Jump to content

Rustent bremserør Partner

Rate this topic


sonrik
 Share

Recommended Posts

Hei! Første gang jeg skriver her inne. Håper noen kan hjelpe.

 

Kjøpte forleden dag en Peugeot Partner fra bedriften jeg jobber i. (2004-modell, varebil, bensin, 33500(!) km)

 

 

Den er fulgt opp på alle servicer. Siste storservice var i nov 2013. Den ble også EU-godkjent denne måneden.

 

NAF-testen(kjøpstesten) vi tok gikk uten anmerkninger, unntagen en: Bakre bremserør må skiftes/repareres snarest grunnet rust.

 

 

Spørsmålet mitt blir da: Burde ikke dette ha blitt fanget opp i november? Og vet noen om ca pris for å få dette utført?

 

 

Takk på forhånd! smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Hei, ja. Det er merkeverkstedet som har tatt servicen. Skjønner at det kanskje ikke fanges opp der, men at den skled igjennom EU-kontrollen uten anmerkning synes jeg er rart. Vet ikke om samme verksted foretok denne. (NB! jeg antar at bremserør ikke ble anmerket i EU-kontrollen, da hadde de nemlig blitt fikset(firmaet passer på slikt)).

 

Jeg får prøve å være litt mer detektiv når jeg får tilsendt alle papirer.

 

Vet du forresten noe om hvor mye en slik jobb koster? NAF mente en enkel og liten sak, til ca 2000,-.

Link to comment
Share on other sites

post-148570-0-45172900-1395076952_thumb.jpg

 

 

Hei igjen! Var nå hos merkeforhandler og fikk et overslag på pris. 

 

NB! Det er bare YTRE rør som må/bør skiftes begge sider. Ikke noe rust lenger inn. Rørene var plussminus 40(?) cm lange og bøyd i noen vinkler. Visstnok var de av kobber...så de stusset litt over dette.

 

Uansett...har lagt ved bilde av overslag(nummer to er dersom en eller to gjenstridige skruer knekker).

 

Noen kommentarer? Er det altfor drøy pris? (får forresten 15% avslag på disse dersom utføres ila mars)

 

Takk igjen! smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Eg synes det var dyrt spesielt når det kun er ytre rør, i mitt hode burde prisen være rundt 1500kr uten hjulsylinderene med hjulsylindrene tenker eg 3000kr men merkeverksted er veldig dyrt og er helt unødvendigt spesielt på bremser ta og sjekk pris på uavhengige verksted.

Hvorfor vil de bytte hjulsylinderene bilen er jo nettop EU godkjent og da blir det foretatt bremsetest om bilen har godkjent EU burde bremsesylinderene være i orden, prisen på hjulsylinderene er litt høy men sånn er det med merkeverksted

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har nå sendt mail til flere forskjellige verksteder i Oslo. Nå kunne jeg iallfall spesifisere hva som må gjøres! :)

 

Greia var at mekanikeren mente lufteskruene kunne ryke/knekke under skiftinga, da det var noe rust og kunne være veldig gjenstridig.

 

 

Takk igjen for tips. Nå venter jeg bare på noen knakende gode tilbud i mailboksen! 4-surprise.gif

Link to comment
Share on other sites

Så det var begge sider som skulle byttes? Fikk for meg at det kun var en side.
Dog er 2500,- dyrt for den jobben. Jeg regner 1t (maks 1,5t hvis det er litt demontering) jobb å med deler burde ikke det være mer enn 1400-1600,- avhengig av timepris.
Et frittstående verksted tar fra 600-800,- timen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Synes det var et veldig oversiktlig tilbud. Når du begynner å skru på den så kan det fort bli noe mer om alt er rusta fast så det er jo det verste utfallet du har fått pris på. Er ikke sikkert det blir noe billigere noe annet sted. Er jo greit at du er forberedt på det i stedet for at de ringer etter en time og sier at det blir 3 ganger så dyrt. 

14 Opel Insignia Country Tourer 4x4 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis rørene er kobber, så ruster de ikke. Men jeg har hørt om mnage ganger NAF har gitt feil på ting som ikke er feil, aner ikke hvorfor, men sett det flere ganger.
Noenting kan oversees, og ting kan vurderes forskjellig.
Har ingen problemer med ett bremserør med overflaterust, men er det gravrust så må det taes, det merker en fort ved å skrape litt i det, noen skal bytte allt som har rustfarge. Forøvrig har kobber en farge som kan minne litt om rust.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, alle mann! 

 

Først, ang. det med kobber/rust/NAF: Merkeverkstedet sa på telefon at dette var veldig veldig merkelig, da rørene er av kobber. Disse rørene bytte "aldri". De lurte på om NAF var klar over dette(kobber). NB! Husk at bilen gikk igjennom EU-test i nov 2013 uten anmerkninger.

 

Når det gjelder rusten, så heiset merkeforhandler den opp og sjekket. Mekaniker sa at han ikke ville 'overprøve' en NAF-test. Han ville ikke svare på om han ville ha byttet dem per idag. Han pirket litt borti med en skrutrekker og iflg ham 'fant vi ikke' noe kobber, ergo kanskje reparere. Til dette, sånn kjapt: En bilinteressert kollega av meg har byttet og kjenner til dette. Han sa rørene var MEGET tykke(de kan og skal tross alt bøyes kraftig). Han personlig hadde ventet.

 

Til sist; kjørte en mailrunde til diverse verksted(sjekket ut dem med billigste timepris) her i Oslo og ba om prisoverslag. Her er dem:

 

________

 

Hei

Bakre pluss slanger 3125,00

Inkl alt

Pumper  kr1875,00 inkl alt

 

_________

 

Hei. Takk for din henvendelse.

Vanskelig å gi en eksakt pris. Ca pris ligger på 3000,- /  4500,-

Om du ønsker å utføre jobben må det bestilles en time. Jobben vil ta ca 1 dag.

Eventuelt kan du ringe oss for mer info.

 

_________

 

Hei.

4600,- totalt.

Hvis begge sylindere også må skiftes kommer vi opp i 8000,- - Men, kan ikke tenke meg dette er aktuellt.

 

Med Vennlig Hilsen

 

_________

 

 

Jeg skjønner at de må forsikre seg og ikke kan gi meg for lavt prisoverslag...men her var det mange banditter. Valget blir iallfall enkelt; om jeg velger å gjøre det hos merkeforhandler innen mars, får jeg prisene på vedlagt bilde lenger oppe og 15% avslag dem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Rune Hystad
      Noen som vet om det er utetemperatur sensoren som styrer de viftene? Viftene går til tider selv om motor temperaturen ikke er kommet opp til normal. Og det er kaldt ute.
      Er det denne sensoren som styrer gløde tiden også? glødetiden er ustabil og den gløder ikke alltid skikkelig. Har nye glødeplugger. har også byttet gløderele.
      Motortemperaturen oppfører seg normalt i dashbordet, så regner med den fungerer som den skal.  
    • By Knutsolf
      Hei. Dette gjelder Peugeot partner 2008 mod. Fikk en kraftig jordfeil på hengeren, minus rett til gods på sidemarkeringslys, som medførte at alle fire parklys på bilen forsvant. Det er ikke egen sikring på parklys/baklys på denne. Finner ikke ut av det. Brems og blink virker som normalt bak.Kjørelys og vanlig hovedlys foran virker. Instrumentlys og alarm v åpen dør virker når jeg slår på park på lysbryter.  Har sjekket pærene. dobbeltfunksjon på brems og baklyspære bak. Bremslys virker, så jording er ok. Kan det finnes et rele som fusker? Noen som har en ide....ev et forståelig koplingsskjema. Har funnet ut at ledning til baklyset inn på pæreholder er rosa. hvor kan jeg finne den igjen framme...?
    • By ptrjor
      Hei. Som tittelen tilsier trenger jeg hjelp til å finne en adapter til en bilradio. Jeg har nettopp kjøpt en 2001 Golf stasjonsvogn som kom uten radio. Dette lot seg løse ved at jeg fikk en rimelig ny og ubrukt bilradio fra min onkel som hadde byttet radio i sin Peugeot iOn. Jeg trenger da en måte å få brukt denne nye radioen (Pioneer DEH-1807ZC) i min eldre Golf 2001 mod, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. Radioen passer fysisk rett inn. Trenger da sannsynligvis en adapterkabel med hunkjønn som passer i Pioneer/Peugeot-radioen, til hankjønn som passer i golfen. Skal hovedsakelig bare benytte bluetoothen i den, til musikkavspilling fra tlf. 
      Vet noen hva en sånn kabel heter? Prøvde å google litt, og har bare funnet motsatt kjønn av det jeg trenger på kablene, og at de heter ISO eller DIN? Går vel også evt. an å skjære av ledningene og koble dem til en annen dersom jeg finner rett kontakt. Ber derfor om hjelp fra noen som evt. kan dette bedre enn meg :)
      Legger ved noen bilder av både radioen og tilkoblingene i bilen jeg skal sette den i.
       
      Her er koblingene i golfen

       
      Og her er baksiden av radioen jeg vil benytte i golfen

       
      Modellnr. osv på radioen

       

       
      Tusen takk!
    • By Lasken
      Jeg skal til å kjøpe meg en partner med gående bremser. Forrige eier fylte på med bremsevæske men det renner da bare ut bak ved felgen. Har enda ikke hente bilen så har ikke hatt mulighet for å sjekke men noen som kan hinte meg til hva det kan være da vi kjører forbi en skraphandler på vei hjem og kan hente evt. deler da.
      Er det bremseslange? Bremsesylinder? Det skjedde da forrige eier var på vei hjem, trøkket på bremsen og det lyste i dashboardet og pedalen sank til bunn uten null bremsekraft. Han fylte derretter på men bremsevæsken bare rant ut ved høyre bakre felg.
       
      Det jeg lurer på hva er det som er mest sannsynligvis at det kan være? Er ikke sikker på hvordan det er med bremsesystemene på disse og om det er noe forskjell når det er Dangel aka 4x4. Om de har egne bremsesylindre til hvert dekk bak eller et felles? Vet at håndbrekk går på wire iallfall på bremsetrommel.
    • By Nebbdyr38
      hei, er det noen som har blueprints eller workshop manualer til ein peugeot 206 2.0L HDI år 2000??
      Kjøpte den i november 2017, å det er lagt turborør under motoren å problemet er at det er senkesett fremme, så tar hele tiden nedi veien å har ødelagt noen klemmer og har skrudd rør til spiralslange på nytt 6-7 ganger. Vil derfor finne ut om det er andre muligheter det kan legges og om det i det hele tatt er sånn originalt. Har og intercooler liggende som skal festes.



  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy