Gå til innhold

Eilif_finsaas: Golf 2 - project infinity

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

?? 2.0l ABA motor er vel den som står i Audi 80...

 

Edit: Nei, tok feil! :) ABA motoren etter hva jeg forstod.. Står i disse: SEAT Ibiza Mk2 & Mk3, SEAT Córdoba, SEAT Toledo Mk1, SEAT Alhambra, Škoda Fabia Mk1 (6Y), Škoda Octavia Mk1 (1U), Škoda Superb Mk1 (3U), Volkswagen Santana, Volkswagen Polo Mk4, Volkswagen Golf Mk3, Volkswagen Golf Mk4, Volkswagen Vento, Volkswagen Bora, Volkswagen Jetta, Volkswagen New Beetle, VW Passat B3, VW Passat B4, VW Passat B5,

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg strammet strekkboltene ut i fra hva soms to i Haynes-boka.. Den sa først 30 nm, så 60 nm, så 180 (90 + 90) grader.

Men hvorfor så mye diskusjon rundt disse kamklavene?

Er det noe som får dere til å tro at jeg har strammet de så hardt jeg klarer? :D

Jeg har ikke det, jeg kjente sånn ca. hvor hardt de var strammet da jeg tok de av.

Og ja, jeg la de opp i rett rekkefølge, rett vei. Ingen er satt på feil plass, kamklavene passet bare på den plassen de var fra før av. :)

 

kan alltids gå bort og ta av topplokket (dette skal av uansett, skal lakkere festeskruene), ta av kamklavs-mutterne og stramme de tilbake igjen med 20 nm :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke antydet at du har gjort noe galt, henger meg bare på jeg ;)

Strekkboltene har du tightet riktig. Skal man pirke så skal de løsnes og tightes igjen, en og en, til 60 Nm. Dette står ikke i Haynes-boka, men står som regel på instruksjonene som følger med strekkboltene.

Kamklavene kan du godt gå over med moment om dekselet likevel skal av. Løsne 1/2 omdr og så tighte til 20 Nm, en mutter av gangen.

Tror du har full kontroll :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, over til et annet problem; demperne.

Det skrangler på begge sider når jeg kjører over humper..

Her ser du hvor stort utslag de har på festet sitt;

 

Til vanlig:

 

020.jpg

 

Slik ser det ut når bilen er jekket opp:

 

019-1.jpg

 

Hvordan får jeg fikset dette? Er det en gåen foring elns?

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor så mye diskusjon rundt disse kamklavene?

 

Dette med kamklavene angår ikke hva du har gjort. Dette var bare noe jeg kom på i farten mens dette ble nevnt i tråden din. Var rett og slett bare ett spørsmål fra meg ;)

 

Til informasjon så pleier et å stå noe feil i Haynes bøkene. Dette med strekkboltene er igrunn ikke feil, men det viser seg i ettertid at det finnes en bedre måte å gjøre det på, og det er den måten Quattro73 har referert til ;)

 

Hvilke planer har du ellers for bilen? Personlig så ville jeg nok beholdt den, da disse er utrolig populære, og hvertfall som 2dørs. Kanskje skremme opp litt mer effekt i motoren også? ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja..

Den ene bærearma mangler en bolt, dette forklarer en del, men ikke det at lyden kommer fra begge sider..

Fant et biltema lapp på fjærene, så antar at de er skiftet ganske nylig av forrige eier :)

 

uansett, disse er planene nå til dags:

 

- Lakkere div. i motorrom

- Legg om div. slanger og kabler i motorrom, for en mer "clean-look"

- Få skiftet div. slangeklemmer o.l

- CD spiller m/12" sub

- Få spraklet og lakkert div. riper og bulker, spesielt den skjønnhetsbulken frampå

- Div. nye kosmetiske deler i motorrom

- Nye felger

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det var jeg som nevnte tilstramningen av kamklavene. Fikk det inntrykket at du bare hadde strammet de på frihånd tidligere i tråden...

 

Ang skrangle/dunke lyd. sjekk alt annet av foringer først, i forstilling og til styring. Kommer det fortsatt lyder så mener jeg disse bilene har et slags fjærbein-topp lager. Altså det ligger et slags lager på toppen av fjærbeinet....-dette gir ofte lyd. Og kan byttes. Jeg hadde det på en Caddy engang mener jeg å huske.

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, brukte en pipenøkkel ja :) Men uansett, skal ta av toppdekselet så kan jeg likesågodt gå over kamklavene i samme slengen med en momentnøkkel ;) null problem :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også en slags skranglelyd i min bil etter det ble byttet til senkesett. Viste seg å være fjørbeinslagerene som var gåene. Disse koster ikke mange kronene, så jeg ville forsikret meg om at disse var hele. Ble en gang i tiden fortalt at man burde bytte disse ved støtdemper bytte.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte meg :)

 

Skal på biltema i dag, da blir det antageligvis kjøpt inn fjærbenslager, motorolje, oljefilter og tenningslampe , om ikke mere :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da vært på Biltema, og kjøpt inn div. :)

 

Nytt oljefilter, dette skal lakkeres rødt slika t det matcher luftfilteret og topplokket :)

 

IMG_0268.jpg

 

Motorolje

 

IMG_0270.jpg

 

Tenningslampe

 

IMG_0267.jpg

 

Og til slutt, et lite stemningsbilde :)

 

IMG_0265.jpg

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår