Jump to content
Bilforumet.no

Torbo

Bruker
  • Content Count

    431
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Torbo last won the day on May 18 2017

Torbo had the most liked content!

About Torbo

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 09/23/1950

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Østlandet
  • Interests
    Alt som går rundt og bråker...

Contact Methods

  • Bosted
    Sandvika

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Girproblemer! Plutselig ville ikke min T4 2,4 D, 92-modell gå i 1. og 2. gir! Kom meg til bestemmelsstedet med litt taktikk, men jeg må sjekke hva det kan være? Noen som har vært borti det samme? Overføringsstag? Værre ting? Gode ideer mottas med takk!
  2. Torbo

    Speedometer justere

    Får heller ikke opp venstre bakdør (bakluke ok)... Har prøvd det meste, men står fast. Ideer? Må jeg ta av dørpanelet på innsiden evt?
  3. Torbo

    Speedometer justere

    Jeg skal bytte speedometer i min Fabia 1.4 2000 modell. Jeg vet ikke hva det nye står på, men neppe like lite som mitt.? Så er spørsmålet om det må programeres til lik kjørlengde eller om kjørelengden styres av hovedkomputeren. Det hadde vært fint om det var "plugg and play"! ??
  4. I går sluttet indikatorlampen, den lille blå, på instrumentpanelet å virke! Liker ikke å mekke på plastdelsker og er aldri blitt god på det. Må denne virke for å få bilen EU-godkjent? Det er mye anent som må fikses også så jeg kvier meg....
  5. Torbo

    Tåkelys som langlys

    Bilde ja, så det nå da jeg gikk igjennom ting. Kan man si bedre sent enn aldri?
  6. Torbo

    variabelt lys/spenning

    Dette var nesten overraskende, men jeg hadde noe tilsvarende på VW Camperen, med korrosjon på brøstekontakten på dynamoen. Den ble bra etter rens. Samme med oljenivåbryteren, og jeg som ikke var vant med slik luksus ble bekymret.. Renset oljet, klemte kabelskoen trangere og det går bra ennå. Her vant tålmodigheten... fornøyd...
  7. Torbo

    variabelt lys/spenning

    Etter å ha søkt timevis på nett etter flickering - skjelvende lys fant jeg bare noe får som hadde byttet dynemo og regulator for å få stabil spenning og stabilt lys. Så i dag tok jeg dynamoen ut igjen, siden det ikke hjalp med ny regulator for en tid tilbake. Sjekket koblingene til diudene, som var klemt på, uten tanke på at våre biler går i fuktig klima? Stålbørstet koblingene og renset med kniv, da det var mye korrosjon. Tenkte ikke på å måle en gang, da mine voltmetere har så stor indre motstand at de ikke ville gitt utslag med Ohm-måling. Kunne jo satt på strøm, f.eks. igjenom en lyspære, for å måle spenningsfall i millivolt. Vet ikke om jeg hadde fått utslag eller blitt klokere? Siden spenningen er variabel, kunne det jo like godt hende at målingene var ok, selv med litt strømgjennomgang. Så jeg gikk rett på sak. Etter en god rensing av koblingene gikk jeg på med en stor loddebolt og loddet alle tolv punktene. Måtte gjenta rensingen, selv om jeg brukte loddevann, noe som tyder på korrosjonsporer i trådene/sammenføyningene. Var fornøyd etter å ha sjekket med doble brilleglass. Etterpå var lysene stabile og fine, så da hadde jeg hellet med meg. Var på nippet til å bestille ny dynamo, må jeg innrømme. Men i dag hadde jeg god tid og varme i garasjen/verkstedet. Tett på:
  8. Torbo

    variabelt lys/spenning

    Litt rart ja... Men det er vel et sted å begynne å sjekke? Tenkte på styreservoen, men det virker som blinkingen er uavhengig av det.
  9. Torbo

    variabelt lys/spenning

    Byttet regulator til dynamoen, men det er samme feil. Lysene blinker svakt, eller rettere sagt så er spenningen en anelse ustabil. Jeg la merke til at sammenføyningene for statorviklingene i dynamoen var klemt sammen og ikke loddet. Tanken slo meg at korrosjon her kan gi dårlig kontakt eller "vakkelkontakt" når ting går rundt og vibererer? Neste skritt er å ta ut dynamoen å lodde disse punktene. Gjorde ikke det da dynamoen var ute, da jeg regnet med at det var feil med regulatoren. Skulle det da være i orden, ville jeg ikke fått greie på hvor feilen lå. Andre forslag? Kan det være en kondensator et eller annet sted som er i ferd med å kortslutte. Andre variable kortslutninger som kan medføre slike ting - blinkende lys/ujevne lys? Et annet problem nå, men det er på VW Camperen. Her virker varmevifta bare i stilling 4 maks hastighet. Termostatsikring?
  10. Prøv med viftebryteren/-regulatoren på full styrke? Om regulatoren er røket vil ikke klimaanlegget starte, me nnoen ganger på noen biler på full styrke, da motostanden (røket?) overstyres. Fungerer dette så må motstanden på varmeapparatet byttes. Fungerer vifteregulatoren når ikke ac er på?
  11. Torbo

    EPC og motorlampe

    Muligens varmeelementet ja. Den strømmen skal vel være på hele tiden? Eller er det bare i oppvarmingsperioden? En drivstoffekspert i Statoil, som heter Skårdalsmo, men forbrenningsteknikk som hoved felt, sier dette med energiinnhold. Du Qattro har jo optimalisert motoren, og da en det nok høy kompresjon, og med bensin som tåler det, som gjør at du har maks utbytte. Tidligere tilsatte man jo bly for å hindre detornasjon, og for å få høyoktan. Det er vel også en bekreftelse, da bly ikke var noen energibærer i bensinen i seg selv. Mens bensinen som råstoff var det samme. Man kunne jo tro, som jeg også trodde, at høyoktan hadde høyere energiinnhold. Men jeg har hatt lange samtaler med Skårdalsmo, blant annet i fobindelse med et drivstoff-kurs. Det gikk også på diesel, og han hadde mye å fortelle. Men det var egentlig en stygg sak, at man kunne selge blybensin, med ekstremt kreftfremkallende by. Og det ble trolig gjort for å slippe en ekstra raffineringsprosess, som bille fordyret bensinen vesentlig. Men nå når ting er satt i system, blir ikke høyoktan særlig dyrere. Solgte bilen i dag, og det ble ikke noen komplikasjoner eller feilmeldinger, så da var det nok lambdasonden som reddet det hele. Var en stund redd for at det var lednings- eller kontaktfeil. Nor jeg ville slitt med å finne ut av. Krysser fingrene.... (tror jeg må holde meg til veteranbiler?) -litt lei av feilmeldinger!
  12. Torbo

    EPC og motorlampe

    Litt mer konkret. Ny diagnose notert: 16514 S1 P0130. Slettet koden, men både EPC og motorlampa kom på igjen etter noen km. Satte bilen inne i garasjen på jobben om dagen for opptining. På slutten av dagen koblet jeg vekk batteriet og satte på parklysbyteren og taklampa ("smør på flesk") for å å tømme komputeren helt for strømrester i kondensatorer osv. - for å nullstille minnet helt (om mulig). Siden jeg hadde ny lambdasensor monterte jeg denne på manifolden før katalysator. Gjorde klar for ny diagnose og da var det plutselig ingen feilmeldinger! Startet opp og kjørte hjem. Nå har jeg et håp om at feilkoder ikke dukker opp igjen!? Tanken med å tømme systemet helt for strøm er at den EPC-kontrollen er overordnet, slik at når det har vær mange motorlampelys og feil som er slettet, så har denne kontrollenheten tenkt at "nok er nok", og derfor kom på at bilen må på verksted. ? Det var noen tanker, kanskje noen kan fortelle meg mer om dette? Har en mistanke om "slitasje" på katalystoren også, da motoren brukte mye olje tidligere. Nå bruker den knapt nok det en normalmotor trenger for å overleve. Regner med å bytte registerdrev etter 100 000 - 120 000 km fra nå. Bare å krysse fingrene, og håpe at bilen går "smertefritt" nå framover. Prøvde forresten en tank med 98 oktan bensin. Det ga ingen eller dårligere effekt. ! Trodde komputeren var så smart at den la på litt mer fortenning og derved skulle gir mer motoreffekt? Men det var tydeligvis ikke innprogramert i denne "enkle" komputeren. Tro meg eller ei, den gikk dårligere, og det var etter dette motorlampa kom på osv.. Noen vil kanskje hevde at dette var tilfeldigheter eller innbilning ang. motoreffekten? Men jeg innbiller meg at 98 oktan bensin har lengre forbrenningstid for å unngå detornasjon. Skal ikke påstå noe som helst, da det er eksperter her inne som vet mer om moderne motorer enn meg. Kan vel kalle dette registreringer... Alle forklaringene har ikke jeg. Tenker tilbake på 70-tallet, da påhengsmotorer gikk bedre på lavoktan enn høyere oktan, men da var det mekanisk tenningsjustering og man fikk ikke glede av at tenningstidspunktet kunne økes for å få noe mer ut av høyoktan bensin. (ikke da heller). Energimengden er ifølge Statoil den samme i 95 og 98 oktan bensin i dag.
  13. Torbo

    EPC og motorlampe

    Skulle vel notert alt som stod der, men var stresset og skulle bruke bilen, og ville bare prøve å slette feilkoden for å se om det gikk. Kommer noe opp igjen, skal jeg notere, så er det lettere for dere å gi råd.
  14. Torbo

    EPC og motorlampe

    I dag opplevde jeg at både motorlampa og EPC-lampa lyste. Mulig årsak at jeg stod å jaga fram og tilbake for å komme ut av en snøhaug i dag tidlig? Vet ikek konkret hva EPC skal varsle i forhold til selve motorlampa? Men Jeg tok i alle fall diagnose og fant feil på lambdesenser S1. Den har vært litt vrien før, men det er første gang begge lampene lyser. Jeg slikket feilkoden(e) og nå går den som før, men jeg føler dette er litt følsomt, og at kanskje katalysatoren er svekket ved tidligere oljeforbruk? Oljeforbruket er på 0-nivå nå.
  15. Torbo

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Har visst ikke vært inne her på en stund. Men mootren ble satt sammen senhøstes og har til nå gått med animalsk innkjøringsolje. Den er kjørt ca 300-400 mil med denne, så nå går jeg over til helsyntetisk - Castrol 5W-30/40 -- -ser hva de har? Alt fungerer utmerket hittil. Men jeg måtte få tak i en nytt servorør, da det brukte jeg kjøpte ikke passet.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.