Vectraline Skrevet Februar 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2012 Var på fjellet en helg og kjøleanlegget mitt frøs. Det var -38grader så stakkaren var sjanseløs. Problemet var at jeg var bokstavlig talt i skogen. LANGT fra folk, og jeg var alene. Dette var en lørdag kveld i 18.00tiden og jeg måtte komme meg hjem. Så jeg kjørte avgårde. Det som skjedde da var at et rør sprakk og det begynte å renne ut kjøleveske. Jeg fortsatte og kjøre og visste at dette ikke var bra.. Etter en stund gikk temperaturmåleren rett til værs og stabiliserte seg på 110grader.. Jeg fortsatte og kjøre, siden jeg måtte komme meg hjem eller dø av kulde (hehe). Jeg kjørte i ca 5minutt, før "check engine" lampen kom på for deretter oljelampen, og motoren døde.. Så der sto jeg.. Jeg ble omsider reddet og ble tauet inn til sivilisasjonen. Nå er dette røret fikset, og motoren starter og går greit. Men, det kommer eksos inn i ekspansjonstanken. Så misstanken om at noe har gått til h.... med motoren er stor. Problemet er at jeg har ikke penger til å la denne bli fikset på verksted, så jeg må finne på alternative løsninger. Men da er spm. Kan jeg kjøre med denne bilen i ca 20mil?? Den står på Trysil, og jeg bor på østlandet, så jeg må få den hjem på et vis og prøve og fikse dette selv.. Men vil jeg klarer denne turen? Eller vil det ende i totalt motorhavari etter noen få mil? Takker for innspill. Hilsen rådvill opeleier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bellduck Skrevet Februar 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2012 Jeg hadde aldri tatt sjansen på å kjøre den.. Få noen med hengerfeste til å leie en biltralle på en bensinstasjon og komme å hente bilen heller. :) Siter "Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected." Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AstraG Skrevet Februar 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2012 Jeg ville heller ikke tatt sjangsen på å kjøre den! Få bilen tauet på en henger eller noe. Hvis ikke kan du risikere at motoren går til h... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Februar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2012 Hei. Når det er eksos som kommer inn i kjølesystemet har jeg god erfaring med det når det gjelder å kjøre med. Har kjørt fra vestlandet og tur retur sverige pluss et par tusen kilometer etter dette før jeg gadd å bytte toppakning. Det skjer ikke noe mer skade så lenge du har med deg vann til etterfylling så motoren ikke blir for varm. For det blir nok presst kjølevæske ut enten i sylinder eller ut av lokket på ekspansjonstanken på grunn av at det blir høyt trykk. Så min erfaring er at dette går fint. Jeg har vectra a 1,8 forresten og måtte etterfylle 2 liter vann ca hver 100 km på sverigeturen. Gikk fint det. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectraline Skrevet Februar 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2012 Hei. Når det er eksos som kommer inn i kjølesystemet har jeg god erfaring med det når det gjelder å kjøre med. Har kjørt fra vestlandet og tur retur sverige pluss et par tusen kilometer etter dette før jeg gadd å bytte toppakning. Det skjer ikke noe mer skade så lenge du har med deg vann til etterfylling så motoren ikke blir for varm. For det blir nok presst kjølevæske ut enten i sylinder eller ut av lokket på ekspansjonstanken på grunn av at det blir høyt trykk. Så min erfaring er at dette går fint. Jeg har vectra a 1,8 forresten og måtte etterfylle 2 liter vann ca hver 100 km på sverigeturen. Gikk fint det. Lykke til Problemstillingen min er som følger. Jeg bor i Oslo, og bilen min står nå på verksted i Trysil.. Her har de skiftet en del rør og slanger i kjølesystemet og regningen er per dags dato på 6500kr.. De sier at når de nå starter bilen så kommer det eksos i kjølesystemet og vannet koker.. Så de tror toppen er gåen. Det er ca 25mil fra trysil til oslo. Jeg har bare to valg. 1.hente bilen, ta med 10liter vann :) og prøve å komme meg hjem på et vis.. kjøre til motoren koker, stoppe, etterfylle og kjøre etappevis hjem. eventuellt kanskje koble radiatorviften til å blåse hele tiden? 2.la de ta bilen min i innbytte for reperasjonen. Dette var noe verkstedet foreslo.. og dette synes jeg egentlig er en grei deal. så er jeg ferdig med heile greia.. Dette er en 96mod vectra som har gått 200tusen++ så å bytte topp etc etc på verksted er ikke aktuellt da bilen er verd max 20tusen kr. Får jeg bilen hjem, så skal jeg klare å bytte toppen på den selv. Hva gjør jeg? :) Jeg har ikke mulighet til å hente bilen på henger, eller få den tauet eller noe slikt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2012 Hvis det eneste alternativet er å kjøre bilen hjem ville jeg latt verkstedet overta bilen. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectraline Skrevet Mars 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 Da har det skjedd ting i denne saken. Verkstedet er ikke interessert i å ta over bilen, så jeg må overta problemet :) Så da har jeg bestemt meg for å brette opp armene og prøve å fikse denne stakkaren. Slik jeg ser det så er dette det som må skiftes: Toppakning, Regreim og vannpumpe. Grunnen til at jeg tar regreimen og vannpumpen er at jeg tenker når jeg først har driten demontert så tar jeg hele pakka.. Spørsmålet mitt er: Jeg er over middels anlagt, har god greie på vectra og har god tid + en haynes bok. Burde dette være grei skuring da? :) Hvilke andre problemer kan jeg komme bort i? Det skal sies at motoren ble varmkjørt helt til den stoppet av seg selv. Jeg tenkte da "hmmm, der skjerte den seg" men motoren starter og går nå, så det tror jeg gikk bra.. En annen ting er at hele toppen kan ha vridd seg/sprukket.. og i det tilfellet må jeg ha ny topp.. Er det noen andre ting som kan ha gått til h.... som gjør at dette kan bli en potensielt mye dyrere afære enn det det allerede har blitt? :) Takker for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 Er skeptisk til både topplokk og stempelringer der jeg. Skaff en annen motor Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 Sansynligvis så er topplokket skeivt da den gikk varm, skal litt til før det går galt med stempelringene. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 Stempelringer mister jo spennet hvis de blir for varme da Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectraline Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 Sansynligvis så er topplokket skeivt da den gikk varm, skal litt til før det går galt med stempelringene. Er det mulig å se om en topp er skjeiv når jeg tar den av? :) Så dere er skeptisk til at jeg har sluppet "billig" unna? hrmf.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectraline Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 Er det mulig å se om en topp er skjeiv når jeg tar den av? :) Så dere er skeptisk til at jeg har sluppet "billig" unna? hrmf.. Har funnet ut at plansliping koster meg 700kr her i oslo.. Så da tar jeg av toppen og sender den inn til plansliping, kjøper slipesett, regreim og vannpumpe.. SÅ da er det vel bare å begynne skru? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.