikke topp være skjev, de antyder jo selv at den røk ETTER at de byttet dysen. Toppen kan da vel være like fin? Tror ikke jeg hadde akseptert forklaringen fra de - om det var min bil.

 

57 minutter siden, STE skrev:

Men, mest sannsynlig så er toppakningen defekt grunnet motoren er kjørt med en løs dyse som over tid har dannet ett «sot-lag», når dysen ble skiftet har motoren fått den kompresjonen den skal ha, kan toppakningen ha røket grunnet sot-avleiringene den defekte/løse dysen har forårsaket.

Søkte litt på nettet og får inntrykk av at det er mange som sliter med dieselmotoren i RAV4, der utfallet er bytte av hele motoren. Verkstedet har da gjerne rett i at det billigste er å bytte hele motoren, men årsaken er at motoren generelt er dårlig konstruert. 

Lignende sak, http://benny.tv2.no/question/62221/toyota-rav4-defekt-toppakning-kjent-svakhet/?answer=66856#post-id-66856

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motorene lider av ekstremt dårlig ingeniørarbeid. 

Topp og blokk vil med tid og stunder «slites» grunnet vibirasjon som oppstår mellom de. Etterhvert blir slitasjen så stor at symptomene blir som om toppakningen skulle ha tatt kvelden. Toppen kan slipes, ingen problemer det, men pga. legeringen vil toppen bli svakere. Problemet derimot er blokka, når flaten på blokka (mot topp) blir «slitt» etter vibirasjonen så vil sylinderforingene stikke høyere opp enn selve godset i blokka. Sjansen for at toppakning blir tett etter demontering/montering er nesten lik null. 

Jeg er ingen Toyota mekaniker, men har hatt inne en Avensis D4D og en RAV4 D4D med dette problemet. Jeg jobber sammen med en som har jobbet på Toyota i ca. 15 år, så har snakket litt med han vdr. de to bilene jeg hadde inne ved en tidligere anledning. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår