Gå til innhold

oyvind87

Bruker
  • Innholdsteller

    138
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om oyvind87

  • Bursdag 10/05/1987

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

oyvind87's Achievements

  1. Har nok tatt i endel ja, ble mange slag med slegge for å få dette av. Satt svært hardt fast. Brukte først hammer og "meisel" (skrujern) i en times tid for å få laget en glippe.
  2. Noen som vet hvor ømfintlige nav er? Holder på med bytte av hjullager på en bil hvor hjullageret skrus fast i spindelen med 4 skruer etter at hjullager og nav er presset sammen. Ved demontering satt hjullageret så hardt fast i spindelen at jeg måtte banke det av med hammer og slegge. Først fikk jeg laget en liten glippe mellom lager og spindel ved å bruke hammer og meisel! Kan jeg ha banket kast i navet slik at det bør byttes? Ser ingen skader. Vil helst ikke bytte navet da jeg ikke finner delen til salgs i Norge (hverken hos nbs, mekonomen eller bs etc.) og ikke ønsker betale flere tusen hos forhandler.
  3. Nettopp bestilt fra Dekkonline.com... meget fornøyd, men fraktselskapet (Tollpost), er som noen her oppe nevner, meget dårlig..
  4. Er gammel TT.. ikke så tung som passaten da hvertfall.. et sted mellom 2.7 og 3 bør vell være noenlunde riktig da kanskje?
  5. Møller som har gjort det, så regner med det er rengjort..
  6. Bilen rister endel (mer enn vibrering). Merkes lett på rattet og egentlig i hele resten av bilen til tider.. Vesentlig på nedbremsing. Veldig varierende også, av og til mye, av og til lite.. Merkes mindre med de noe mykere vinterdekka. Var helt ekstremt med sommerdekka, inntil jeg kjøpte helt nye felger og dekk, avtatt noe. Men er fremdeles mer risting enn det skal være, selv om bilen er rimelig følsom! Har bytta stort sett alt av ymse grunner... helt nye felger og dekk, halve forstillinga er vel bytta; bærekule, mansjetter, drivledd, endeledd, styreledd, stabstag, bærearmsforing, tannstang osv.. Hatt bilen på firehjulskontroll ørten ganger, senest nå for noen uker siden. Mtp nedbremsingen så er også dette byttet, både skiver og klosser.. Eneste jeg har igjen å bytte nå er hjullagrene begge sider foran (som jeg vet er litt slitne) + fjærbeinslageret på den ene siden (som er helt kaputt). Resten skal være ok.. Kan filleslitte hjullagre og/eller fjærbeinslagre forårsake vesentlig risting? Hva annet kan det evt være? Noen som har noen ideer?
  7. Bil ca 14-1500 kg ink 2 pers. Org.hjul (vinter) 225/45 - 17, kjører på 2,4 bar foran og 2,2 bar bak. Ingen slitasje. Har kjørt 225/40 - 18 på sommeren i noen år nå, med samme trykket som på vinterhjula. Har blitt ekstremt skeivslitt på sidene med åra. Tydeligvis altfor lavt trykk... + litt feil spissing i en periode.. Nå er det 225/35 - 19 som gjelder på sommeren... hvilket trykk tror dere må til her? Tenkte prøve på 2,7 bar foran og 2,6 bak.. hjula ble levert fra dekkforhandleren med 2,7 bar i alle hjula. Regner med det er en god pekepinn?
  8. Jaja, kjekt å vite.. får vel lære meg å se etter skilt som plutselig dukker opp da ;)
  9. nope, er nok ikke gammal.. alarm er det til og med ;-)
  10. Idag ble jammen bilen taua inn av Oslo kommune ifbl med veirydding... (ekstremt irriterende for øvrig, for de som ennå ikke har hatt gleden...) Den stod jo låst såklart, med rattlås, i gir og med håndbrekket på. Så den kan jo ikke ha blitt slept, hverken på fram- eller bakhjul, eller? De kan jo ikke ha dratt/trillet den opp på planet til en Viking-bil heller. Bilen er ganske lav og har ingen tilgjengelige punkter å få festet noe slepetau/vinsj på, da må fangerne knuses.. Lurer litt på hvordan de frakter vekk bilene... noen som vet? Noen som vet om noen vanlige skader man bør se etter, være obs på? (Joda, vet jeg burde sett skiltene..)
  11. Takker for veldig bra svar :-) Da drar jeg til Møller først, og hører om ikke de kan prøvekjøre bilen. Forresten; har denne "pakken" alt som trengs, i tilfellet dette svinghjulet også må byttes? http://www.bildeler.no/?Bilmerke=1&Bilmodell=33&Arsmodell=1999&R_Time=103909&Forside=&Vareklasse=1 (Nesten nederst på siden, pris 4669,-) Ser Mekonomen har en lignende pakke, "Clutchsett med formontert svinghjul, uten utløserlager", men denne koster 11.500,-
  12. For øvrig rimelig sikker på at det er clutchen som er slitt. Den "tar" ikke før den er nesten helt ute.. Har dessverre kjørt med dette lenge. Startet for vel 2 år siden, da "hang bilen etter" selve motoren ved gasspådrag fra lavt turtall i 5.gir. Nå gjelder dette også i 4. og 3. gir. Er i tillegg noen svake og korte hyle/ulyder ved pådrag fra lavt turtall i 1. og 2. gir. Motoren er for øvrig org 180 hk med turbo. "Chippet" for 6-7 år siden opp til ca 225, muligens... (tidligere eier).
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår