Jump to content

Dan-Henning Bjørndal

Bruker
  • Posts

    19
  • Joined

  • Last visited

Dan-Henning Bjørndal's Achievements

Menig

Menig (1/13)

0

Reputation

  1. Jeg har en Golf MK6 2011-modell som er litt tregstartet når motoren er kald. Det lukter også en del uforbrent bensin ved kaldstart. Ingen fusking ellers. Noe som er typisk for disse bilene, eller er bilen bare blitt litt gammel og gretten? Den har gått 135 000 km.
  2. Merkelig nok så var ikke denne bolten innsatt med gjengelås fra før. På bildet på autodoc var den det, men ikke når jeg fikk den. Men jeg hadde på rikelig med loctite.
  3. Ja det er denne typen lager. Ok men da er det lite sannsynlig at hjulet detter av når jeg har strammet det med 180nm + 45 grader og locktite da i bunn og grunn. Det kjentes overhodet ikke ut som at bolten ville lenger inn.
  4. Jeg klarte 180 nm og 45°. Da klarte ikke jeg å stramme mer. Bitsen bare hoppet ut av bolten. Er det slik at det absolutt må strammes med 180 grader etterpå? Jeg har på masse locktite.
  5. Jeg har byttet hjullager bak på min VW Golf 6 2011-modell. AE29350. Hvilket moment skal jeg stramme bolten med? Det er så mange meninger. Autodoc sier 75nm, noen sier 70nm + 90 grader, noen 180nm + 90 grader osv... Men er det noen som vet fakta?
  6. Jeg holder på å bytte registerkjede på en 1.2 TSI-motor på en Golf MK6 2011. I dag skulle jeg stramme til bolten som er på veiva i front av motoren. Jeg hadde ikke mothold. Fant ingen som solgte det heller. På disse motorene må man kjøpe et spesialverktøysett for å stille inn riktig timing. På kamakslingen er det en låsebolt og på veiva er det en låsebolt som ligger inntil en av motvektene på veiva (Den nærmest fronten av motoren). Jeg ble litt desperat og gjorde noe som jeg angrer på nå. Jeg lot bolten til veiva stå montert som mothold når jeg strammet bolten til på veiva. Bolten skal strammes med 150nm + 180 grader til slutt. Jeg gjennomførte strammingen, hørte ingenting som knakk. Men så fikk jeg en vond magefølelse på at dette kanskje kan ha skadet veiva, enten ved at den har fått sprekker eller blitt vridd. Jeg vet at idéen var dårlig. Men er det sannsynlig at jeg kan ha skadet veiva, eller tåler den såppass med trykk på et punkt? Jeg har ikke startet motoren enda, så jeg vet ikke om det er vibrasjoner eller noe sånt. Se vedlagte bilder som viser spesialverktøyet på plass og bilde av en tilsvarende veiv. Satt blå ring rundt der spesialbolten holdt igjen når jeg strammet bolten på enden av veiva.
  7. Hei. En kompis av meg må bytte toppdeksel på en Caddy III 2.0 TDI med regnummer RK52851. Er det noen av dere som klarer å finne riktig delenummer på den delen han skal ha? Mvh, Dan-Henning
  8. Hverken jeg eller kjøper har lagt merke til noen ulyder. Takk for gode svar. Har heller ikke på noen måte uttrykt at bilen er feilfri eller strøken, bare at den var i daglig bruk og fungerte veldig bra da.
  9. Han prøvekjørte bilen ved kjøpet ja. Da bemerket han at han syntes kløtsjen tok langt inne, og spurte meg om denne var gåen. Jeg svarte at jeg ikke visste om den var gåen, men at det er mer vanlig at kløtsjen er gåen hvis den tar langt ute eller slurer. Det gjorde ikke denne. Nå sier de at de har funnet en lapp i bilen fra merkeverksted som bemerker at kløtsj og svinghjul ikke er bra. Dette er en bemerkelse som er nevnt "til observasjon" i forhold til at bilen har vært inne på en vanlig service. Jeg var ikke klar over det fordi jeg ikke har sett den beskjeden. Ikke følte jeg at det var noe problem med kløtsjen selv når jeg hadde bilen. Og det har heller ikke blitt verre siden kjøper overtok bilen. Jeg har kjøpt denne bilen av en venn som solgte den til meg i forbindelse med at fjærer, bærebruer og bremseskiver måtte byttes. Jeg fikset disse tingene selv pluss at jeg byttet stabstag framme, tok firehjulskontroll, kjøpte 2 nye vinterdekk og diverse. Så jeg har ikke hatt bilen mer enn et par måneder.
  10. Jeg har nettopp solgt en VW Passat 2006-modell som har gått ca. 270 000 km. Kjøper sier at kløtsjen er dårlig fordi den tar veldig langt inne. Jeg for min del har aldri sett på det som et problem, da jeg heller blir bekymret om en kløtsj tar langt ute eller slurer/lukter svidd. Skal ikke kløtsjen ta langt inne? Er dette en feil? Hva kan i så fall feilen være? Det kom som lyn fra klar himmel for min del at dette skulle være et problem..
  11. Nå fant jeg feilen. Det var bryteren i setebelte-mottakeren. Den var slitt. Må mest sannsynligvis bytte hele mottakeren. Når jeg presset på mottakeren, så kunne jeg slå på auto hold funksjonen.
  12. Jeg har byttet til helt nye Bosch plugger. Katalysatoren er laget for denne modellen og er helt ny. Prøvde også med en brukt orginal kat som jeg visste var ok og hadde lav km, men samme feilen. Jeg hadde inne bilen på Toyota og de sa følgende: Lambda nummer 1 har variabel spenning slik som den skal ha. Lambda nummer 2 har stødig spenning slik som den skal ha. Men en sjelden gang i blant så får lambda nummer to også variabel spenning et kort øyeblikk. ECU setter da feilkode P0420. De sa at ecu’en mest trolig var overfølsom pga. bilens alder. Bilen er 14 år gammel og har gått 247000 km. Jeg har «løst» feilen med å sette på et adapter som forlenger avstanden mellom katalysator og lambda nummer 2. Koden er borte for godt. Bilen er nå solgt og eier er informert om løsningen.
  13. I så fall funker ikke den funksjonen heller. Nei poenget er jo at bilen skal holde seg selv i bakker når man stopper opp siden man ikke kan ta den klassiske håndbrekk-starten da bilen er utstyrt med EPB.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy