Gå til innhold

Høyt turtall over lengre tid


BlueChamp

Anbefalte innlegg

Har en Ford Fiesta 97, 1,25 liter som førstegangsbil. 75 hester. Har kjørt i sverige med den en gang tidl, og tenkte ta en ny tur. Men dreiemomentene på den er ganske små, og når jeg kjører i 100 km/t ligger turtallet på 3500 omdreininger pr minutt, og ved enda høyere fart 4000. Så lurer på om bilen vil tåle dette når man kjører dette konstant i to timer? Turtallpanelet går til 7000 o/min. Bilen har kjørt ca 110 000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men tror nok bilen tåler det. Den dævver vell ikke før du har kvitta deg med den uansett.

 

Ligger jeg jo selv og durer mellom 3 og 4000 omdr ved kjøring i over 100 kmt, og dette er med 1,8 liters turbomotor med 250 hk.

 

Men forbruket er jo litt høyt i det området.

 

Kjørte btw en gammel 6.2 liter Chevrolet kassebil med 140hk og vekt på 4000 (nesten) fra Norge til Tyskland en gang. Det er jo diesel og automat.

 

Lå der og pressa i 120 kmt i timesvis. Fanken det bråka ass. Satt med hørselvern siste del av reisa.

Toppfarta på den er kanskje 140 i medvind og nedoverbakke.

Den har passert 400 000 km nå.

Endret av oyvind87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ford Fiesta 97, 1,25 liter som førstegangsbil. 75 hester. Har kjørt i sverige med den en gang tidl, og tenkte ta en ny tur. Men dreiemomentene på den er ganske små, og når jeg kjører i 100 km/t ligger turtallet på 3500 omdreininger pr minutt, og ved enda høyere fart 4000. Så lurer på om bilen vil tåle dette når man kjører dette konstant i to timer? Turtallpanelet går til 7000 o/min. Bilen har kjørt ca 110 000 km

 

Hvis bilen din er generellt i orden, er dette ikkeno problem. Den er lagd for akkurat dette ;)

 

Og 110000km er ingen distanse, masse bil igjen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på det at du har en liten motor.Og den er levert sånn fra ford.Asså girkassen er lagd sånn,tenker da på dreva inni girkassa.Grunnen til det er rett og slett liten motor.Hadde du hatt en langgiret girkasse så hadde bilen din ligget på rundt 1800-2000 rpm i min i 5 gir..Men da hadde du også brukt lenger tid på å komme deg opp i fart.Så det at din ligger på 3500 rpm er helt normalt for en liten motor.Så du trenger ikke å tenke på det der.

Håper du forstod hva jeg mente?,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 years later...
16 timer siden, Olsen1974 skrev:

Hei har en ford mondeo 2007 diesel. Når man kjører på 3500 omdreininger  så begynner instrumenter å blinke og km nåla og turteller bleke ut hva er årsaken til det

Ikke dra opp igjen 13 år gamle tråder. Det er første bud som ny bruker 😉 

Aller først bør du få målt ladespenning på batteriet når bilen går. Er umulig å gi et fasitsvar uten at flere ting må sjekkes først. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår