Jump to content

Høyt turtall over lengre tid


BlueChamp

Recommended Posts

Har en Ford Fiesta 97, 1,25 liter som førstegangsbil. 75 hester. Har kjørt i sverige med den en gang tidl, og tenkte ta en ny tur. Men dreiemomentene på den er ganske små, og når jeg kjører i 100 km/t ligger turtallet på 3500 omdreininger pr minutt, og ved enda høyere fart 4000. Så lurer på om bilen vil tåle dette når man kjører dette konstant i to timer? Turtallpanelet går til 7000 o/min. Bilen har kjørt ca 110 000 km

Link to comment
Share on other sites

Er ingen ekspert, men tror nok bilen tåler det. Den dævver vell ikke før du har kvitta deg med den uansett.

 

Ligger jeg jo selv og durer mellom 3 og 4000 omdr ved kjøring i over 100 kmt, og dette er med 1,8 liters turbomotor med 250 hk.

 

Men forbruket er jo litt høyt i det området.

 

Kjørte btw en gammel 6.2 liter Chevrolet kassebil med 140hk og vekt på 4000 (nesten) fra Norge til Tyskland en gang. Det er jo diesel og automat.

 

Lå der og pressa i 120 kmt i timesvis. Fanken det bråka ass. Satt med hørselvern siste del av reisa.

Toppfarta på den er kanskje 140 i medvind og nedoverbakke.

Den har passert 400 000 km nå.

Edited by oyvind87
Link to comment
Share on other sites

Har en Ford Fiesta 97, 1,25 liter som førstegangsbil. 75 hester. Har kjørt i sverige med den en gang tidl, og tenkte ta en ny tur. Men dreiemomentene på den er ganske små, og når jeg kjører i 100 km/t ligger turtallet på 3500 omdreininger pr minutt, og ved enda høyere fart 4000. Så lurer på om bilen vil tåle dette når man kjører dette konstant i to timer? Turtallpanelet går til 7000 o/min. Bilen har kjørt ca 110 000 km

 

Hvis bilen din er generellt i orden, er dette ikkeno problem. Den er lagd for akkurat dette ;)

 

Og 110000km er ingen distanse, masse bil igjen her.

Link to comment
Share on other sites

Du må huske på det at du har en liten motor.Og den er levert sånn fra ford.Asså girkassen er lagd sånn,tenker da på dreva inni girkassa.Grunnen til det er rett og slett liten motor.Hadde du hatt en langgiret girkasse så hadde bilen din ligget på rundt 1800-2000 rpm i min i 5 gir..Men da hadde du også brukt lenger tid på å komme deg opp i fart.Så det at din ligger på 3500 rpm er helt normalt for en liten motor.Så du trenger ikke å tenke på det der.

Håper du forstod hva jeg mente?,hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...
16 timer siden, Olsen1974 skrev:

Hei har en ford mondeo 2007 diesel. Når man kjører på 3500 omdreininger  så begynner instrumenter å blinke og km nåla og turteller bleke ut hva er årsaken til det

Ikke dra opp igjen 13 år gamle tråder. Det er første bud som ny bruker 😉 

Aller først bør du få målt ladespenning på batteriet når bilen går. Er umulig å gi et fasitsvar uten at flere ting må sjekkes først. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy