Gå til innhold

Vindusviskere stopper halvveis på vei ned

Ranger emnet


Jello

Anbefalte innlegg

Ja ok, da gjør jeg dette ved nærmeste dag med greit vær... har ikke garasje, dessverre, så da blir det litt vanskelig noen ganger!

 

Men har et annet problem også. Tenkte det var like greit å spørre her i steden for å starte ny tråd...

 

Clutchen min tar veldig langt ute (helt ute, mer eller mindre). Tenkte dette hadde noe med clutchvaieren å gjøre, men etter å ha undersøkt litt kan det virke som om hele clutchen må byttes ut? Denne skal visstnok ha selvjustering? I følge det jeg har lest, så må hele clutchen byttes om den ikke selvjusterer seg... Er dette riktig?

 

Dessuten er clutch vaieren blitt rusten. Ser ut som overflaterust i hvert fall. Har sprayet WD40 på den et par ganger, men blir ikke noe mindre rusten av det ser det ut som. Er dette farlig?

 

Har forsåvidt ikke hatt noen særlig problemer med å kjøre bilen egentlig. Den ble sånn ganske fort etter at jeg kjøpte bilen (August 2012), og ble vant til det ganske fort.

 

Dessuten er clutchen kanskje no hard. Litt vanskelig å si, siden jeg ikke har kjørt noen annen Golf før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det at den tar ute er normalt. Det gjør den på min og, selv om clutchen er HELT ny (Byttet i fjor sommer). Det er fordi det er en selvstrammende clutchwire! :)

 

Ja, ok, skjønner! Men hva med at den er rusten? Er litt usikker på når vaieren sist ble skiftet. Er det noe fare for at den ryker? Og hva skjer om den ryker? Går alt til ad undas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor rusten er den?

 

Det eneste som skjer om den ryker, er at du ikke får brukt clutchen. Ergo, du må fraktes med bergingsbil / tilhenger :-)

 

Ah, og da er det bare å få bytta vaier?

 

Skal ta bilde av den og laste opp litt senere. Den er rimelig rusten, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bytte wire, ja! :-)

 

Ingenting som vil ryke eller ta skade av det (bortsett fra selve clutchwiren som faktisk ryker, logisk nok) :-)

 

Ah, jammen da er det jo greit. Har vært litt urolig for det en stund, men da er det jo greit. Skal få bytta den så snart jeg finner ut av hvordan og får mulighet!

 

Takker og bukker for alle svar! Utrolig kjekt å ha slike lærde folk som dere til å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer!

 

Se her:

VWVortex.com - MANUAL ADJ. CLUTCH CABLE DIY W/ PICS (orig. writeup by SpeedRacer20)

how to change clutch cable mk3 golf

Changing the clutch cable - Fixya

 

 

Put the car on jack stands. Take a floor jack and a piece of 2x4; put the 2x4 end long on top of the jack, and jack the clutch arm lever up. The clutch cable now has no tension on it, unhook it from the arm. GO inside the car and reach under the dash and unhook it from the clutch pedal. Pull the cable through the firewall and reinstall new one.

 

Så enkelt kan det være :-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Trenger normalt ikke noe 2x4toms plank og jekk for å skifte clutchwire.

men kan være greit med en bagasjestropp el.lign. for å dra opp den armen (det lille stykke før det blir skikkelig tungt) og holde den der til man får satt på wira.

 

Sjekk om det er wiren som er gått, eller bare clipset på enden som var rustet i stykker.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, der minner du meg om noe.

 

Mulig det ikke var vaieren da. I enden av vaieren er det en metalklump lignende sak, og det ser ut som om den glapp ut av armen. Kan hende jeg tar feil, så det må jeg dobbeltsjekke i hvert fall.

 

Han fra NAF mente det var vaieren i hvert fall, men han så ikke så mye på det...

 

Edit: Mener han karn faktisk sa at det var noe som mangla, men han hørtes ikke helt sikker ut...

 

Skal gå ut og sjekke, og tar et par bilder i samme slengen.

Endret av Jello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår