Gå til innhold

Ødelagt dør tømmer bilen for strøm

Ranger emnet


Audi4evah

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Audi A6 1998 V6

 

For noen uker siden ble fører døren min bøyd for langt feil vei... som resulterte i at hengslene ble bøyd, dette gjør det vanskelig og komme ut og inn av bilen.. delen på hjulbuen nærmest døra ble knekt innover, og jeg tror at det da i samme slengen har kuttet/ødelagt noen ledninger der... Første gangen batteriet gitt tom begynte alle varsellampene å lyse før den gikk tom for strøm, jeg fikk lada opp batteriet igjen og kjørte den hjem uten problemer.. noen dager senere starter bilen med glans, men det var så vidt nok strøm til å rulle ned vinduet.. så jeg tror at noen ledninger i døra tapper hele bilen for strøm, er det noen mulighet for at jeg kan skru av en dør kontakt som da vil stoppe den fra å gjøre dette?

 

Håper noen har mulighet for å hjelpe meg! Takk for svar

 

- Martin

Endret av Audi4evah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
husk å mål på dynamo og ikke over batteriet når bilen går. :)

Her har jeg visst gjort feil i 10 år. Har alltid målt ladespenningen over batteriet. Hva er konsekvensene?

 

Har på den annen side aldri drept en dynamo ved å la den gå ubelastet (konnektor koblet fra).

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en kabel rett fra dynamo og til batteriet, så hvis det er 12v, eller lavere på batteriet er det noe galt, det forsvinner ikke over 2v fra dynamo til batteri, med motor i gang selvfølgelig.

 

Mål på batteri du.

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet skal ha ca. 12,4v hvilespenning.

Om dynamo lader mindre enn dette vil fremdeles hvilespenninga til batteriet være 12,4v.

Men hvis dynamo derimot lader mer enn hvilespenninga så vil det syns ved å måle over batteriet, normal ladespenning skal være ca. 14,4v men hvis den er lavere, f.eks 13,8v så prøv å mål den på litt turtall (f.eks 2,500-3,000rpm) da skal den vise ca. 14,4v, noe over dette vil ta livet av lyspærer etter kort tid og hvis det er veldig høy spenning vil det kunne ta livet av elektronikk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk å mål på dynamo og ikke over batteriet når bilen går. :)

 

Hvorfor det? Om man måler mer enn ca 0,1V forskjell om man måler på batteri eller dynamo, da er det noe riv ruskende galt med ledning til dynamo. Husk at fra dynamo går det en tykk ledning til batteriet, innom starteren på veien, og om man måler forskjellig spenning i den ene enden kontra den andre, da er feilen i denne ledningen og har ingenting med dynamo å gjøre.

Om det ønskes en mer begrunnende utregning av forventet spenningsfall så kan jeg ordne det, bare ikke nå, sitter på mobil og venter på helikopteret ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår