Gå til innhold

Trøbbel med å starte


Precis

Anbefalte innlegg

Hei! 
2010 modell 2.0 TDI A4, allroad. 
Km: 285.000,- 

På ca. 250.000km, begynte glødelampa på bilen å blinke under pådrag, og spesielt på vinteren. 

Det har gradvis blitt værre, og glødelampa blinker nå stort sett hele tiden, og hvertfall ved pådrag. 
I tillegg må jeg ha 2-8 forsøk på å få startet bilen, når den er varm. 

Når bilen er kald, er det ikke startproblemer. 

Blinkende glødelampe har ingen utslag på diagnosetest. 

 

Forslag? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Precis skrev:

Den eneste feikoden som kommer opp, er "crankshaft" sensor. 
VEt ikke om det kan ha en sammenheng? 

Har i tillegg lest at det kan være "brake light switch" ?? 

I tillegg tenker jeg det kan være lurt å bytte dieselfilteret.. ? 

Crankshaft sensor er en sensor som sitter på veivakslingen og forteller styreenheten hvor mange omdreininger motoren har. Litt forskjell fra bil til bil, så bruker gjerne girkassa dataene fra denne sensoren og for å vite hvor mange omdreininger motoren ligger på.  Det er logisk at den er vond å starte når bilen er varm. Klassisk symptom på en dårlig sensor. 

Dieselfilter bør byttes minimum annen hvert år. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/21/2023 at 9:42 AM, opelduude said:

Kjøp sensor fra et kjent merke når det er en omfattende jobb. Ikke kjøp det billigste til 300 kr for da holder det ikke lenge 

Takk for info. Skal gjøre det. 
Begynner med kamakselsensor, så ser vi om det gjør susen 👍
Tenkte på skruvat.no. Er bare så utrolig mange valg, men vet at motorkoden min er CAHA. Så lenge jeg finenr det, så må det vel være ok?? Eller finnes det noen database å søke i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Precis skrev:

Takk for info. Skal gjøre det. 
Begynner med kamakselsensor, så ser vi om det gjør susen 👍
Tenkte på skruvat.no. Er bare så utrolig mange valg, men vet at motorkoden min er CAHA. Så lenge jeg finenr det, så må det vel være ok?? Eller finnes det noen database å søke i? 

Du kan slå opp regnummeret ditt på norske nettsider som catalog.meca.no eller på mekonomen.no 

Eurodel.no er også en fin side å handle fra. Her kan du huke av i menyen til venstre for premium deler. 

https://www.eurodel.no/impulsgiver-veivaksel-valeo-366428 Denne for eksempel går under kategorien premium. 

 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jada, glemte jo å se litt mer grundig, men man må jo altså da av med registerreima, om man skal bytte kamakselsensor på en ordentlig måte. 

Det er enkelt å komme til selve sensoren, men ledningen ligger da tredd inn bak der. 
Selvsagt mulig å klippe ledningen, tre gjennom, og lappe den sammen igjen da.. 

La merke til at sensoren hadde et godt belegg med støv på deg. Rengjorde den nå først, men ingen hjelp. 
Hvis jeg kobler ut sensoren, og det ikke er noen merkbar forskjell, så kan man vel kanskje konkludere med at den er gåen eller? 

image.png.bcfec4d6e71e84ab51b62dfd9f4f86b8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander du nok epler og appelsiner 😉 G40 er kamsensor, men det er ikke den sensoren du har feilkode på. Du fikk vel opp G28 som er veivsensor som sitter mot svinghjulBilde jeg la inn, samt det du la inn, er for veivsensor - men du har igangsatt en jobb på motsatt ende av motoren 🤔

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm 😮 

Skrev kanskje littt feil. Det er altså denne feilkoden som kommer opp: 

P0016 CMP Sensor G40/Engine speed sensor G28.

Hovedproblem for å oppsummere: blinkende glødelampe. (Har blitt verre og verre) 
Trøblete å starte når motoren er varm. Trenger heller ikke å være "varm" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, forstår. Du har feilkode på misforhold mellom kam og veivsensor. Kan være defekt kamsensor, eller veivsensor. Kan også skyldes feil timing på register, er egentlig det feilkoden antyder. Hadde du lest ut feilkode med VCDS så hadde du nok fått opp tilleggsopplysninger som f.eks. "Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28): Incorrect Correlation". 

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16400/P0016/000022

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorlampe vil du få dersom du har defekt kamsensor - og dersom du kopler fra kamsensor. Det du burde gjøre er å ta diagnose med VCDS og lese ut live data via measuring blocks. Du vil da se om kamsensor svikter når den blir varm - eller om du faktisk får misallignment mellom kam og veiv. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår