Gå til innhold

Problem med startsperre 1996 Audi A4 1,8

Ranger emnet


Luraas_mek

Anbefalte innlegg

Min datters Audi A4 stoppet helt plutselig for en tid tilbake. Den bare døde helt, og det var ingen tegn til "liv". (Motor gikk rundt på startmotor, men den ville ikke tenne. Sjekket først at den fikk bensin, og det gjorde den. Sjekket så om det var gnist på pluggene, noe det ikke var. Lånte komplett coil-pakke fra en tilsvarende bil, men fortsatt ikke gnist. Vet at det har vært problem med tenningsbakstykket på disse, og sjekket derfor at den levert + på de rette kontaktene, og det gjorde den. Satte tilbake original coilpakke, og byttet ECU. Fortsatt ikke tegn til liv. Siste forsøk gikk på å bytte både ECU og coilpakke, og da startet den!!

 

Alt vel, trodde jeg.... Kjørte bilen ca 15 km. Stoppet den for å ordne noe, og da jeg skulle starte igjen, stoppet den etter 1 - 2 sek. Flere forsøk, og det samme gjentok seg. Typisk startsperreproblem. Har bare en nøkkel til bilen, og som jeg reagererlitt på, er at denne er slik utformet at jeg tviler på at den inneholder noe elektronikk til startsperre.

 

Uansett, trenger tips til hvordan jeg får opphevet startsperren. Sitter startsperren i ECU`en, eller må ny ECU "tilpasses" bilen på noen måte, slik at den fungerer sammen med startsperren? Er dette noe som kan utføres ved hjelp av standard diagnoseverktøy, på et vanlig verksted? Eller må jeg få programert en ny nøkkel, og må jeg da i såfall til autorisert Audi-verksted?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser startsperresymbolet?

 

Bruk søkefunksjonen, er mengder med tråder om samme tema. Denne svarer på en del av dine spm. - http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/289652-satt-i-chippet-hjerne-fa-fjernet-startsperre.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser startsperresymbolet?

 

Bruk søkefunksjonen, er mengder med tråder om samme tema. Denne svarer på en del av dine spm. - http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/289652-satt-i-chippet-hjerne-fa-fjernet-startsperre.html

 

Takker for svar! Har søkt en del på emnet, og også funnet linken du referer til. Og ja, startsperre-lampa lyser. Det jeg undres litt over, er at nøkkelen er slik utformet at jeg tviler på at den inneholder noe elektronikk til startsperra.... Noen forklaring på dette? post-77116-13804854931649_thumb.jpg

post-77116-13804854931538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips, og linker til mye nyttig lesing! Da er det vel bare å få bestillt, og laget en ny nøkkel.

 

Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan bilen kan ha fungert hele tiden med nøkkel uten innebygget startsperre. Jeg har kun denne ene nøkkelen, og bilen har fungert prikkfritt i over ett år, før den som tidligere nevnt nå stoppet pga deff. ECU.

 

Betyr det at det ikke satt startsperre i den originale ECU, men at den jeg lånte fra en annen bil, og den jeg nå har kjøpt (for 140,- kr) på e-bay, har innebygget sperre? Og dersom denne bilen egentlig ikke har startsperre, så sitter det vel heller ikke noen mottaker for signalene rundt teenningslåsen? (det siste her jeg ikke sjekket så nøye, men kan ikke huske at jeg så noe slikt da jeg var av med dekslene her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at den nøkkelen har startsperre chip.

Den chippen er bare ca 3 x 4 x 12 mm.

 

--

 

Nei, kanskje ikke... Men som bildene viser er den veldig tynn (max 5-6mm på det tykkeste, og med en grop midt i hvor den er betydelig tynnere), og den sorte plasten helstøpt. Nøkler med ship er gjerne tykkere, og limt sammen av flere deler så vidt jeg har erfart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen chippede ECUer er uten starsperre for at man ved bytte skal slippe å kode om dette. Tipper du fortsatt har en lesespole rundt tenningslåsen, de aller fleste feil på startsperre er grunnet dårlig kontakt her.

Ellers kan det være slik at om man bytter om på ECUer så vil startsperren huske dette og slå seg vrang. Med VAG-COM kan dette fikses ved å gå inn på 25 - Immobilizer --> 10 - Adaptation --> CHANNEL. 00. Trykk så READ og deretter trykker du SAVE. Verdt et forsøk hvertfall. Tipper også at det er noen i ditt nærmiljø som har VAG-COM slik at du slipper kjøpe, evt. gi de en hudrelapp for bryet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen chippede ECUer er uten starsperre for at man ved bytte skal slippe å kode om dette. Tipper du fortsatt har en lesespole rundt tenningslåsen, de aller fleste feil på startsperre er grunnet dårlig kontakt her.

Ellers kan det være slik at om man bytter om på ECUer så vil startsperren huske dette og slå seg vrang. Med VAG-COM kan dette fikses ved å gå inn på 25 - Immobilizer --> 10 - Adaptation --> CHANNEL. 00. Trykk så READ og deretter trykker du SAVE. Verdt et forsøk hvertfall. Tipper også at det er noen i ditt nærmiljø som har VAG-COM slik at du slipper kjøpe, evt. gi de en hudrelapp for bryet ;)

 

Har god kontakt med et lokalt verksted som bla hjalp meg å lese ut feilkoder da den stoppet første gangen. De pleier å yte slik service gratis :). Får ta meg en tur dit med bilen til Tirsdag, og overbringe de tipsene jeg nå har fått, og håpe de kan finne ut av det. Men jeg sliter fortsatt med å forstå dette med at nøkkelen min er uten chip, og hvorfor startsperren ikke har slått inn tidligere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde visst VAG-COM liggende allikevel :) Fikk koblet meg til, og fant feilkode 01177 - Engine Control Unit, 65-10 Unautorized - Intermittent. Fikk slettet feilkoden, og lyset for startsperre sloknet. Men den kom som forventet tilbake ved første forsøk på å starte.

 

Da jeg forsøkte 25 - Immobilizer --> 10 - Adaptation --> CHANNEL. 00, trykket så READ og deretter SAVE, så fikk jeg opp at jeg ikke kan lagre fordi jeg har en uregistrert versjon av VCDS-Lite. Koster visst 99$ for en lisens. Kunne jo kjøpt en lisens. Kan være kjekt å ha til seinere. Men jeg får ta en tur på verkstedet først og se hva de får gjort. Er nok redd jeg må til med en ny nøkkel uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatert info:

Etter å ha fått nyttige tips, har jeg nå skaffet meg en registrert versjon av VAG COM-software selv. Koblet meg opp og fulgte anbefalingene lenger oppe. Etter at dette var gjort, starter nå bilen, selv om jeg fortsatt kun har den gamle nøkkelen uten ship!! :) Har kjørt den litt, og startet og stoppet et par ganger, og så langt ser dette veldig lovende ut :)

 

Tusen takk for all god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
På 3/31/2013 den 2:26 PM, Quattro73 skrev:

Lyser startsperresymbolet?

 

Bruk søkefunksjonen, er mengder med tråder om samme tema. Denne svarer på en del av dine spm. - http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/289652-satt-i-chippet-hjerne-fa-fjernet-startsperre.html

motorlampen blinker og da starter den og stopper. Om jeg tar av minus polen på batteri og venter i 15 sekunder for å deretter sette den på igjen så starter den med en gang og motorlampa lyser ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/31/2013 den 3:48 PM, Quattro73 skrev:

Den nøkkelen er av den helt gamle typen, uten startsperre. Programmere ny nøkkel mot bil kan du fikse med VAG-COM - Immobilizer I Key Matching (Separate) - Ross-Tech Wiki

 

Ellers er det en tråd om hvor handle billig nøkkel med transponder - http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a2/299300-ekstra-nokkel-kjekt-a-ha.html#post2942391

 

Og tråder om hvordan programmere nøkkel mot bil (parre)

 

1 - http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a2/299300-ekstra-nokkel-kjekt-a-ha.html#post2942391

2 - http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/63228-programere-nokkel-mot-sentrallasen-remote.html?langid=3

 

Diverse DIY til Audi :) - http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/275970-samletrad-div-guider-og-diy-audi.html            Har prøvd disse linkene men får bare "Siden finnes ikke" ? Hmm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår