Jump to content

Torbo

Bruker
  • Posts

    444
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Torbo last won the day on May 18 2017

Torbo had the most liked content!

About Torbo

  • Birthday 09/23/1950

Contact Methods

  • Bosted
    Sandvika

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Østlandet
  • Interests
    Alt som går rundt og bråker...

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Torbo's Achievements

Fenrik

Fenrik (4/13)

11

Reputation

  1. Torbo

    Startproblemer

    Fant ut at batteriet var dårlig. Slettet feil koden og byttet til Exide og da da startet den. Rart, men det var startstrøm nok. Men motoren fusker også ved pådrag. Finner ikke med kodeleseren ?? Tenkte på LMM og evt coil en coli og prøver med først?
  2. Torbo

    Startproblemer

    Etter å ha prøvd gamle triks, manglet bare hammeslag på tanken, men det var også tanken. Men det var så mye plast under at jeg ikek kom til på gata. Jeg sjekket at pumpa surret i 2-3 sek. Så satte jeg litt trykkluft (fra en boks) på tanken for å tvinge fram noe bensin. Prøvde også med startgass, men forgjeves. Så måtte jeg til med kodeleser og den viste feil med Immobiliser-systemet. Skjønte ikke så mye av kodene, men den hadde "klikket" på grunn av dårlig spenning. Slettet den koden og så hostet den seg i gang. Og så var det rett til Exide for å kjøpe nytt batteri. Etter dette gikk bilen som aldri før. Laderen min sønn hadde brukt var en slik "fislelader", som jeg anser som mer til vedlikehold. Så med masse strøm håper jeg det går bra - leeenge!? Alder på batteriet var ukjent, så like greit å hoppe i det. Så du hadde rett - kodeleser og sletting av kode fikset problemet. Mange takk for hjelpen! Tor En annen sak... Skulle ta av bunnpanna på min VW Camper(Transporter) fra 1991. Men det stoppet opp på grunn av en "trompet" som går ut fra girkassen. Kommer ikke til den ene bolten av litt større dimensjon. Er redd for at jeg må løsne kassa og vri den litt. men å mekke det på plass igjen ser jeg på som et problem. Skal skifte oljepumpe og da må panna ned. Vurderer å skjære hull i bunnpanna for å komme til de to skruene for sugerøret, men det er vel å banne i kirken?
  3. Torbo

    Startproblemer

    Takk så mye! Skal prøve i dag...
  4. Torbo

    Startproblemer

    Takk for raskt svar! Skal prøve det i morgen. Skal jeg starte før eller etter diagnose?
  5. Torbo

    Startproblemer

    Min sønns BMW X3 (( Registreringsnummer DL22495 Understells-/chassisnr. (VIN) WBAPA31030WC00329 Merke og modell BMW X3 2.0I Kjøretøygruppe Personbil (M1G) Registrert første gang 14.10.2005 )) med bensinmotor starter ikke. Den har stått en stund men starteren går fint rund med den tenner ikke. Noen som har gode råd? kjente feil? Reservenøkkel prøvd. men ingen tennig..
  6. Gjorde nettopp denne jobben. Navet var rustet fast rett og slett. Og navet fløy avgårde da det løsnet, men unngikk å ødelegge ABS-sensoren - takk og pris. Dyre bremseskjold originalt på disse. Billigere på bildeler.no, men det passet ikke helt, så jeg må modifisere.
  7. Har du sjekket at veivhudventilasjonen er i orden?
  8. På min VW Camper/Transporter må jeg gløde to ganger for å starte i streng kulde. Det fungerer. Min "nye" Corolla D4dD hav vært treg å starte den siste dagene med temperaturer rundt ti grader. Syns glødelampa lyser veldig kort, og jeg starter uten gass, som instruksjonsboka sier. Det gikk da jeg ga litt gass, rikitg eller feil? Men vet ikek om det var det som gjorde at den startet elelr om der var at den trengte litt kinnimg. Lampen over bensinmåleren lyste litt lenge, men det står ikek hva denne betyr, bare at man må kontakte verksted!? Den ser ut som en liten fiskebolle med innløp og utøp og en gul "flamme" under.??? Kan det være noe med ekstradrivstofftilførsel ved start? Varsel om partikkelfilter? Annet? Mistenker releet for gløding. ?? Må vel måle, men syns glødringen er for kort, ekstremt kort i forhold til VW Transporteren min. Spørsmål om man kan lage en manuell strømkurs for å doble elerl tredoble gjødetiden? Bytte rele? (om gløderne virker ok).? En gang måtte jeg bruke en kraftig hårføner i et kvarter for å få start på en dieselbil. Satte den inn i luftfilterinntaket, samt varmet turboen litt. Og det fungerte. Vurderer motorvarmer, da det trolig hjelper, men har ikke strøm over alt der jeg parkerer.
  9. Grunnen til at kjøtsjen tar lang inne kan være slitasje på leddet ved kløtsjarmen på kløtsjhuset? På min var det tørt som en ørken der, og stål mot står tørt gir slitasje. Så den oljedråpe der kan være nyttig. Men jeg skal sjekek dette nærmere, at det helelr ikke er luft i systemet.
  10. Obs - det kan også være luft i systemet. Samme beholder for kløtsjvæske som til bremsene, så sjekk at det er nok på beholderen. Siden jeg er gammel mekaniker så lagde jeg et skjøtestykke fra en gammel topplokksbolt fra Volvo B18. Kuttet av toppen og gjenget innvendig med 5 mm gjenger i halve lengden og borret et 5,5 mm hull i den andre enden der hvor det var 17 mm sekskant. Der borret jeg opp med 3 mm bor og gjenget opp til 4 mm gjenger og satte inn to låseskruer. Dropper gunmmimansjetten da jeg fetter dette inn og holder øye med det. Skal sette inn skikkelige låeskruer, men det hadde jeg ikke der og da, så nå må jeg behandle girstangen med rolige bevegelser. Skal også sette inn en svak hjelpefjær på girleddet på girkassen så ikke vaieren bøyes bed giring. Men det er fjærbelastet fra før så det virker jo fint, men prøver det ut. Den vil i så fall bli en smule lettere å få i 1. og 2. gir, med det er kraftig nok fjær ve girstangen så den vil returnere til midtstilling om jeg ikke bruker for hard fjær ved girkassen. Slik ser skjøtestykket ut. Og leddet på enden var fast, og det er nok årsaken til at enden av vaieren røk av tretthetsbrudd.
  11. Hei! jeg kjøpte nettopp en Corolla 2007 modell, og der var hydraulikkrørret til kløsjen rustet og lakk. Lagde nytt rør og luftet og kløtsjen ble ganske bra, me tar litt langt inne, så pedalen må helt i bunn for å få lett giring. Jeg skal ved anledning justere pedalen en halv cm lengre opp og regilere klaringen fra pedal til hovedsylinder så sender væskeoverførng til slavesylinderen nede ved kløtsjen. Vaieren som driver 1. og 2. gir var også treg /fastrustet i leddet ved(på girkassen, som som har medført knekt vaier. Dyre vaiere på disse, men de fins brukte, men jeg bestilelr ny fra autodeler i Tyskland til 1/3-1/8 av Toyotaprisen. Viktig å smøre de leddene. Jeg brukte motorolje der. Foreløbig har jeg skjøtet vaieren sa den var knekt, men det er ikke noen man uten videre gjør hjemme.
  12. Vi hadde nettopp vår V70 2,0 2015 modell på service og både litt før og etterpå lyste motorlampa. Kjørelengde 180 000 km. Vi fikk beskjed om at EGR-enheten måtte byttes. Vi fikk beskjed om at EGR-systemet var modifisert, men vi fikk likevel tilbud om å bytte EGR-enheten (ventil og kjøler). Skulle ikke dette være ok etter modifisering? Noen som vet hva denne modifiseringen går ut på? Verkstedet viste ingen velvilje i saken og sa at de ikke ville dekke da bilen akkurat var over 5 år! Det hele skulle beløpe seg til ca 18 000 kroner. Føler at det er noensom ikke stemmer her, da jeg ikke har sett at noe er rørt i området rundt EGR-ventilen? Jeg stusset også på at luftfilterboksen av full av stov og skitt som også hadde lagt seg på det nye luftfilteret. Samt at påfyllinglokket for olje var skikkelig tilgriset av svart olje. ser for meg hvordan det er å etterfylle etter en viss tid... Men det viktigste er å får greie på hva denne modifiseringen går ut på ang. EGR?
  13. Girproblemer! Plutselig ville ikke min T4 2,4 D, 92-modell gå i 1. og 2. gir! Kom meg til bestemmelsstedet med litt taktikk, men jeg må sjekke hva det kan være? Noen som har vært borti det samme? Overføringsstag? Værre ting? Gode ideer mottas med takk!
  14. Torbo

    Speedometer justere

    Får heller ikke opp venstre bakdør (bakluke ok)... Har prøvd det meste, men står fast. Ideer? Må jeg ta av dørpanelet på innsiden evt?
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy