Gå til innhold

Interval på bytte av registerreim

Ranger emnet


andkva93

Anbefalte innlegg

Hei jeg drev å bytta tennplugger på golfen min her for litt siden og fikk se at reg.reima ble bytta på 90000km stand i slutten av 2010.

 

I skrivende stund står bilen på 139000km stand og det er jo litt over 5 år siden sist den da ble byttet. 

 

Er det km stand som er hovedfaktoren for bytte av dette eller er det 5års faktoren som jeg skal gå etter? Vet jo disse remmene blir morkne med tiden, men remma har jo ikke akkuratt mange kilometrene på seg enda.

 

Noen som har noen innskudd på dette temaet? Har ikke fått sett på andre poster ang dette enda så velger heller å skrive et selv

 

Takk for hjelp

 

Mvh Andy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bensinmotor med 8-ventilers motor (som 1.6L, 101 og 102 hp), så står det ikke noe i serviceheftet om at reima skal byttes, bare at den skal kontrolleres etter 90K og deretter hver 30K eller noe slik. Dette trolig fordi motoren normalt ikke tar alvorlig skade om reima ryker.

16 ventil motor tåler ikke at reima ryker.

 

Dieselmotor pleier å ha intervall på 90 eller 120K.

VW sier ikke (lenger) noe om tid, men det kan sikkert være tryggest å skifte etter f.eks. 5 eller7 år selv ikke kjørelengden er overskredet.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Bwana, hørte med dahles auto vw her i Halden og dem skulle ha 11 laken for jobben. Ble passe skremt av den prisen så jeg skal forhøre meg med vw forhandler i Tyskland tenkte jeg. Får nok mer enn halvert prisen. Har inspisert remma selv og den ser ikke noe særlig morken eller slitt ut men kansje like greit å få byttet så en er helt sikker. Vil sært lite bytte topp pakning etc etc om den skal være så slem å ryke. 

 

Igjen takk for raskt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

For bensinmotor med 8-ventilers motor (som 1.6L, 101 og 102 hp), så står det ikke noe i serviceheftet om at reima skal byttes, bare at den skal kontrolleres etter 90K og deretter hver 30K eller noe slik. Dette trolig fordi motoren normalt ikke tar alvorlig skade om reima ryker.

16 ventil motor tåler ikke at reima ryker.

 

Dieselmotor pleier å ha intervall på 90 eller 120K.

VW sier ikke (lenger) noe om tid, men det kan sikkert være tryggest å skifte etter f.eks. 5 eller7 år selv ikke kjørelengden er overskredet.

VW praktiserer det samme uansett hvilken motor det er snakk om.

 

De driter simpelthen i om du i bilen din har en motor som tåler det eller ikke.

 

Men hva tenker du på med det du sier om at VW sier ikke (lenger) noe om tid? Sa de noe mer om tid tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om VAG sentralt noen gang har gitt anbefaling om skifte etter en viss tid.

Det vi vet er at VW i Storbritannia rundt år 2000 begynte å anbefale skifte av registerreim etter 4 år for noen motorer og 5 år andre.

Dette var etter at de hadde opplevd en rekke havarier på 1.2 og 1.4 liters 16-ventilers motorer som hadde noen plast/nylon drev for reima. Disse kunne feile uten at man hørte tegn til ulyder først slik som kan normalt får med metall-lagere.

Man kan også spekulere på om anbefalingene var litt p.g.a. mindre service-oppdrag etter at man hadde begynt med long-life service intervall.

 

VW verksteder i Norge anbefalte visstnok ofte også skifte på tid. Usikkert om dette var anbefalt sentralt, elle bare litt uoffisiell anbefaling av de enkelte verksteder. Det har så blitt innskjerpet fra sentralt hold at det er fabrikkens anbefalinger som gjelder, basert på Km.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er i det hele tatt svært så interessant i og med min egen Golf IV 2002 modell med registreringsnummer RJ18594 med 75 HK 1 390 cm3 motor som for noen uker siden endte opp med havarert motor i og med løpe- og strammehjulet som skal ha kilt seg og ødelagt registerreimen, rundt 8 år etter første registerreim bytte i 2008.

Møller Bil Stavanger’s kundebehandler fortalte meg i anledning den havarerte motoren at de tidligere hadde som vanlig praksis å bytte den innen 5 år uansett kjørelengde, i og med den mulige morkenheten i den. Kundebehandleren fortalte meg videre at importør Harald A. Møller for mange år siden kom med instruksene om å stoppe den da vanlige praksisen, for med det å slippe en mengde med mas fra en hel rekke med bileiere som kranglet på at registerreimen burde vare lenger.

Importøren selv derimot nekter for dette i sin epost til meg, og sier da indirekte at kundebehandleren har sittet på sin stol og diktet opp hele denne historien fra sitt eget hode.

Det du sier med at den da vanlie praksisen ble innskjerpet fra sentralt hold, og at det er fabrikkens anbefalinger som baseres kun på kilometer som gjelder, stemmer da veldig godt overens med det som Møller Bil Stavanger’s kundebehandler fortalte meg, og som importøren selv etterpå kommer og sier til meg er direkte løgn.

Har du mulighet for å komme med mer detaljer rundt dette? Eventuelle dokumenter, linker eller andre referanser som bevis på den gangs vanlige praksis, og at det den gang ble innskjerpet fra sentralt hold?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av saken er den samme som Bwana skriver, og skifte på km/tid kommer sentralt fra VAG-konsernet. Og at de på flere motorer har gått bort fra skifte på tidsintervall.

I linken er en oppsummering av VAG sine anbefalinger anno 2007 (VAG service bulletin).

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.techtips.ie/Gates/vag-timing-system-replacement-intervals.pdf&ved=0ahUKEwj3zpqF5ObOAhVIPxQKHaRND1cQFgh_MCA&usg=AFQjCNGAqgYpdPzu6PXpiO_t_ZnzfrIdqA&sig2=rWmTsyvMrlZiRlTTtPkUJw

 

Tar du kontakt med Møller så kan de nok utlevere alle service bulletin gjeldende registerreim og intervaller for din motorkode.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller Bil Stavanger bekrefter nå at kundebehandleren i anledning den havarerte motoren snakket sant om den tidligere vanlige praksisen med at de den gang anbefalte et forebyggende bytte av registerreimen inklusive løpe- og strammehjulet og vannpumpen etter 5 til 8 år, men at dette nå ikke har vært praktisert på mange år.

Kundebehandleren fortalte meg videre at det for mange år siden kom instrukser om å stoppe den da vanlige praksisen, for med det å slippe en mengde med mas fra en hel rekke med bileiere som kranglet på at registerreimen burde vare lenger. Møller Bil Stavanger har så langt ikke villet komme med noen forklaring på hvorfor den tidligere vanlige praksisen ble stoppet, eksakt når tid den ble stoppet, eller hvem som kom med instruksene om å stoppe den.

Importør Harald A. Møller er som vanlig sta som et esel, de står på sitt med at de aldri noensinne har praktisert noen 5 års regel, at de heller ikke kjenner til instruksene som skal ha kommet om å stoppe den da vanlige praksisen, og at de alltid har forholdt seg kun til det som produsenten har sagt.

Hvem snakker sant og hvem lyver? Med unntak av kundebehandleren som jeg tror har snakket sant om alt sammen så tør jeg ikke lenger stole på noen av dem. Har du for din del peiling på hvem som snakker sant og hvem som lyver?

Jeg ser ikke bort fra at det var importøren som kom med instruksene om å stoppe den tidligere vanlige praksisen, i og med alt maset fra en hel rekke med bileiere som kranglet på at registerreimen burde vare lenger, som kundebehandleren selv sa det.

Det komplett uforståelige forblir uansett at den tidligere vanlige praksisen ble stoppet for absolutt alle motorene, både for motorene som sies å tåle at registerreimen ryker og de som sies å ikke tåle det, inklusive 75 HK 1390 cm3 motoren som i min bil som slettes ikke tåler det. Volkswagen UK sies den dag idag å praktisere den vanlige praksisen i og med en hel rekke med havarier på eksempelvis 1390 cm3 motoren som i min bil, og da blir det komplett uforståelige med den norske historien kun idiotisk uten noen logikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår