Gå til innhold

HansenPansen

Bruker
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om HansenPansen

  • Bursdag 01/24/1976

Contact Methods

  • Bosted
    Hadeland

HansenPansen's Achievements

  1. Gratulerer! (Sannsynligvis slipper du også unna de småfeilene som jeg har opplevd).
  2. Jeg har blitt flink til å deaktivere manuelt nå, så dette systemet er ikke lenger til mye irritasjon. Når det gjelder trikset med å holde lett på bremsen, har jeg ikke hatt suksess med det. Ofte venter da bilen bare 3-5 sekunder ekstra før motoren slås av. Det er påfallende ofte akkurat når det har blitt klart… (Hvis jeg trykker så lett på bremsen at bilen slurer på clutchen, derimot, vil ikke motoren stoppe, men jeg liker ikke unødvendig sluring).
  3. Jeg kjøpte en VW Sharan 2.0 TDI DSG ny høsten 2012. Foreløpig erfaring etter 2 år og 35 000 km er at bilen er en fantastisk bra familiebil. Har man pengene, er det noe som jeg synes det er greit å prioritere. Bilen vil forhåpentligvis bli et godt minne fra store deler av barnas oppvekst. Positivt: - God bagasjeplass. - Gode seter med isofix i tredje seterad. - Egen vifte for klimaanlegget for 2. og 3. seterad. - Høy egenvekt gjør bilen veldig stabil med tilhenger - Plass til 5 store barneseter i 2. og 3. seterad, eventuelt blanding av inntil 6 voksne personer/barneseter i tillegg til sjåfør. - 6 av 7 seter kan legges ned og gi svært god lasteplass (husk lastsikring!) - Meget god passiv sikkerhet relativt til gjennomsnittspersonbilen. - Godt tilrettelagt for skille mellom bagasje og passasjerer (slik er det ikke i alle flerbruksbiler). Negativt: - Faktisk ikke enorm avstand mellom forseter og 2. seterad, dermed blir det litt trangt foran når det er stort bakovervendt barnesete bak. (Men det er bedre enn i svært mange andre familiebiler, og dessuten kan barnesetet plasseres bak i midten uten å komme i konflikt med forsetene). - Høyt dieselforbruk, spesielt de første 10 000 km. Litt høyt i forhold til oppgitt også etter innkjøring. (Sammenligning med en "helt lik" Sharan med manuelt gir, tyder på at dette kan være relatert til DSG-kassa). - Mange dager på verksted (Webasto måtte byttes tidlig. Det måtte også byttes en del til ventilasjonssystemet. Vanskelig med feilsøking/diagnose på en bil som er såpass sjelden, men takket være gode garantiordninger skal dette være gratis de første 5 år). - Enkelte mindre elektriske feil kommer og går. - Siden bakre seterad ligger nede i bagasjeromsgulvet er faktisk høyden på bagasjerommet litt lav i enkelte tilfeller. (Må ta av hjulene på "tvillingsykkelvogna" før jeg putter den inn). - Irriterende at bilen ikke er litt lenger når alle 7 seter er oppe. Bagasjeplassen blir unødvendig liten. (Det er riktignok god plass til 6-7 bæreposer i "bagasjeromsbrønnen" etter besøket hos REMA.) Så får framtiden vise om jeg burde holdt meg unna en portugisisk bil...
  4. De fleste gangene Start/Stop-systemet slår inn, tar det mindre enn 3 sekunder før motoren må starte igjen - ofte mindre enn ett sekund. Dermed kan jeg ikke tenke meg at dette systemet har noen annen effekt enn å få ned forbruket (og dermed CO2-utslipp og avgifter) under EU-syklusen. For praktisk kjøring medfører det, i hvert fall for meg, kun mer slitasje på startmotor og litt mer slitasje på batteriet. I tillegg skjer det ofte at jeg febrilsk leter etter deaktiveringsknappen når det ser ut til at jeg må stoppe et sekund eller to - dermed kan det også gå utover sikkerheten. Jeg sliter med å få inn rutinen med å trykke inn deaktiveringsknappen hver gang jeg starter bilen, og lurer på om noen har klart å få deaktivert denne funksjonen permanent på en eller annen måte. (Jeg klarer fint å slå av tenningen selv hvis det oppstår kø med langvarig stopp.) Hvis man for eksempel kunne programmere den om, slik at systemet kun slo inn når bilen sto i P (park), hadde det vært til stor hjelp.
  5. Min Sharan 2.0 TDI DSG 2012 har Webasto som hyler såpass høyt at den overdøver motorlyden når det er kaldere enn 6 plussgrader. Grunnen er at motoren ikke avgir nok varme. Men jeg blir overrasket over at vanntemperaturen plutselig faller kraftig når den har nådd ca 70 grader. Da synker den til ca 50 grader før den igjen stiger langsomt mot 90 grader. Jeg har sett lignende oppførsel på andre biler, men ved litt høyere temperatur. Plutselig faller temperaturen når bilen er i ferd med å nå driftstemperatur fordi det "åpnes opp" slik at kjølevæska får sirkulert gjennom radiatoren. Dette for å unngå overoppheting. Hvis det er dette som er tilfelle med min bil, virker det ganske absurd: Bilen fyrer for fullt samtidig som den "lufter ut varmen". Håper det er en helt annen forklaring. Noen som vet?
  6. De langturene jeg måler forbruket på innebærer veldig lite rykk og napp. Men "løypeprofilen" avviker en del fra flat, og der er det klart at stor og tung vil bli hardt straffet. Kulda burde vel ikke ha så mye å si på langkjøring i 80 km/t eller høyere (da brenner ikke webastoen annet enn i starten og det blir lettere for motoren å kvitte seg med overskuddsvarme)? Men vinterdrivstoffet er kanskje litt mindre drøyt enn sommerdrivstoffet? Uansett burde det være likt for Octavia og Sharan? Siden Sharan (2012, 2,0 TDI DSG) har lavere oppgitt forbruk, burde det v�re en eller annen måte å oppnå lavere forbruk enn på Octaviaen (2007, 1.9 TDI DSG). Men uansett hvordan jeg kjører, er forbruket vesentlig høyere enn det var på Octaviaen med sammenlignbar kjøring på sammenlignbar �rstid. Men som sagt: VW promoterte den nye Sharan som "lettere og mer drivstoff�konomisk". Det viser seg alts� at den er 150 kg tyngre, og forbruket mitt er også høyere enn forbruket til kamerater som har den gamle versjonen av Sharan/Galaxy. Da hjelper det lite at de offisielle forbrukstallene er lave. Med tanke på at bilen har egenvekt inkl fører på 1851 kg, er høy og bred og har dieselpartikkelfilter, er ikke forbruket overraskende høyt. Men det er synd at bilbransjen lyver stadig mer: http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_EU_fuelconsumption2_workingpaper_2012.pdf
  7. Dette høres kjent ut! Jeg kjøpte en ny Sharan sist høst. Den har vesentlig lavere oppgitt forbruk enn den gamle lille Octaviaen jeg hadde. Men i praksis er vi på et helt annet nivå. På sammenlignbar langkjøring gikk den gamle på 0.55-0.60 l/m, mens den nye ligger på 0.70-0.80, avhengig av hvor mye Webastoen må gå (det kan jeg ikke styre). Husk forøvrig at kjørecomputeren gjerne viser for lavt forbruk. På dieselbiler går Webastoen utenom, og dessuten er det vanligvis litt avvik også når den ikke går (avhengig av hjuldimensjon). Det finnes rapporter som viser at dagens biler i gjennomsnitt har 22% høyere drivstofforbruk enn oppgitt, mens det var 8% i 2012. Når det gjelder den nye Sharanen, er nok 35-40% mer riktig. Kan de offisielle testene ha blitt kjørt på en vesentlig lettere prototype? Jeg har i hvert fall sett at VW har markedsført den nye Sharan som lettere enn den gamle. Men min "standard-diesel" Sharan fra 2012 er 150 kg tyngre enn min kamerats "standard-diesel" 2006-modell.
  8. Takk for info. Du har nok langt bedre statistikk enn meg :) Likevel hadde jeg inntrykk av at min forrige bil bare ble sprekere de første 100 000. Jeg passet på jevnlig å gjennomføre noen halv-offensive forbikjøringer og tenkte at det bidro til at den ikke ble daukjørt. Men det var den gamle TDI-motoren (1.9 105 hk). Den nye bilen har CR-diesel og går på enda lavere turtall hvis jeg lar DSG-kassa styre. Dessuten er det enda hakket mer småkjøring nå enn før. Bør jeg gjøre noen tiltak, f eks gire ned til 5. et par minutter i 100-sona, tøffe akselerasjoner ut av rundkjøringer når bilen er varm? Når det gjelder manuell Webasto, vet jeg godt hvordan den oppfører seg. Når det er rundt 0 og kaldere, lar jeg den brenne de 30 minuttene jeg har "satt i gang" selv om jeg har stopp underveis. Men når det er 5 plussgrader pleier jeg ikke å bruke manuell Webasto. Det bør jeg kanskje begynne med...
  9. Jeg hører dem sier det. Det som er pussig, er at de jeg kjenner som har hatt problemer med for mye småkjøring, kjører bensinbil (eller el-bil, men de er vel ikke bedre på langkjøring heller). Jeg hadde blant annet en kollega som måtte berges gang på gang med en 3 år gammel BMW5-serie, inntil hun la inn en tur på motorveien med lav giring hver uke. Men jeg innrømmer at jeg har litt sviktende statistisk grunnlag. Dessuten kan jo bensinbilene ha blitt bedre de siste årene. Dieselbilkjørerne jeg kjenner har stort sett bare problemer med den automatiske Webastoen (som egentlig forutsetter at man unngår kortere turer enn 15 minutter). Derfor kjøpte jeg manuell Webasto. Problemet var at automatikken var der likevel... Min forrige bil hadde bare manuell Webasto som ble benyttet flittig før hver kaldstart når temperaturen var et par plussgrader eller lavere. Den hadde samme oljenivå før og etter hver service, og jeg tror den var rimelig fornøyd :)
  10. Tusen takk for tips! Dette har jeg nå lagt meg på minne. Bilen er helt ny, og fortsatt under garanti, så jeg tør ikke gjøre noe med den nå. Nå er faktisk hele Webastoen byttet hos merkeverkstedet. De gikk inn på selve Webastoen og fant langt mer detaljerte feilmeldinger. Jeg håper at den fungerer bra i manuell modus i lang tid, til tross for den uheldige automatikken som også er der. Etter at garantien er ute, skal jeg ta turen til et Webastoverksted og fjerne/bytte ut temperaturføleren. I mellomtiden må jeg bare leve med denne unødvendige drivstoffslukeren og røykutvikleren.
  11. Takk for tips. Problemet er at merkeverkstedet ikke klarer å reprodusere feilen, bare leser av at flammen har sluknet diverse ganger, og egentlig ikke har peiling på Webasto. Importøren nekter dem å slå av automatikken. På det verste har Webastoen startet og stoppet automatisk 8 ganger i løpet av en drøy halvtime på vei til jobb (via barnehage, apotek, bensinstasjon, bilverksted, barnehagen på nytt etc). Når det er 5 plussgrader gidder jeg jo ikke å sette på Webastoen manuelt og la den brenne mens bilen står parkert. Jeg kan ikke skjønne at det kan være fornuftig at denne automatikken ikke lar seg deaktivere.
  12. Jeg har problemer med Webasto på min nye VW Sharan 2.0TDI 2013-modell. Den kjører automatisk i tide (og etter min mening utide), men parkeringsvarmerfunksjonen er veldig ustabil. Flammen slukker stadig, og Webastoen "dør" et par minutter etter oppstart. Prøver jeg å starte den igjen, blir det masse røyk og støy, men den brenner i hvert fall. Jeg mistenker at den automatiske modus ødelegger for den manuelle. På min forrige bil var det en Webasto med kun manuell modus. Det virket OK. Finnes det et triks for å deaktivere den automatiske modusen?
  13. Dette skjer når flammen dør ut, og Webastoen starter på nytt. Det er helt normalt, men ikke bra. På min forrige bil hadde jeg manuell Webasto. Da gikk det stort sett greit etter at jeg fikk vite at det var "brukerfeil" stadig å kjøre Webastoen i mindre enn 10 minutter i strekk. Allerede etter et par måneder med ny bil har det vært masse tøys. Dette fordi jeg har den automatikken du snakker om i tillegg til manuell modus. På min bil (2013-modell, VW) kan automatikken ikke deaktiveres.
  14. EluziOn: Webasto varmer opp motor og kupé før du starter bilen. Både komfortabelt og gunstig for motoren. Dessuten slipper man den automatiske modusen der varmeren starter og stopper mens man kjører, slik man har på moderne dieselbiler, så det burde ligge til rette for mindre plunder på en bensinbil.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår