Gå til innhold

Partner -00 1,9D clutchen henger og vil ikke tilbake

Ranger emnet


Kramer2k

Anbefalte innlegg

Kan starte med at jeg har lest mye rundt på nettet nå, uten hell. For de fleste andre har det hjulpet å trekke clutchen tilbake med oversiden av foten, men ikke hos meg...

 

 

Bilen jeg kjøpte for 2 uker siden (hvorav 1 av dem i syden), viser seg nå å muligens være katta i sekken. 6x 2'er feil på EU kontrollen var overkommelig nok, men når den nå begynner å bli vrang med clutchen begynner jeg å lure. Var på EU tidligere i dag, kjørte bilen hjem, og ikke mere enn det. Snakk om 10 min kjøring. Bremser og oppheng i hovedsak. motoren har gått 211000, usikker om clutch noen gang er byttet, har pleid å ta rimelig langt ute.

 

Skulle ut på verkstedet for å sette igang på feilene. kjørte i 4 minutter før jeg endte opp i kø. Tenker jeg stod stille i 1 min før jeg begynte å lukte det klassiske clutch hatet(motoren hadde ikke engang nådd 80 grader enda). Beveget meg sakte fremover i rykk å napp tempo i 2 min før det begynte å lukte litt kritisk mye. Så også litt ut som om ett ungdomslag hadde hasj-fest nedi motorrommet, steg opp noe røyk fra div plasser utenfor panseret. Konkluderte med å stoppe motoren, for så å starte den når det var 3-4 bilers klaring foran meg, for å slippe å tære på clutchen. Gjorde dette 2 ganger. Det var så 3 gangen det begynte å bli action. Starta bilen og tok clutchen halvveis ut, før den smalt inn til bunns og pressa bilen frem i 1 gir. Prøvde i all hast å løfte den tilbake med oversiden av foten, men forandra ikke en dritt.hadde heldigvis mye plass til bilen foran, så rakk å bremse å stoppe motoren igjen. gikk ut for å se på "festen" i motorrommet, men så ut som ungdommene hadde stukket av for det kom ikke ett snev av røyk ut noenplass nå. Var heldigvis ikke så langt igjen til jeg var hjemme, så fikk lurt meg ut i rundkjøringa, og putra hjem i 1 gir. Tipper motoren såvidt tippa 92 grader da. Nå står bilen med clutchen inne hele tiden. Noen forslag? Er rimelig tom her jeg sitter.

 

Lest litt diverse om og muligens måtte lufte systemet, slavesylindre, mastersylindre som er gåen, og strammefjærer på clutchwiren. Håper noen andre har vært innom eller hørt samme problem før:) Eventuelt har forslag. Åpent for alt smile.gif

Kjedelig å gi fra seg bilen til huggeren uten engang å ha prøvd.

 

På forhånd takk smile.gif

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer 100%. Skal jeg starte bilen nå blir det egentlig som å starte den i 1 gir. får heller ikke rikket den ut i fri.Frykter jo at clutchen har gått ad dundas, men det virker jo samtidig litt rart mtp. at den faktisk klarer å starte i 1 gir uten problem :S

 

EDIT: Beklager, ser nå at jeg ikke fikk det med i teksten, er egentlig ganske relevant. Bra du tok det opp :)

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hydraulisk eller wiredrevet clutch på bilen? Om wire, sjekk om wire er røket. Om hydraulisk skal clutchpedal kunne trekkes tilbake, om ikke er mastersylinder defekt. Husk og at det på mange biler er fjærbelastet clutchpedal slik at den kan være tung å trekke tilbake når den er i gulvet...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått sett så mye på bilen, men utifra hva jeg kan skimte er det wire. Går fint å trekke den tilbake, kun en fjær inni bilen som holder igjen virker det som, deretter smeller den inn igjen. Mulig som du sier ja, at wirene rettogslett bare er røket. det bør gi mening siden  jeg ikke har sjangs til å gire, wiren har røket og clutchen står presset inn for absolutt all makt. Clutchen har vært rimelig hard å trykke inn, men ikke tenkt noe over det, egentlig. i og med at det er en eldre bil. samtidig virker det litt rart om kun det er problemet :S forklarer jo ikke hvorfor jeg opplevde den svidde lukta i kupeen før mirakelset brøk løs? Tok noen bilder istad før himmelens sluser åpnet seg her på sørlandet. skal laste den opp så snart mobilen vil samarbeide smile.gif

 

EDIT: Bilder hjelper alltid på smile.gif

Slik blir den stående av seg selv

 

post-129292-0-66665800-1412876709_thumb.jpg

 

Og når jeg drar den ut

 

post-129292-0-69051600-1412876719_thumb.jpg

 

Forsøk på å ta bilde av wiren (ikke at jeg helt vet hvorfor)

 

post-129292-0-61544100-1412876732_thumb.jpg

 

Enda ett

 

post-129292-0-73725700-1412877463_thumb.jpg

 

Inni gummirøret her clutchwiren ligger. Når jeg presser inn de millimeterne som er igjen av vandring på pedalen kan jeg se det beveger seg i dette røret:

 

post-129292-0-10436400-1412877147_thumb.jpg

 

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg startet med å bytte wire.
Grunnen til svidd lukt kan rett og slett være så enkelt at wire har strekt seg litt slik at den ikke har friet helt ut når du har trykt pedal i bunn mens du har stått stille, slik at clutch har ligget å sluret.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt forslag! Tanken har snevret meg siden forrige innlegget av Quattro73, ser du smile.gif Kan være en mulighet det du sier om at det er derfor den starta å ryke litt, altså at den lå å slurte.

 

Tror dere det kan ha noe med EU kontrollen å gjøre? eller bare ren uflaks at det skjedde nå, rett etterpå? De var jo ute å prøvekjørte bilen. aner ikke om de prøvekjører litt hardt. Har kjørt den forsiktig selv, grunnet frykt for clutchen. På den andre siden er jo folka mekanikere, så de burde jo ha peiling på hva de gjør. Syntes også egentlig det er litt rart at det ikke ble påpekt at blinklyset mangler feste, kun tapet fast, men kanskje ikke noe de gidder å kommentere. Likeglad jeg :P

 

 

Så kommer frågan da; Med manuell eller automatisk justering? vet ikke forskjellen selv, og hva det innebærer. Er det nok med manuell justering?

post-129292-0-43072300-1412880668_thumb.png

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp så langt! Supert! :)

regnet egentlig ikke med at PKK hadde noe å si, men første gang ila. mine 4 år som bileier jeg har hatt en bil på EU, så aner ikke hvordan det foregår egentlig haha. Det sier vel mere om hvilke biler jeg kjøper :P

 

Ser denne her har automatisk justering, og var billigere enn mekonomen (Y)

Prøvde å finne clutcharmen(usikker på om det heter det, fant en video på youtube hvor noen byttet clutchwire, og den var festet i en slags arm på girkassa) men var nokså vanskelig å se. får søke litt mere på nettet etter det :)

 

Måtte ut å prøve i dag, klarte ikke å legge meg uvitende. Fant denne armen jeg snakker om, og tror du ikke wiren henger og dingler på utsiden ?:) testa å legge den litt annerledes for å få mere vandring. Fikk da presset inn clutchen ca 1-2cm mer. Var nok til at jeg faktisk klarte å få den i fri og tilbake i 1 gir igjen! :D satsermuligens pengene på strammefunksjonen i clutchwiren. Tenker jeg kjører avgårde i en annen bil til meca i morgen, og skaffer ny wire. Sier ifra åssen det ender :)

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny clutchwire i dag. Byttet den, men til ingen nytte. 

 

post-129292-0-61197000-1412944078_thumb.jpg

 

Her er armen jeg snakker om.

 

post-129292-0-17523700-1412944102_thumb.jpg

 

Video for å se om dere skjønner noe mere

http://www.youtube.com/watch?v=xgo9cZJsbbg&feature=youtu.be

 

Poblemet er at clutchen ikke går tilbake når jeg slipper pedalen. Må nok åpne girkassa og sjekke om alt bare er en smørje inni der. Regner med det er noen fjærgreier som har løsna.

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Hvis det er slik vaieren står nå er det ikke rart den ikke virker :P

 

den store svarte klumpen på vaieren skal sitte i metallringen rett under den hvite teipen under ledningsnettet på bildet.
Sånn den står nå vil du bare dra hele vaieren fram og tilbake i stede for å dra i armen. 

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er clutchwire strammet nok? Har du motstand på clutchpedalen i hele dens vandring?

Kan ikke se noen plass man kan stramme den. Sånn som armen står på videoen, har jeg motstand ja. For å få armen såpass langt bak på jeg dra den med hendene. Så virker som om det er noe problem med en fjær som trekker tilbake clutchen. Tror nok beste er å få den opp på en bukk, og sprette opp girkassa smile.gif

Var den gamle wire'n røket?

Nope. Men sammenlignet den nye VS. den gamle, og kunne se den gamle var 2 cm lenger. Håpte dette var problemet, men neida...

Heisann

 

Hvis det er slik vaieren står nå er det ikke rart den ikke virker :P

 

den store svarte klumpen på vaieren skal sitte i metallringen rett under den hvite teipen under ledningsnettet på bildet.

Sånn den står nå vil du bare dra hele vaieren fram og tilbake i stede for å dra i armen. 

Litt usikker på om jeg forstår hvilken ring du mener. hvis du snakker om den som er rett under kabel-røret, er den for strøm-kabelen tok den ut derifra for å ta bilde. Tror nok kanskje det er den ringen på armen du snakker om. Trodde den skulle inni der jeg og, men virka for lite det hullet. kan nok få pressa den inni, men får jo da enda mindre vandring på wiren :S Sånn som wiren er montert nå, var slik den gamle var.

 

Men hele problemet nå er jo at clutcharmen ikke vil gå tilbake. regner med at det er noen fjærer som er røket i clutchen. får vel åpne opp og se smile.gif

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse wirene har vel selvstramming og er ikke lette og montere du skal dra clutcharmen tilbake og så huke på wire om du ikke trenger og fysisk dra tilbake clutcarmen for og få på wire er antakligvis clutchen eller utløserlageret ditt øydelagt.

Meiner bestemt att disse wirene ikke kan brukes om igjen om wire først er tatt i bruk da blir selvstrammings mekanismen øydelagt, eg byttet på ein partner før sommeren og vi måtte være to mann for og montere den men er mulig det finnes spesialverktøy.

Om armen ikke kan returnere selv tror eg du må ta ned girkassen.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår