Gå til innhold

Historien om varmen i en Touran

Ranger emnet


saegrov

Anbefalte innlegg

Var denne uken innom verkstedet med Touranen min (06) og fikk endelig montert en Defa motorvarmer. Klagde over varmen i bilen, og verkstedseieren kjente godt til det problemet med Touran. Han tok en diagnose, og fant at diesel-varmeren ikke får kontakt med styre-enhet. Videre viser det seg at dette er en vanlig feil på Touran fra 2005/2006 at Webasto tilleggsvarmer ikke slår seg på. Så vanlig feil at VW endret måten de varmer bilen på i løpet av 2007 (?)

 

Det som irriterer meg mest av alt er at jeg har hatt bilen innom Møller-verksted flere ganger, uten at denne feilen er oppdaget. Det til tross for at feilen kommer opp på diagnose, samt at jeg senest i fjor hadde bilen innom for å høre om det kunne være noe feil med varmen på nettopp min bil.

 

Nå er da bilen nylig gått over 5 år, og dermed kan jeg ikke reklamere på dette. Lurer på hva regningen blir?!?

 

Min erfaring med Volkswagen som bil er meget god, men med Møller-verksted lurer jeg på om de egentlig vet hva de driver med. Forstår ikke hvordan de kan overse en - etter hva jeg forstår - vanlig feil når jeg konkret spør om det kan være noe feil her. Har bestilt ny service på webastoen på Møller Kalbakken om 10 dager, så får jeg se hva som kommer ut av det.

 

 

Om noen har råd, tips, vink, eller andre erfaringer om dette, så si i fra. Ser at noen har fått dekket dette på garanti o.l.

Endret av saegrov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se her ja! Ser ut til å være et nokså likt problem som hos meg!

 

I dag da jeg kjørte til Kongsvinger (pendler dit daglig fra Oslo), var det 5-6 minus ute. Bilen BLE ikke varm.... Hadde på "HI" på begge sidene, men kommer ikke varm nok luft.

 

Forklaring: de nye dieselmotorene genererer visstnok ikke nok varme, så derfor ble webasto standard på Touran og de fleste andre VW (tror jeg).

 

Jeg har tidligere og reagert litt på at Møller ikke ser slike feil. Har liten erfaring med diagnosesystemet de bruker, men mye med VAG-COM. Og man skulle jo tro at en grei prosedyre å kjøre på alle biler de kobler opp, burde være å kjøre en generell scan på bilen? I VAG-COM tar vel dette 2-3 min?

 

Du har jo et argument i dette da: at de BURDE oppdaget det før reklamasjonstiden din gikk ut, og at de derfor bør gi deg en veldig god pris. For gratis får du det vel neppe... En annen ting som taler for at de kanskje burde oppdaget det, er at dette er en feil som så godt som alle Touraner har.

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen går på service om noen dager, regner jeg med at jeg får noen alternativer.

 

Skal jeg bare bytte ut løsningen med en helt lik? Ser at delene alene koster 5900,- Eller bør jeg bare la være, og satse på at Defaen gjør jobben med å holde bilen varm i vinter?

 

Ser også at noen enkelt og greit foreslår å sette noe foran grillen eller radiatoren. Er det like greit? Fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Touran -05 som jeg solgte for 4-5 mnd siden.

Her hadde webasto'n gått føyka. Fikk fremdeles riklig med varme i denne, satt med t-sjorte i bilen til/fra jobb innimellom.

 

Skjekk termostaten din også.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår