Gå til innhold

1.6 bensin går plutselig dårlig - LMM eller Lambda ? - Nei det var coilen!

Ranger emnet


Bwana

Anbefalte innlegg

Se bildene dine ser ut til å fokusere på termostathuet for kjøleveska.

Coil sitter lenger nede til venstre. Følg plugg-ledningene.

 

Når du først holder på der nede; sjekk også plastrøret for veivhusventilasjon. Det pleier å sprekke/ryke og så svetter den olje, og suger litt falsk luft.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Det er altså ikke individuelle ignition coils til hver tennplugg, men en coil pack som styrer tenningen? Uavhengig hvilken sylinder jeg evt har misfire på, så er det antageligvis denne som må byttes ut? Forøvrig er motoren en stor dranker av olje! Jeg tok noen flere bilder her: http://imgur.com/a/S8Ypi

Fjernet du den store vifta foran manifolden for å komme til coilen? Kan du koble vifta fra rammen?

Jeg fant forøvrig en grei video (russisk) som viser greit hvordan man får byttet tennpluggene på denne motoren: https://www.youtube.com/watch?v=cHhpKCxpalI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg begynte med det billigste først, nemlig tennpluggene. Jeg tror ikke de har blitt byttet på 12 år og 140'000 km!
http://imgur.com/a/rG8jf

Jeg kommer (foreløpig) bare til #1 og #4, men etter å ha byttet disse høres motoren bedre ut vertfall. Motorlampa lyser fortsatt, så får lest ut feilkoder om 1 times tid til.

Jeg lurer fortsatt på hvordan jeg skal komme til coil packen? Jeg må vel fjerne den vifta for å komme greit til?

EDIT: Etter å ha byttet tennplugger i sylinder 1 og 4 så har jeg fått lest av feilkodene. Det er feilkode på feiltenning på sylinder 2 og 3, og disse tennpluggene bytter jeg ut i morgen. Håper det er nok! Det er også feilmelding på "too rich system" mtp bensintilførselsen. Dette henger nok sammen med at jeg har en feil på luftmassemåleren.
I nærheten av LMM oppdaget vi også at slangen var sprekt. Veldig sprekt. Så denne slangen må jeg også få byttet ut. Skal prøve å søke meg litt opp for å se om jeg kan finne ut hvordan jeg får det gjort. Slangen det er hull i ligger til venstre for oljepåfyllingen og henger fast i LMM (tror jeg). Slangen er ikke mer enn 5-10 cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har misfire på cyl 2 og 3 så tyder nok det på at ene delen av coilen kan være defekt.,

men uansett fornuftig å bytte pluggene. Så ikke bra ut den ene av de to du har byttet.

 

Med forlenger og universalledd til pluggnøkkel så skal det gå greit å bytt plugg 2 og 3 også.

Om du ikke har passende tang for å dra av hette med pluggledninger så kan du komme til å vippe de opp med en skrutrekker mellom slissene foran på manifolden.

 

Nye plastslanger må du trolig kjøpe hos Møller, om du ikke har tid til å vente på levering fra en Ebay selger i et fjernt land.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=audi+a3+breather+tube&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xaudi+a3+1.6+breather+tube.TRS0&_nkw=audi+a3+1.6+breather+tube&_sacat=0


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tålmodigheten din og flotte svar! Ja, jeg tror også ene delen av coilen kan være defekt, men skal først bytte plugg 2 og 3 og kjøre litt for å se om feilen kommer opp igjen. Her har du forøvrig bilde av hvor hullet sitter. http://imgur.com/a/MMMGJ 

Hullet sitter på motsatt side av der jeg tok bildet. Skal kjøre en tur ut på Møller i morgen for å høre om de har slangedelen og/eller evt har noen tips til å bytte coil packen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår