Gå til innhold

kjørte inn i en fortauskant! (med bilder)

Ranger emnet


kristoffer12

Anbefalte innlegg

[ATTACH]35857[/ATTACH]

 

var uheldig på det glatte føret og føyk rett inn i en fortauskant. holdt vel rundt 25-30 km/t tenker jeg, så det smalt greit. var kun venstre fremhjul som traff kanten.

 

uansett, noen med lignende erfaringer som kan anslå hva som muligens er skadet? (dekket er iallefall punktert!) kanskje dere i tillegg vet en ca pris på reparasjon?

 

kan legge til at når bilen skal gå rett frem står rattet "opp ned".

 

på forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til bilforumet, Leit med bilen.

 

Du skriver ikke hva slags bil du har, så det er litt vanskelig å gi helt sikre svar,

men siden vi er litt synske, og det er VW hjulkapsler på den, så tipper jeg inntil videre på f.eks Golf mk3 fra ca 1995.

 

Her er et bilde av forstillinga så har du til hjelp når du kikker under bilen.

 

golf-mk3-1.png

Volkswagen Workshop Manuals - Golf Mk3 - Removing and installing subframe, anti-roll bar and suspension link (basic running gear)

 

 

Det viktige spørsmålet er om det bare er bevegelige deler som bærearm (4) eller fester / bolter som er knekt,

eller om den faste tverrgående traversen (16) er ødelagt.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig angående hvordan bil jeg har, @Bwana. Og tusen takk for bildet av forstillinga! Hvor mye blir reparasjonen på cirka om både nr 4 og 16 er skadet?

 

Har ikke jekk så får ikke kommet meg under bilen og sett, så det eneste jeg kan si ang. skaden er at hjulet er flyttet bakover og rattet svinger feil.

 

Tusen takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 koster ikke mye, 16 derimot koster en del. Om begge deler må byttes (på verksted) så kan det fort bli dyrt. Traversen (4) byttes på en halv time, byttet to slike for et par måneder siden. Etterpå må du ha hjulstillingskontroll.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at bærebrua svikter før traversen så det beste er nok og få den opp på en bukk og få sett på skadene. Ny bærebru og en forstillingskontroll kan jeg tippe vil koste rundt 5-6 tusen sånn ca!.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå påstå nr 4 er kalt bærearm og nr 16 er travers men.

 

Kommer an på hvor man er i landet. Heromkring kalles 16 for subramme og 4 for travers (grunnet sitt trekantoppheng). Noen kaller det endatil flyndre, men forstår godt hva du (og andre) mener :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår