Gå til innhold

Lakkering av toppdeksel

Ranger emnet


G_Yog

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte og lakkere et toppdeksel... Noen som har gjort dette før? hva bør jeg gjøre før lakkering..? åssen lakk..? dekselet er rødt originalt.. lakken har litt ruglete overflare..

 

polopround.gif

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv lakka ventildekselet pga. noe overflate rust + at jeg skjærte av noen ledningsholdere som var punkta fast = stygt.

 

brukte finfint sandpapir og grunna med zinkspray/grunning ting. funka fett, men ble mye hår og støv i suppen :D

 

så mitt tips er; finn en god plass der du kan lakkere. mange mindre lag er bedre enn ett stort bløtt, da det kan begynne å renne.

 

bare pass på at du får med deg alt.. spyl den skikkelig med høytrykkspyler eller bruk noe avfettingsmiddel så får du med alle kroker.

 

resten er vel som ved vanlig lakkering.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakkerte mitt for ikke så lenge siden:

toppdeksel2.jpg

 

Fjerna all den ruglete lakken ved å skrape den av. Ville kanskje prøvd å bruke lakkfjerner neste gang da denne skrapinga tok _lang_ tid.

 

Matta deretter ned med 600 papir. La på Zinkgrunning fra Biltema.

Etter et døgn lakkerte jeg med rødfarge, også fra Biltema :)

 

Til slutt slipte jeg ned til bart metall på stripene og 16v merket, først med grovt papir, deretter 600 og så 1200 for å få disse blanke og pene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar..

Er vel ikke den mest motorskyndige, og lurte på om det er noe jeg burde passe på når jeg skrur av toppdekselet? lurt og skifte pakning?

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B1ack_Mi16

Jeg lakkerte mitt for ikke så lenge siden:

toppdeksel2.jpg

 

Fjerna all den ruglete lakken ved å skrape den av. Ville kanskje prøvd å bruke lakkfjerner neste gang da denne skrapinga tok _lang_ tid.

 

Matta deretter ned med 600 papir. La på Zinkgrunning fra Biltema.

Etter et døgn lakkerte jeg med rødfarge, også fra Biltema :)

 

Til slutt slipte jeg ned til bart metall på stripene og 16v merket, først med grovt papir, deretter 600 og så 1200 for å få disse blanke og pene.

 

Biltema lakk faktisk.. Tålmodig gutt du:D Er ikke denne lakken skikkelig tynn å renner fort? Men det der var kjempe pent det:)

Åssen er det å lakke selve toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Selve toppen bør vel sikkert lakkeres med noe mer high temp, i alle fall rundt eksosmanifoldområdet.

 

Angående Biltemalakken. Den er egentlig ganske vassen om man bare sliper og lakkerer.

 

Jeg gjorde følgende. Etter at grunninga var tørka og jeg skulle lakkere. Varmet opp toppdekslet med hårføner, så det ble såpass varmt at det nesten var vondt å ta i.

 

Jeg la også sprayboksen i 50-60 graders varmt vann før lakkering.

Når lakken og det man skal lakkere er varmt, tørker det mye fortere, og det er mye enklere å unngå sig. Og jeg synes lakken i seg selv blir mye bedre å holde på med.

 

Lakkering med kald sprayboks blir dårlig hver gang, men når jeg bruker trikset med varmt vann først så den får opp varmen, trykket i drivgassen stiger også da, så den sprayer penere. Anbefales å prøve på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mx6

 

Var det dyrt å pulverlakkere??åssen funker det egentlig? ble hvertfall veldig bra;)

 

Slipinga og poleringa av rillene, sandblåsing å vasking gjorde jeg selv, mens jeg leverte dekselet til et industrilakk firma for sandblåsing. Vet ikke helt hvordan de gjør den prosessen, men jeg kom litt tidligere å da fikk jeg komme inn å se, da lå dekselet i en svær ovn for at malingen skulle herde. kosta 300,- det syns jeg ikke var dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår