Gå til innhold

Luraas_mek

Bruker
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Luraas_mek

  • Bursdag 05/26/1968

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil
  • Modell (eks S4)
    ML 280
  • Biltype (eks Audi)
    Mercedes
  • Årsmodell (eks 1995)
    2008
  • Yrke eller sivil status
    Elektriker
  • Motor (eks 1.6)
    3.0
  • Fylke
    Telemark

Contact Methods

  • Bosted
    Rjukan

Luraas_mek's Achievements

  1. Litt oppdatert info: Etter å ha fått nyttige tips, har jeg nå skaffet meg en registrert versjon av VAG COM-software selv. Koblet meg opp og fulgte anbefalingene lenger oppe. Etter at dette var gjort, starter nå bilen, selv om jeg fortsatt kun har den gamle nøkkelen uten ship!! :) Har kjørt den litt, og startet og stoppet et par ganger, og så langt ser dette veldig lovende ut :) Tusen takk for all god hjelp!
  2. Jeg hadde visst VAG-COM liggende allikevel :) Fikk koblet meg til, og fant feilkode 01177 - Engine Control Unit, 65-10 Unautorized - Intermittent. Fikk slettet feilkoden, og lyset for startsperre sloknet. Men den kom som forventet tilbake ved første forsøk på å starte. Da jeg forsøkte 25 - Immobilizer --> 10 - Adaptation --> CHANNEL. 00, trykket så READ og deretter SAVE, så fikk jeg opp at jeg ikke kan lagre fordi jeg har en uregistrert versjon av VCDS-Lite. Koster visst 99$ for en lisens. Kunne jo kjøpt en lisens. Kan være kjekt å ha til seinere. Men jeg får ta en tur på verkstedet først og se hva de får gjort. Er nok redd jeg må til med en ny nøkkel uansett....
  3. Har bladd igjennom det som er på kjørekomputeren, men kan ikke finne noe om dette....
  4. Fikk en liten overraskelse da jeg testet min nyinnkjøpte 2008 ML280. På en lang øde strekning fikk jeg litt lyst til å teste hva den var god for. Da jeg nådde 170 km/t stoppet det helt opp, og det kom opp melding i displyet om at hastigheten med vinterhjul var begrenset til 170. Betyr det at det sitter følere i vinterhjulene?? Blir jo spennende å se om den "oppdager" sommerhjulene når de kommer på plass :)
  5. Har god kontakt med et lokalt verksted som bla hjalp meg å lese ut feilkoder da den stoppet første gangen. De pleier å yte slik service gratis :). Får ta meg en tur dit med bilen til Tirsdag, og overbringe de tipsene jeg nå har fått, og håpe de kan finne ut av det. Men jeg sliter fortsatt med å forstå dette med at nøkkelen min er uten chip, og hvorfor startsperren ikke har slått inn tidligere....
  6. Nei, kanskje ikke... Men som bildene viser er den veldig tynn (max 5-6mm på det tykkeste, og med en grop midt i hvor den er betydelig tynnere), og den sorte plasten helstøpt. Nøkler med ship er gjerne tykkere, og limt sammen av flere deler så vidt jeg har erfart...
  7. Takker for gode tips, og linker til mye nyttig lesing! Da er det vel bare å få bestillt, og laget en ny nøkkel. Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan bilen kan ha fungert hele tiden med nøkkel uten innebygget startsperre. Jeg har kun denne ene nøkkelen, og bilen har fungert prikkfritt i over ett år, før den som tidligere nevnt nå stoppet pga deff. ECU. Betyr det at det ikke satt startsperre i den originale ECU, men at den jeg lånte fra en annen bil, og den jeg nå har kjøpt (for 140,- kr) på e-bay, har innebygget sperre? Og dersom denne bilen egentlig ikke har startsperre, så sitter det vel heller ikke noen mottaker for signalene rundt teenningslåsen? (det siste her jeg ikke sjekket så nøye, men kan ikke huske at jeg så noe slikt da jeg var av med dekslene her)
  8. Takker for svar! Har søkt en del på emnet, og også funnet linken du referer til. Og ja, startsperre-lampa lyser. Det jeg undres litt over, er at nøkkelen er slik utformet at jeg tviler på at den inneholder noe elektronikk til startsperra.... Noen forklaring på dette?
  9. Min datters Audi A4 stoppet helt plutselig for en tid tilbake. Den bare døde helt, og det var ingen tegn til "liv". (Motor gikk rundt på startmotor, men den ville ikke tenne. Sjekket først at den fikk bensin, og det gjorde den. Sjekket så om det var gnist på pluggene, noe det ikke var. Lånte komplett coil-pakke fra en tilsvarende bil, men fortsatt ikke gnist. Vet at det har vært problem med tenningsbakstykket på disse, og sjekket derfor at den levert + på de rette kontaktene, og det gjorde den. Satte tilbake original coilpakke, og byttet ECU. Fortsatt ikke tegn til liv. Siste forsøk gikk på å bytte både ECU og coilpakke, og da startet den!! Alt vel, trodde jeg.... Kjørte bilen ca 15 km. Stoppet den for å ordne noe, og da jeg skulle starte igjen, stoppet den etter 1 - 2 sek. Flere forsøk, og det samme gjentok seg. Typisk startsperreproblem. Har bare en nøkkel til bilen, og som jeg reagererlitt på, er at denne er slik utformet at jeg tviler på at den inneholder noe elektronikk til startsperre. Uansett, trenger tips til hvordan jeg får opphevet startsperren. Sitter startsperren i ECU`en, eller må ny ECU "tilpasses" bilen på noen måte, slik at den fungerer sammen med startsperren? Er dette noe som kan utføres ved hjelp av standard diagnoseverktøy, på et vanlig verksted? Eller må jeg få programert en ny nøkkel, og må jeg da i såfall til autorisert Audi-verksted? På forhånd takk for svar!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår