Gå til innhold

Ujevn gange på 1,2 l motor

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp slipt ventiler og byttet en ventil på en 1,2 liters motor. Var ekstremt nøye med tilpassningen, brukte tusj for å sjekke tetthet. Sjekket også lengden på ventilene at de forble innen for maks lengde fra topplan. Det er vel for å hindre at de hydrauliske lørterene ikke bunner og derved sikre klaringen.

 

Der for er jeg litt i villrede. Det er nye plugger og en ny coil som jeg prøvde på den sylindren den går litt dårlig på. Men ingen forskjell..

 

Det jeg lurer på er om en hydraulisk løfter har hengt seg opp?

Hvor vanlig er dette?

 

Er det problematisk å sjekke, reparere? 

 

 

 

 

Jeg kjøpte en ny løfter til reserve for sikkerhets skyld, men byttet ikke, da jeg ikke visste hvilken jeg skulle bytte.

Dessuten var så hel opplagt at ventilstyringene var dålige og det var to mer eller mindre brete. Byttet en ventil....

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks lengde mellom ventilstamme og topp-plan er for å unngå ventiltikking. Er dette for langt vil ikke løfteren kunne ekspandere så mye som trengs, og tikking oppstår. Du kan enkelt sjekke om løfterene er i orden, ved å sjekke at det er klaring mot basesirkel på kammen, når lobene peker rett opp. I såfall lukker ventilen. Ellers kan du måle kompresjonen for å sjekke at ventilen åpner, samt tetter som de skal mot ventilsetene.

 

 

NB. Dobbeltposting er ikke lov (se forumreglene).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket kompresjonen som var ok. ca . 15 kp og byttet om på coilene. Ingen forskjell. Gikk over alle ledninger og ledningsstikk, og så fant jeg dårlig kontakt på stikket til innsprøytningsdysa til syl 3. 

Fikset det og motoren gikk nesten som en firer, selv om den har bare tre. 

Den gikk i alle fall helt rent og jevnt. Var ute å kjørte, motoren brummet med et lavt støynivå. 

 

Et problem er at motorlampa lyser fortsatt. 

Det er vel det at komputeren husker og at jeg må gi beskjed om at feil er rettet?

 

 

 

Beklager at jeg al ut på VW også, men vw har jo samme motor, og jeg har registret at det er mer fart der...

Skal se om jeg får strøket det?

 

Ang. ventiler er det ifølge manualen viktig at ventilene kortes inn tilsvarende ventilen nærmer seg topplanet. Her er det oppgitt grenseverdier.

Kommer ventilene nærmere/høyere enn angitt, kan det bli for liten ventilklaring, og ikke for stor etter det jeg har lært.

 

Men du har kanskje er forklaring på at det kan bli ventilklakking etter ventilsliping?

Og hvordan kan ventilen bli for kort ved sliping av setene?

Det skjønte jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en diagnose og slett feilkoder. Se etterpå om de kommer noe mer feil.

 

Ventilløfterene har en maks og minimum tykkelse, og ja, ved sliping av ventiler vil avstanden minke. Dog er det ørsmå forskjeller ved sliping, ved kutting av seter er det noe annet. Ventiltikking får man om man tar for mye av ventilstammen. Har du ok kompresjon, samt ingen ventiltikking, så er alt i orden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fin gange nå og god spenst i motoren. Ingen ulyder og/eller lekkasjer, heller ingen svetting, verken av olje eller kølevæske.

Alt fungerer  altså 100, bortsett fra at motorlampa og lampa for airbag lyser. Airbaglampa kom på etter å ha koblet fra batteriet for å bytte til et nytt som ikke gikk nedi kassa. Da satte jeg det gamle tilbake og ladet det opp men en Defa-lader, så jeg tror den er trygg.

Giroverføringen er treg, men jeg har smurt diverse koblinger over kassa, og det ble en bedring. Den må vel brukes litt - bilen hadde stått et halvt år ute, så det kan vel være noe av forklaringen..

Da blir det diagnose. Håper det går bra. 

Ser at de er en i Østfold som kan gjøre dette, så jeg om jeg  får det til? Oslo og Bærum er også en mulighet.

 

Har utstyr selv, men er usikker på bruken av slikt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle jeg i gang med feilkodeleseren i dag, men jeg støtte på et par problemer.

Problem 1: Angående bruksanvisningen:

Det står noe tvetydig? I alle fall oppfatter jeg det slik...

finner det ikke naturlig å sette på tenningen før jeg kobler til? 

skal motoren være i gang? Det sier ikke bruksanvisningen noe om. kun tenning på?

FEILKODELESER Biltema

VAG PRO

Et sted står det:

Sikkerhetsforskrifter:

Slå alltid av tenningen før du kobler til feilkodeleseren.

Et annet sted står det:

Tilkobling:

1. Slå på bilens tenning.
2. Finn DLC-kontakten i bilen, og koble til feil-

kodeleseren. Nå vises følgende oppstarts- bilde.

 

 

Problem 2: Da jeg skulle lete opp OBD-kontakten fant jeg ikke denne i første omgang. Jeg vippet ut et deksel til oppbevaringsrom på venstre side, men det stoppet opp, og jeg turte ikke å bruke makt for å vippe det videre ut. Så ingen grei løsning, og det så ut som noe kunne ryke om jeg fortsatte.

Sitter ikke OBD-kontakten bar der i området?

 

Kan noen gi meg noen råd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugges til uten tenning på, men feilkoder kan ikke leses ut med tenning av. Motor trenger ikke startes, men feilkoder kan da bli liggende, som på kamsensor mm.

OBD-plugg sitter enten rett over pedalene, ved sikrings- og reléboks, eller bak et deksel i midtmonsoll. Alltid i nærhet av førersete, men ikke sikker på hvor i din bil. Søk på nettet.

 

Edit. Ser Bwana var før meg ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye! Jeg fant forresten ut at pluggen er bak en luke med rom bak. Men å få av luka virket litt merkelig, da det er en stopper som ser ut til å gå føyken om jeg brekker luka ut?

 

Skal se i morgen om jeg kan vippe ut luka med rom bak nedenfra....

Ifølge linken er det en luke i bunn av luken, så får jeg se nærmere der....

 

Spennende det her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky luck!

Da tok jeg skrittet og koblet til. 
Jeg har vel sagt det, men det er en Biltema VAG Pro -sak.. 
Fikk av lokket over OBD-kontakten og satte inn stikket. Satte på tenningen og fant en meny med greie valg.
Airbag: Sjekke først og så slette.. Lyset forsvant med det samme.
Motorlampa: Sjekket og fikk opp misfire på syl 2. Helt riktig, der var det brent ventil og periodisk feil i coilen, som jeg også byttet før for å få motoren til å gå rent.
Slettet feil, men lampa var på helt til jeg slo av tenningen og startet motoren. Etter start slukket lampen av seg selv hver gang, slik det skal være.

Da er bilen 100 og bilen er til salgs. - Jeg kan ikke ha to Fabiaer? Elelr skal jeg selge den andre som er tre år eldre med 1,4 l motor?
Den går garantert det dobbellte av det den står på nå - altså 128 000 km X 2, tror jeg. Den e jo servet på alle buer og kanter og uten rust!

 

Fant forresten ut hvorfor disse bilene ikke ruster. En del av bilens ventilasjonsluft går igjennom kanalene under dørene og derved blir kanalene utluftet innvendig - mot normalt.... Mye plastdeksler under og godt beskyttede bremserør er også pluss. me njeg skal ikke trøtte lesere med mer skryt.

 

Det viktigste nå er at bilen er blitt bra, og jeg har ikke tatt noen snarveier for å få den bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår