Gå til innhold

1.6 bensin går plutselig dårlig - LMM eller Lambda ? - Nei det var coilen!

Ranger emnet


Bwana

Anbefalte innlegg

Octavia'n (2003) begynte plutselig å gå dårlig i dag. Som om den går på 3 sylindere.

Drar dårlig spesielt under 3000 rpm. Motor rister på tomgang.

 

Instrumentpanel viser gul motorlampe og antispinn-triangel.

Besinforbruk indikasjon er noe høyere enn vanlig.

 

Ingen endring om jeg kobler fra LM når motor går på tomgang eller jeg ruser motor.

 

Er 22 mil hjemmefra og har ikke med PC'en med VAG-COM denne gangen, så er i tvil om jeg burde køpe  f.eks. ny LMM og bytte eller vente til jeg kommer hjem og får undersøkt bedre - om den går så langt.

 

--

 

 

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for to raske svar :)

 

Når jeg tenker etter så har jeg nok hatt noen feilkoder tidligere som indikerte intermittent lambda feil, og fuel mixture to lean - eller noe sånt.

 

Er kanskje en mulighet for at det er lambda som er feilen, og at det er det som gjør at det ikke blir forandring med og uten LMM.

(Litt vanskelig å være sikker på hva eom er den egentlige feilen.)

 

 

Lambda sonden er noe dritt å skifte om man ikke har bukk og kan stå under bilen, så hadde liksom heller håpet at det var LMM som må byttes.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti at en bil går på 3 sylindere pga deffekt luftmassemåler. 

Har mye mere tro på deffekt lambdasonde da ja. Kan jo og være coil om den har en coil pr sylinder for eksempel. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti at en motor går på tre sylindre grunnet feil på lambda, ei heller LMM 1-winking.gif Lambdafeil gir i de fleste tilfeller for fet blanding, feil på LMM kan gi hva som helst utfall hva blanding angår. Enkelt forsøk på rens av LMM er å renne isopropanol gjennom den.
Begynte motor å dra dårlig over tid eller plutselig? Om det siste så tipper jeg at hverken LMM eller lambda er den direkte årsaken, men heller coil som duuden antyder, evt sluttrinn/tenningsmodul.

Hvor befinner du deg nå? Kan være du er nær noen som har VCDS 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet velberget hjem smile.gif
Det gikk litt tregt, men jeg lå for det meste bak en lastebil som også måtte ned i krabbefart i motbakkene.
 
Svar på spørsmål fra Quattro73:
Feilen kom plutselig. Det eneste forvarsel jag hadde var noen få mindre rykninger timen før det ble ille.
 
VAG-COM sier:
7 Faults Found:
16685 - Cylinder 1 Misfire Detected
        P0301 - 35-10 - - - Intermittent
16688 - Cylinder 4 Misfire Detected
        P0304 - 35-10 - - - Intermittent
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
        P0300 - 35-10 - - - Intermittent

16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
        P0130 - 35-00 - -
16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1
        P0171 - 35-10 - - - Intermittent

16497 - Intake Air Temp. Sensor (G42): Signal too High
        P0113 - 35-10 - - - Intermittent
16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
        P0102 - 35-10 - - - Intermittent

 
Etter å ha slettet feilkoder mens bilen gikk på tomgang, så kom feilene med cylinder 1 og 4 misfire straks tilbake. De andre er det m.a.o. litt mere usikkert hva som er årsak og virkning.
 
 
Skrudde ut tennplugg 1 og 4 - De så pene ut. Ikke nedsotet.
 
Bensinfobruket var ca 1.1 liter på mila - det dobbelte av normalt så jeg hadde trodd det kunne vært litt sot.
 
Får sjekke fordeler på lørdag.
På denne BFQ motoren så må man demontere en luftpumpe og noen braketter før man kommer i nærheten av fordeleren. Bare se hvor trangt det er frown.gif
 
Edit: Er vist ikke gammeldags fordeler men en slik coil-pack

post-119173-0-48059000-1421955067_thumb.jpg

post-119173-0-21946900-1421955196_thumb.jpg


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Byttet coil-pack i dag, men bilen går like dårlig frown.gif

 

Det merkelige er at sier VAG-COM at det er misfire på sylinder 2 og 3 (det var 1 og 4).

Det merkes heller ikke noe endring om jeg tar av pluggledning på 2 eller 3.

 

Coilen inneholder to spoler, én som leverer tenning til sylinder 1 og 4, og den andre til 2 og 3.

Det ser m.a.o. ut som den coilen jeg satte inn også er defekt - men den andre halvdelen confused.gif

 

Den nye jeg satte inn var en billig coil-pack fra UK. Trolig made in China.

 

Får sjekke litt mere i morgen når det blir lyst igjen.

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det var en helt ny coilpack du monterte inn? Siden feilen flyttet seg så er det hvertfall sikkert at det er noe galt med coil/sluttrinn. Har du delt coiler og sluttrinn fra hverandre og sett om det er dårlig kontakt i pluggene mellom de? Kan være at sluttrinn er ok på den nye mens coilene er ok på den gamle. Dette kan du forsåvidt også måle, du har nå en å sammenligne med ;)

 

Foncw.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går bra igjen nå smile.gif

 

Har tilbrakt et par timer i garasjen med å bytte om coiler og klødd meg litt i hodet.

 

Med den nye coilen så fikk jeg motor til å gå bra, eller fuske, med å røre litt på ledninger eller kontakten.

Trodde først det kunne være brudd i en ledning eller i kontakten inn på coil, men tror heller det må ha vært innvendige kontaktproblem når kontakten ble beveget.

 

Har nå satt sammen det gamle elektronikk sluttrinn med ny Kina-coil. Da går det bra.

Klarer imidlertid fortsatt å få motor til å fuske litt om jeg beveger litt kraftig på kontakten, så mulig jeg bytter til en merkevare coil senere.

 

Takk for hjelp og gode tips under veis !!!

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei! Jeg gjenoppliver en litt gammel tråd nå men. Pytt pytt.

Jeg har en Audi A3 1.6L 02 modell. Den har samme motor som octaviaen din (AVU/BFQ) og jeg har problemer med feiltenning (høres ut som en sjekte på speed), risting, lukter råtten egg av eksos etc etc.

Jeg venter på å få tatt en lesing av feilkodene, men vil anta at jeg har feiltenning på sylindrene som deg. Jeg er ikke særlig motorkyndig og har kun byttet bremseklosser og ABS følere selv, og ser at coilen er montert kinkig til på disse motorene. Har du muliget til å fortelle meg hvordan jeg kan gå fram for å bytte coil hvis det skulle vise seg å være feilen jeg har? Jeg ser nyere biler har en antenningscoil (?) for hver sylinder, og ganske mye enklere å bytte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen sitter litt kronglete til ja - Under en sekundær luftpumpe og noe.

 

Du trenger 6mm unbrako bit og lang forlenger for å demontere luftpumpa med braketten.

Du demonterer luftpumpa med braketten i ett stykke, Luftslangene løsnes med å klemme på festene.

Ver litt forsiktig så du ikke knekker plastrøret til peilepinnen. Det er hekta på braketten til luftpumpa.

 

Er gjort på fem minutter å bytte den coilen når du har gjort det et par ganger smile.gif

 

Bytte av tennplugger er også litt morsomt på den motoren.

 

 

post-119173-0-74746200-1439321884_thumb.jpg

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg var ute og tok noen bilder for å se om jeg tenker på riktig del. Du kan se bildene her. http://imgur.com/a/dcpJ5

Er det denne delen jeg evt må bytte ut hvis jeg har feiltenninger? Eller, jeg må vel bytte ut (flere) ignition coils OG evt denne coil packen?

Jeg er helt ny på dette med å skru nedi motorrommet, men vil se om jeg kan få fiksa dette selv hvis det skulel vise seg å være feiltenninger! Har fått kontakt med en bruker her (Individual) som kommer og hjelper meg med feillesing i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår