Gå til innhold

Motorlampe / Lambdasonde Golf 1.6 1J

Ranger emnet


trhauge

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen på EU-kontroll hos NAF denne uka. Fikk en del anmerkninger, de fleste er lette å fikse. Men fikk 2-er feil på motorlampe som lyser. Motorlampen begynte å lyse i fjor sommer pga. en kortslutningsfeil på ledning til lambdasonde 1. isolasjonen på flere av ledningene var smeltet, og dermed oppstod en kortslutning som førte til at bilen til slutt stoppet. Leverte den på Møller som tapet sammen ledningene og bilen gikk fint igjen. Men motorlampen lyste fortsatt. Fikk så byttet lambdasonden, men motorlampen sluttet ikke å lyse.

 

Etter EU-kontroll har jeg hatt bilen til diagnose på Møller nok en gang, og der ble det lest av følgende feil:

 

Feil på varmekrets lambda 1, ingen sikring på dette, brudd eller defekt lambdasonde.

 

Sier meg ikke så mye annet enn at lambdasonden trolig er defekt. Noe som er rart da den i så tilfelle må ha vært defekt siden montering. Kan også legge til at CO ble målt til 1.08 på EU-kontroll. I dag har jeg målt sonden med multimeter. Får ikke utslag på ohm fra noen av koblingspunktene. Volten ligger på rundt 0.01 selv etter lengre kjøring. Det er heller ingen synlig endring i motoreffekten om jeg kobler fra sonden. På ledningene fra ECU fikk jeg 13.84 på varmeelementet og 1.94 på det jeg antar er signalet.

 

Håper noen kan hjelpe meg med tips, begynner å haste å få den EU-godkjent. Blir dyrt om den skal inn på Møller nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer data rundt den feilmeldingen på lambda. Tolker feil på varmekrets som brudd på varmeelement... Ledningene til varmeelement er som regel to hvite, mål motstanden mellom disse, brudd betyr defekt lambda. Får du en nokså lav ohmsk verdi så kan feilen være brudd på ledninger til lambda, gjerne det Møller lappet sammen tildligere.

Ved å kjøre rundt uten varmeelement eller lambda tilkoplet så vil sonden ta fort kveld! Og sonder kjøpt på Biltema pleier uansett aldri vare mer enn ett år eller så.

I verste fall grillet du noe i ECU den gangen ledninger kortsluttet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer data rundt den feilmeldingen på lambda. Tolker feil på varmekrets som brudd på varmeelement... Ledningene til varmeelement er som regel to hvite, mål motstanden mellom disse, brudd betyr defekt lambda. Får du en nokså lav ohmsk verdi så kan feilen være brudd på ledninger til lambda, gjerne det Møller lappet sammen tildligere.

Ved å kjøre rundt uten varmeelement eller lambda tilkoplet så vil sonden ta fort kveld! Og sonder kjøpt på Biltema pleier uansett aldri vare mer enn ett år eller så.

I verste fall grillet du noe i ECU den gangen ledninger kortsluttet.

 

Har dessverre ikke noe mer data. Da jeg byttet lambda så ble også ledningene som var smeltet byttet. Så tviler på feilen ligger der. Den nye sonden er en original bredbåndssonde, så burde absolutt holde i minimum ett år. Uansett så tyder alt på at feilen aldri forsvant da motorlampen lyste umiddelbart etter at den nye sonden ble satt i.

 

Jeg har målt sonden ved å koble den fra, og måle i koblingspunktet til ledningen fra ECU. Det er bare en hvit ledning, men det er også en grå ledning der. Kan det være den andre til varmeelementet. Får uansett ingen utslag på ohm fra noen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke din lambda fire ledninger som illustrert under? Om du måler på de ledningene merket W og får brudd, da kan du kjøpe ny lambda først som sist, den du har er uansett ødelagt. Monter den, slett så feilminne og ta ny diagnose. Mål også at du har spenning (12V) ut i pluggen på de to W-pinnene når tenning er på.

4L Zr-lambda.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke din lambda fire ledninger som illustrert under? Om du måler på de ledningene merket W og får brudd, da kan du kjøpe ny lambda først som sist, den du har er uansett ødelagt. Monter den, slett så feilminne og ta ny diagnose. Mål også at du har spenning (12V) ut i pluggen på de to W-pinnene når tenning er på.

 

Tusen takk for tolmodighet og hjelp. Sonden (og pluggen) har 5 ledninger. Har ikke et skjema for hva som er hva. Men får 13,84V ut fra den ene pinnen (fra ECU). I tillegg er det en som gir 2V. De andre gir ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om du skal kjøpe ny lambda så se her:Lambdasonde / Regelsonde (vor-KAT) 1.6 16V 77kW VW Bora (1J) Golf IV

Eg kjøpte begge mine her og det kom på 1700kr med frakt og MVA.(for begge)

Tolldeklarering var inkl i frakten.

Det er orginal lambdasonde NTK (NGK).

De pleier vel og koste fra 3000kr for den med 5ledninger her i norge.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har en golf 4, 1.6 l, 1998 model, skal skifte lambda sone, men aner ikke om det er den foran eller bak som er gåen, hvordan undersøker jeg det? 

 

Det finner du ut ved å ta en diagnose. Lambda 1 er den før kat, lambda 2 er den etter kat. Ikke forveksle med cylinder bank 1 / 2 som gjelder V-motorer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår