Gå til innhold

Vindusviskere stopper halvveis på vei ned

Ranger emnet


Jello

Anbefalte innlegg

Hei og hå! Jeg har en '94 Golf Cabriolet 2.0l, og har et problem med vindusviskerne mine.

 

Kjørte i stupregnet for et par uker siden på E6 på vei hjem igjen, og plutselig begynte vindusviskerne å fuske. De gikk tregere og tregere nedover, og jeg regnet da med at ruta kanskje var blitt veldig tørr/seig å viske, så jeg skrudde dem av siden regnet hadde avtatt. Men plutselig begynte regnet igjen, og jeg skrudde på viskerne. Kort etter begynte de å fuske igjen, og stoppet helt opp halvveis på vei ned. Jeg kunne tydelig høre at motoren fortsatt gikk (sterk durelyd).

 

Stoppet ved ei SOS luke og fikk dytta dem ned og begynte deretter å teste litt, men med lite flaks.

 

Etter litt googling så fant jeg ut at det kanskje kan være en "overføringsarm" som har løsnet/er utslitt, men jeg er litt usikker på hvor de sitter, hvordan jeg kommer meg til dem, hva de evt. koster og om det er noe en amatør kan fikse selv.

 

Noen som har noen råd til meg? Kan det være noe annet enn en overføringsarm?

 

Takker for alle råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det kan være akslingene til selve viskerne som går tregt i foringene. Kan være nødvendig å ta opp og pusse og smøre opp igjen.

Kanskje det hjelper en stund med WD40 el.lign. til regnet gir seg.

 

Så kan det være overføringsarmen in på selve motoren som glipper. Holder som regel å få satt en riktig og stramme muttera igjen.

 

Kan være nødvendig å ta av plastdekslene foran frontruta for å komme til viskermekanismen.

Da må viekerne demonteres først.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være akslingene til selve viskerne som går tregt i foringene. Kan være nødvendig å ta opp og pusse og smøre opp igjen.

Kanskje det hjelper en stund med WD40 el.lign. til regnet gir seg.

 

Så kan det være overføringsarmen in på selve motoren som glipper. Holder som regel å få satt en riktig og stramme muttera igjen.

 

Kan være nødvendig å ta av plastdekslene foran frontruta for å komme til viskermekanismen.

Da må viekerne demonteres først.

 

--

 

Takker for svar!

 

Er det en simpel sak å komme seg inn der det sitter? Og hvilke plastdeksler mener du? Under panseret, mot frontruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusviskeren sitter på et kon med riller. Om mutteren løsner hopper viskeren av rillene, og dermed er det kun motoren som går uten at viskerne blir med.

 

Skal være et plastdeksel nederst på viskeren med en 13mm mutter inni, hvis jeg husker riktig.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusviskeren sitter på et kon med riller. Om mutteren løsner hopper viskeren av rillene, og dermed er det kun motoren som går uten at viskerne blir med.

 

Skal være et plastdeksel nederst på viskeren med en 13mm mutter inni, hvis jeg husker riktig.

 

Åja, da forstår jeg bedre. Så hvordan kommer jeg meg til mutteren? Er det noe jeg må gjøre for å komme meg til plastdekselet på viskeren?

 

Beklager amatørspørsmålene. Er ikke spesielt god på bil helt ennå, så jeg verdsetter enhvert råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne panseret, se nederst på viskeren, pirk av "toppa" med et flatt skrujern og stram med en 13mm kopp.

 

[ATTACH]38743[/ATTACH]

 

Ikke sikkert dette er problemet ditt, men det er verdt å sjekke. :)

 

Tusen takk for svar!

 

Dette skal jeg absolutt sjekke i morgen. Får krysse fingrene og håpe på at det er så simpelt som det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at denne skal sitte stramt.

Ikke slik at du aldri får den av igjen, men allikevel stramt nok til at viskerens bevegelse ikke er nok til å få den til å skru seg selv ut.. ;-)

 

Hvis ikke det er problemet, er det kjempelett å komme til vindusviskermotoren og mekanismen under.. Si bare fra hvis du trenger hjelp!

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at denne skal sitte stramt.

Ikke slik at du aldri får den av igjen, men allikevel stramt nok til at viskerens bevegelse ikke er nok til å få den til å skru seg selv ut.. ;-)

 

Hvis ikke det er problemet, er det kjempelett å komme til vindusviskermotoren og mekanismen under.. Si bare fra hvis du trenger hjelp!

 

Var akkurat ute og prøvde. De rikket seg ikke. Bestemte meg for å prøve å kanskje feste dem på nytt igjen, men den ene satt så bom fast at jeg ikke hadde sjans til å skru den av.

 

Da ser det ut som om jeg må se på motoren og mekanismen da. Hvordan? Bare skru av de 7 skruene som sitter i plastdekselet og røske det av, eller? Sitter vel noen klips på det og, tipper jeg(?).

 

Er det noe mer enn det?

 

Hva skal jeg se etter når jeg først er kommet meg inn dit?

 

Takker for alle svar! :) Litt kjipt når man er redd for å ta seg en liten kjøretur nå som det regner så fælt (i hvert fall i min del av landet!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdes fast av friksjon - Bøy viskeren ut (Altså, bøy det bøyelige leddet, slik at viskeren står i lufta).

Så tar du godt tak i den lille stubben som sitter fast, også rikler du og drar - Det må ofte mye kraft til, men det går løst etter hvert!

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår