Gå til innhold

Lovlig å kjøre med to pigg, og to piggfrie når de er på samme aksel?

Ranger emnet


Espenfe

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

nei det er ikke lovlig med pigg og piggfrie dekk på bilen. hadde det vært det hadde det vært lov å kjøre på piggdekk hele året.

[ ] 00' Opel Astra 1,6 L

[x] 85' Volvo 240 stv 2.3L solgt

[x] 91' Nissan Maxima 3.0L v6 (HJ30)

[x] 91' Mitsubishi Lancer 1.5L -hogging

[x] 96' Opel Vectra B 1.7L td -vrak/hogging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Har vel ingenting me saken å gjøre... Grunnen til at du ikke kan kjøre me pigg hele året er at det forurenser og sliter ut asfalten mer!

 

Men tror ikke det er lov me 2 pigg å 2 piggfri, men er neimen ikke sikker.. Har kjørt me pigg framme å piggfri bak når jeg skal leke litt. Men har aldri blitt stoppa i kontroll med det :P

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov med piggdekk på bare én aksel på biler under 3500 Kg.

 

Fra kjøretøyforskriftem: http://handboka.no/Sak/Forskrifter/Vegtra/Fova/veg09a.htm

 

1. b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

 

4. a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjetting ellers.

 

b) Dersom bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da er det avklart. Men så til teorien min med piggdekk på alle hjul, der dekkene på drivakselen mangler det meste/alle piggene? Hva da? ;)

 

Akkurat den jeg tenker på også, kjørt sånn på flere biler, flere vintere og blitt stoppet i flere kontroller.

Ingen, verken vegvesen eller politi har sakt noe.

Har vært på EU-kontroll med bil som har pigg foran og piggfritt bak. Fikk ingen følger av den grunn, ikke engang en "advarsel" muntlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den jeg tenker på også, kjørt sånn på flere biler, flere vintere og blitt stoppet i flere kontroller.

Ingen, verken vegvesen eller politi har sakt noe.

Har vært på EU-kontroll med bil som har pigg foran og piggfritt bak. Fikk ingen følger av den grunn, ikke engang en "advarsel" muntlig.

Sløve kontrollører kalles det

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov med piggdekk på bare én aksel på biler under 3500 Kg.

 

Fra kjøretøyforskriftem: http://handboka.no/Sak/Forskrifter/Vegtra/Fova/veg09a.htm

 

1. b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

 

4. a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjetting ellers.

 

b) Dersom bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel.

 

--

 

Leser du Kap. 13 Hjul og Dekk i denne kjøretøyforskriften står det ingenting om det overnevte ang. pigg på 1 av 2 aksler.

Denne ble oppdatert 01.11.2011

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#map013

 

 

---

Og, (ikke for å pirke) men den kjøretøyforskriften du viser til er gammel og ikke oppdatet siden 04.10.1994

 

"Definisjonene i Vegtrafikkloven og i forskrift om krav til kjøretøy av 25. januar 1990 nr. 91 og forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (Kjøretøyforskriften) av 4. oktober 1994 nr. 918 gjelder for denne forskrift. "

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vist en vrien nøtt.

 

Jeg lenket til tekst fra "Forskrift om bruk av kjøretøy" ("FOR 1990-01-25 nr 92): http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html

Der står det at biler under 3500 Kg skal ha piggdekk på alle hjul om de har pigg.

(jeg lenket til en eldre tekst, men det er ingen endring i de punktene vi her diskuterer)

 

Jesper1201 lenker til "Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften" (FOR 1994-10-04 nr 918): http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html

Der står det ikke noe om dette.

 

Spørsmålet blir da om den nyere kjøretøyforskriften erstatter Forskrift om bruk av kjøretøy eller om begge gjelder; den ene for godkjenning og den andre for bruk ?

 

Jeg har forstått et slik at "Forskrift om bruk av kjøretøy" fortsatt gjelder. Den ble sist endret 2010-12-17 .

 

Statens Vegvesen's veiledning for PKK ("EU kontroll") henviser dog kun til "kjøretøyforskriften", og den tidligere "Forskrift om krav til kjøretøy". Eneste som står om piggdekk er at mønsterdybden skal være 3mm.

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spørsmålet blir da om den nyere kjøretøyforskriften erstatter Forskrift om bruk av kjøretøy eller om begge gjelder; den ene for godkjenning og den andre for bruk ?"

 

 

Er nok mulig at det er slik, det skal jeg verken diskutere eller nekte for, vi vet jo alle hvor vriene den norske stat er.

Men, det vil jo da natuligvis bli mye uenighet hvis dette skulle dukke opp i en PKK eller Teknisk Kontrol.

 

 

Utdrag

På bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal alle dekk være av samme type (diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk eller vinterdekk). Det kan likevel benyttes dekk av forskjellig fabrikant og mønsterutforming

 

Dette er forsåvidt alt som står ang. forskjellige dekk på samme bil.

Jeg tror ikke en vil få problemer hvis en kjører med pigg foran og piggfritt bak (Eller motsatt). Selv om jeg ikke har opplevd noe som helst problem med dette er det ikke dermed sakt at andre ikke kan få tillsnakk av en gammel grinebiter av en kontrollør.

 

Kjører du med 4 like er du uansett på den trygge siden. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. På bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal alle dekk være av samme type (diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk eller vinterdekk). Det kan likevel benyttes dekk av forskjellig fabrikant og mønsterutforming.

 

Begynner å bli litt i tvil faktisk

 

I tvil på hva? :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår