Gå til innhold

Terjes Golf 1 - Langtidsprosjekt

Ranger emnet


Terjeth

Anbefalte innlegg

Tenkte ikke at du skulle demontere, kun sjekke visuelt om alt er "på plass". Når man gjør dette så roterer man motoren ved å sette bilen i 4. gir og skubbe bilen for- eller bakover til merkene er linet opp, evt sette en skralle på senterbolten på veiva. Eller du kan bare vente til i morgen og så prøve å starte igjen ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet nå at det ikke er noe i nærheten av en luftmengde/massemåler, men ei vakuumklokke av noe slag som jeg tror kobler inn i kaldt vær. Den er iallefall koblet med vakuumslange til forgasser. Når det blir vakuum, åpnes et spjeld som slipper inn varmere luft som fanges opp av et skjold rundt eksosmanifolden. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg har fortsatt ikke så mye kunnskap om motorer.

 

Du skriver ikke hvilken motor du har, men her er en 1.3:

 

golf13.jpg

 

...1.6...

golf16.jpg

 

...og 1.8.

golf18.jpg

 

Nr.1 er spjeldhuset som åpnes med vakuum og slipper inn varmluft fra eksosmanifold (Nr.2).

 

På 1.3 er innsug og eksos på hver sin side av motoren, mens på 1.5, 1.6 og 1.8 er de på samme side, altså bak motoren. Synes ikke på de to siste bildene, men pilene viser omtrent hvor.

 

På de Golfene jeg har sett med 1.5, 1.6 og 1.8 går det enda en slange fra enden av spjeldhuset og ut til et hull i innerskjermen, der den trekker kaldluft.

 

Håper dette hjalp litt. Hvis jeg har tatt feil på noe, beklager jeg, men dette er som jeg har oppfattet det. :)

 

Edit: Jeg vet at de to siste var bilder av Golf 2, men motorene er dønn like, kun forskjellig slaglengde og forgasser såvidt jeg vet.

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er neimen ikke sikker, men mener å ha hørt at dette systemet hjelper mot kondens/fukt i forgasseren ved kaldt vær. Når det blir fuktig, åpnes spjeldet og forgasseren drar inn luft som er oppvarmet av eksosmanifolden. Motoren skal jo ha kald luft for å gå best mulig, så det høres litt rart ut, men varm luft er vel bedre enn fuktig luft. Som sagt er jeg ikke sikker.

 

Drar du på huggeren finner du kjapt en sånn fra både Golf 1 og 2. :)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten start på bilen i går! :D

 

Når jeg starta den, fusket den med en gang. Det viste seg at tenningskabelen til sylinder 2 hadde hoppet av fordelerlokket, så den startet og gikk såvidt på kun 3 sylindre. Det komiske er at når jeg koblet på kabelen ville den ikke starte.

 

Håper det kun er tenningsdeler som trengs, men det er i det minste liv i motoren! :)

 

Om noen har noen idéer fram til jeg får nye deler, hadde det vært greit:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye tennkabler på plass iallefall, venter bare på nytt batteri, fordelerlokk og rotor.

 

Har sånn smått begynt å sette bilen i hop igjen. Fronten og mesteparten av dashbordet er på plass, skjermer og div kommer sikkert på i morgen. Satser på et lite stemningsbilde da, for de som er interessert. :)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

 

Fikk start på motoren nå nettopp, og det høres ut som den går rent (så rent som en gammel Golf kan gå), men den holder seg ikke på tomgang. Nå vet ikke jeg om det kan forandre seg når den er varm. Jeg har justert inn tomgangsskruen ganske mye, og merker at den holder høyere tomgang i et par sekunder før den stopper, men uansett om jeg holder inn gassen litt så stopper den uansett hvis jeg ikke jukker litt på gassen.

 

Tok av luftfilterboksen for å se på forgasseren, og det ser ut som om den spruter opp litt bensin, er det normalt?

 

Lurer også på om jallaløsningen min med pakningsmasse rundt forgasseren(der filterhuset skal stå) var en dårlig idé. Fant ut i ettertid at pakningsmassen "ikke egner seg på steder i kontakt med bensin". Kan ta et bilde senere for den som vil se. Er ikke stolt av hvordan det ser ut, eller løsningen i det hele tatt, men pakningen som var der var helt ødelagt. Mulig det hadde vært bedre om jeg lot det være...

 

Noen ideer? Det er sikkert andre ting å justere på en forgasser, men jeg har ikke peiling enkelt og greit.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at problemet ditt med bensin er at du har fjernet/mangler retur delen av bensin pumpa di....

 

Som du ser på dette bildet så er det en "tank" mellom bensin pumpa og luft filter boksen. Denne har retur rør tilbake til tanken.

Denne styrer at det ikke blir for høyt trykk inn på forgasseren så denne vil renne over. Og eg har en misstanke om at det er grunnen til at den ikke vil gå på tomgang.

http://i395.photobucket.com/albums/pp38/theviking/golf18.jpg

 

Men de gode gamle Gold gasserene liker ikke å vere ubrukt over lang tid, men de bruker å komme seg etter 10mil med kjøring.

Pakningen du har brukt gjør nok jobben, men hadde vert bedre å handle paknings plate på Biltema så du skjærer ut selv.

 

Lekker pakningen så kan dette føre til feil blanding på alle turtall men utgjør mest på tomgang. Men ikke så mye at bilen stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grå tanken rett under braketten for filterboksen du tenker på? Den er svart på min bil, du ser den såvidt på noen av bildene.

 

Skal prøve å lage en bedre pakning. Problemet er at den gamle ikke var helt flat, men hadde en profil/kant innerst for å passe overens med filterboksen. Mulig det går an å legge en mindre pakning på en større og lime de sammen på et vis. Må uansett få fjernet pakningsmassen jeg hadde på. Visste ikke at det var som lim, det sitter som fæn, men mulig det løser seg opp med litt sitrusrens eller WD40.

 

Takker for innspill iallefall. :)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at blinklysene ikke er helt i vater. Det klikker vanvittig raskt i releet og lysene blinker selvsagt i takt. Er det så enkelt som at releet er gåent? Går nødblink og vanlig blink på samme relé?

 

Har ikke prøvd å bytte, tenkte jeg skulle legge det ut her for å spare meg litt tid og frustrasjon. :)

 

 

 

Har også et spørsmål ang. lakk. Originallakken er Marsrot, kode LA3A tror jeg.

 

Skal fikse opp litt i motorrommet med spraylakk, men Bilxtra har 3 forskjellige typer av Marsrot og 2 med samme fargekode. De to med samme kode var fra samme årstall, fra '78 til noen-og-80, den andre var kun fra 70-tallet.

Butikkeieren forklarte at den ene var litt lysere(ekstra bokstavkode BR(bright) tror jeg), men er fortsatt vanskelig å vite helt sikkert. Selv tror jeg at den lyseste er den riktige, den er nesten litt oransje i det rette lyset.

Hvordan vet jeg hvilken lakk som er den riktige? Det er kanskje ikke så stor forskjell at det synes når det kun er snakk om motorrommet?

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ut på et par prøveturer nå, og fy flate som det går! Jeg blir kanskje lett imponert av motorkraft siden jeg ikke akkurat er bortskjemt på spreke biler, men jeg synes faktisk Golfen er ganske så sprek med tanke på motorstørrelsen.

 

Motoren går nå på tomgang uten hjelp, ihvertfall for det meste. Justerte opp litt på forgasseren, så den går muligens litt høyt, litt over 1000opm. Det vanlige er vel 800-900? Den går litt surt, vet ikke hva det kan komme av. Den harker liksom litt.

 

Den første turen fusket og kuttet den når jeg dro på litt for mye, men etter å ha fått den opp i driftstemperatur, gikk den klokkerent.

Problemet nå er at hvis jeg gir litt gass, henger den på turtall i et lite sekund før den går ned til 1000opm igjen. Viser til videoer på side 8.

 

Foreløbig ingen lekkasjer fra motor annet enn noen dråper av vannslangen fra bunn av ekspansjonstanken. Det luktet brent og det kom tynn røyk fra rundt manifolden et sted, vet ikke akkurat hvor. Ble bekymret med det første, men etterhvert som bilen fikk kjørt seg litt, forsvant det. Kan se for meg at det var lort, støv, gammelt oljesøl eller lignende som ble svidd ved første oppstart.

 

Bremsene virker greit, de har litt(les: mye) rust etter å ha stått i ro så lenge, men skivene ble blanke etter litt kjøring. Til min overraskelse er skivene så og si ubrukt, ingen spor på midten eller slitasje rundt kanten, klossene er det også mye igjen av. Den henger litt på bremsene, men jeg tror bytte av bremsevæske og lufting kommer godt med.

Håndbrekk virker bra. Henger litt på, men det holder bilen i ro.

 

Clutch og alle gir virker fint. Kjennes litt grøtete ut, men der kommer det nye overføringer. Har også tenkt på shortshift, kan det skade girkassen? Vet av en oppskrift på hjemmemekket, der man helt enkelt korter inn eller forlenger(husker ikke helt) et av overføringsstagene. Vet det høres jalla ut, men han som gjorde det, kjøpte attpåtil et shortshift-kit fra butikk, og det var nesten identisk med det han laget selv.

 

Alt i alt en bra dag! :)

 

Noen som har ideer til problemene i mitt forrige innlegg? :)

 

Bare for moro skyld, prøvde jeg en av BBSene fra den andre Golfen. Med tanke på innpress og hvordan de passer med skjermen er jeg veldig fornøyd. Når jeg senker, tror jeg de kommer like innenfor skjermen.

 

Bilder kommer snart. :)

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår