Gå til innhold

95 Vento 1.9TD Motorolje ikon trøbbel

Ranger emnet


Maths Wiggen

Anbefalte innlegg

Hei! I går så fikk jeg et lite problem med min nye gamle vento 1.9TD 95mod. Lå i 60 og plutselig så detter turtals nålen rett i bånn, Motoren stanset ikke men oljelampen begynte og blinke, Det samme med batterilampen. Kjørte inn på en bensinstasjon for og sjekke oljen men nivået var der det skulle være. Pappa sjekket bilen i morges og da funket nålen i en liten stund før den datt ned igjen og lampen begynte å blinke. Han snakkket noe om at det kan være en føler / sensor til turtalls måleeren.

 

Er det noen som har litt peiling på denne typen problem? evt hvor disse følerene / sensorene sitter og om de er enkel og skifte ut eller om bilen må på verkstedet.

1996 Ford Mondeo 4x4 2.0l 16v Solgt

1995 Volkswagen Vento 1,9TD RIP Vraket

1992 Audi 80 2.0 B4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turtallet går jo på dynamo. høres ut som om den mister spenning og får spenning igjenn. Når du skal starte bilen så lyser jo batteri,olje,gløding osv i dashen. er det akuratt dette som kommer opp når du kjører?

 

Nei ikke akkurat, I går kveld før det hele skjedde så peilet jeg oljen før jeg skulle ut på en lode tur, Da jeg startet bilen så lyste alle lampene som normalt og så startet jeg bilen. DA blinket olje lampen en stund men med engang jeg begynte og kjøre så sluttet den og blinke. Og kom ikke tilbake før turtals nålen datt ned da jeg skulle hjemover.

 

Og nei jeg rå kjørte ikke, Lå på 2k omdreininge ca i fjerde og femte giret.

NB! kan jo tilføye at det regnet en del i går, Ganske mye men jeg prøvde og unngå så mye store søledammer som mulig da.

1996 Ford Mondeo 4x4 2.0l 16v Solgt

1995 Volkswagen Vento 1,9TD RIP Vraket

1992 Audi 80 2.0 B4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor turtelleren faller og oljelyset blinker mens bilen sviver fint.

At lampen blinket helt til den fikk turtall tyder vel på manglende oljetrykk pga lite olje eller tett pumpe?

Så var det turtelleren da. den skal da ikke falle av den grunn. tror nok at dette er en eletrisk feil.

Kommer ingen Alarm fra panelet heller?.

Quattro73 vet sikkert hva dette kan være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Trur jeg har funnet feilen, Var ute og kjørte litt nå nettop og skulle stoppe på en butikken her i nerheten, Da jeg kom tilbake så fikk jeg ikke start. Det virker som at det er dynamoen som er gåen

1996 Ford Mondeo 4x4 2.0l 16v Solgt

1995 Volkswagen Vento 1,9TD RIP Vraket

1992 Audi 80 2.0 B4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme symptomene selv en gang, med oljelampe og turteller. Da var det dynamoen som hadde gått føyka. Bytta den, og bilen ble som ny. Den er forøvrig vrak nå, men har dynamoen liggende (90A) Si i fra hvis du trenger, så får du den billig :)

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er forøvrig vrak nå, men har dynamoen liggende (90A) Si i fra hvis du trenger, så får du den billig :)

 

Hmm 90amp Vil det passe på min bil? Mener jeg har et 70amp dynamo i følge pappa, men så er min også bare en TD og ikke en TDI / TDK

også har jeg multireim og ikke kil reim. :(

1996 Ford Mondeo 4x4 2.0l 16v Solgt

1995 Volkswagen Vento 1,9TD RIP Vraket

1992 Audi 80 2.0 B4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm 90amp Vil det passe på min bil? Mener jeg har et 70amp dynamo i følge pappa, men så er min også bare en TD og ikke en TDI / TDK

også har jeg multireim og ikke kil reim. :(

 

Sorry, trodde du hadde TDK. Da er jeg usikker på om den passer :/ En ting jeg vet er at det ikke er problem å sette en 90 amp der i stedet for 70amp. Jeg hadde også 70amp orginalt.

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår