Gå til innhold

høyt forbruk på 1,4 tsi 150 hk

Ranger emnet


usteen

Anbefalte innlegg

har en 2012 mod Sharan med en 1,4tsi 150hk motor. Valgte denne motor da selger opplyste om at den er veldig snill på forbruket i tillegg til at den går greit. At den går greit er jeg ikke uenig i, men forbruket er jeg veldig skuffet og overasket over. På blandet kjøring sliter jeg med å kjøre den på under litern på mila. Dette syntes jeg er altfor dårlig på en helt ny bil i dag. Er det noen som har erfaring fra samme motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, min 2012 A4 2.0TDI går på 0,70l/mil blandet, 058l/mil langkjøring og 0,80l/mil by

Alt er ca. tall men ikke langt fra realiteten. Dette er også tatt fra vinteren, om sommeren detter den ca. 1dl på alle områder.

Men selvfølgelig, med litt tyngre fot stiger dette fort.

 

Hvis trådstarter har litt tung fort så er det forståelig at forbruket stiger over 1,0l/mil da der er en forholdsvis stor bil med liten motor.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, min 2012 A4 2.0TDI går på 0,70l/mil blandet, 058l/mil langkjøring og 0,80l/mil by

Alt er ca. tall men ikke langt fra realiteten. Dette er også tatt fra vinteren, om sommeren detter den ca. 1dl på alle områder.

Men selvfølgelig, med litt tyngre fot stiger dette fort.

 

Hvis trådstarter har litt tung fort så er det forståelig at forbruket stiger over 1,0l/mil da der er en forholdsvis stor bil med liten motor.

 

Takk for svar. Kanskje avvente til litt varmere periode og sjekke det igjen da. Ellers suveren bil på alle måter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette høres kjent ut! Jeg kjøpte en ny Sharan sist høst. Den har vesentlig lavere oppgitt forbruk enn den gamle lille Octaviaen jeg hadde.

 

Men i praksis er vi på et helt annet nivå. På sammenlignbar langkjøring gikk den gamle på 0.55-0.60 l/m, mens den nye ligger på 0.70-0.80, avhengig av hvor mye Webastoen må gå (det kan jeg ikke styre). Husk forøvrig at kjørecomputeren gjerne viser for lavt forbruk. På dieselbiler går Webastoen utenom, og dessuten er det vanligvis litt avvik også når den ikke går (avhengig av hjuldimensjon).

 

Det finnes rapporter som viser at dagens biler i gjennomsnitt har 22% høyere drivstofforbruk enn oppgitt, mens det var 8% i 2012. Når det gjelder den nye Sharanen, er nok 35-40% mer riktig. Kan de offisielle testene ha blitt kjørt på en vesentlig lettere prototype? Jeg har i hvert fall sett at VW har markedsført den nye Sharan som lettere enn den gamle. Men min "standard-diesel" Sharan fra 2012 er 150 kg tyngre enn min kamerats "standard-diesel" 2006-modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel logikk dette. Jo tyngre en bil er i forhold til motorstørrelse, jo større avvik fra EU-syklusen f�r man under norske forhold. Mye rykk og napp kj�ring og kulde

 

De langturene jeg måler forbruket på innebærer veldig lite rykk og napp. Men "løypeprofilen" avviker en del fra flat, og der er det klart at stor og tung vil bli hardt straffet.

 

Kulda burde vel ikke ha så mye å si på langkjøring i 80 km/t eller høyere (da brenner ikke webastoen annet enn i starten og det blir lettere for motoren å kvitte seg med overskuddsvarme)? Men vinterdrivstoffet er kanskje litt mindre drøyt enn sommerdrivstoffet? Uansett burde det være likt for Octavia og Sharan?

 

Siden Sharan (2012, 2,0 TDI DSG) har lavere oppgitt forbruk, burde det v�re en eller annen måte å oppnå lavere forbruk enn på Octaviaen (2007, 1.9 TDI DSG). Men uansett hvordan jeg kjører, er forbruket vesentlig høyere enn det var på Octaviaen med sammenlignbar kjøring på sammenlignbar �rstid.

 

Men som sagt: VW promoterte den nye Sharan som "lettere og mer drivstoff�konomisk". Det viser seg alts� at den er 150 kg tyngre, og forbruket mitt er også høyere enn forbruket til kamerater som har den gamle versjonen av Sharan/Galaxy. Da hjelper det lite at de offisielle forbrukstallene er lave.

 

Med tanke på at bilen har egenvekt inkl fører på 1851 kg, er høy og bred og har dieselpartikkelfilter, er ikke forbruket overraskende høyt. Men det er synd at bilbransjen lyver stadig mer: http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_EU_fuelconsumption2_workingpaper_2012.pdf

Endret av HansenPansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt: VW promoterte den nye Sharan som "lettere og mer drivstoff�konomisk". Det viser seg alts� at den er 150 kg tyngre, og forbruket mitt er også høyere enn forbruket til kamerater som har den gamle versjonen av Sharan/Galaxy. Da hjelper det lite at de offisielle forbrukstallene er lave.

Joda, lave forbrukstall på papiret hjalp deg masse da engangsavgiften skulle beregnes. Siden CO2-utslippet er direkte proposjonalt med forbruket, bare tenk deg om du skulle betalt engangsavgift etter reelt forbruk!

 

Har følgende tips for å spare drivstoff i praksis. Kan nesten garantere 10-20% mindre forbruk hvis man er bevisst på disse forholdene.

1. Kjør på høyt gir som mulig (gir opp ved 1500-1600 omdreininger).

2. Slipp gasspedalen og rull på giret i nedoverbakker, før kryss osv.

3. Bremsing er bortkastet energi og derfor fy-fy.

4. Planlegg kjøringen, så du unngår problemet i punkt 3.

5. Senk farten. Forbruket på min bil (målt pr mil) stiger 20% fra 80 km/t til 100 km/t.

 

PS. Ingen har sagt det er moro å kjøre sånn.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår