Gå til innhold

Terjes Golf 1 - Langtidsprosjekt

Ranger emnet


Terjeth

Anbefalte innlegg

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er ganske vanskelig å slipe til et spor i en bolt for så å skru den ut med skrujern.. Den sitter som regel ganske godt fra før av da. Prøv å varm den litt opp, slå på den med dor et par ganger og så prøv å løsne den med grisepikk. Det pleier å gjøre susen.

 

Skal prøve å sveise fast en nøkkel, har prøvd med rørtang og, men den sitter for godt og jeg får ikke nok tak dessverre.

 

Hva slags felger har du bestemt deg for forresten? Jeg føler 15-16" blir for stort på mk1, 13" blir for smått.. Hva tenker du?

 

Har vurdert 13" bare for å prøve, men det ser fort dumt ut om man ikke senker nok.

15" synes jeg går akkurat, 16" bli for stort ja. Har sett litt på Golfen Ekkoj restaurerte, han brukte 8jx15" og jeg synes den så ganske bra ut.

 

2788041226_ea1f5d298c.jpg

Håper det er greit for han at jeg låner et bilde:)

 

Har bestemt meg for JBW OS1 eller hva de heter, 8jx15" ET 25:

 

19_-367402402.jpg

 

Tror det blir bra:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fristende, men da må jeg kjøpe adaptere i tillegg, samt at 16" muligens blir hakket for stort. Vet ikke om jeg har sett G1 med 16" som ser bra ut. Det skal iallefall vurderes når tiden for felgkjøp kommer, takk for tipset:)

 

Det er ditt valg får du den låg nok kan 16" også se bra ud. Hvis eg finner noen bilde av 16" på ener golf ska eg legge det ud. Det var bare du som skrev d90 og 928 felger og da tenkte eg med en gang 16". Siden d90 er det.

- 83 VW Jetta c

- 91 VW Scirocco GT2 turbo

- 08 VW Fox 1,4 tdi

- 75 Audi 50

- 76 Mini Morris Cab - 78 VW Polo LS - 82 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen som har tips til hvordan jeg får reparert det bulka taket? Det er trolig pga snøras siden hele taket var trykt ned. Er trykt tilbake nå, men begge takbjelkene er bøyd og det er stygge knekker overalt på utsiden.

 

Må det sveises inn nytt tak, eller er det mulig å reparere? Bjelkene må vel evt taes fra en donorbil?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Tilbake igjen etter en liten pause. :)

 

Har nå satt sammen motoren igjen etter en runde med vask og rens, samt en liten overhaling av forgasseren der jeg byttet tre pakninger og to o-ringer. Den har fått nye plugger og bensinfilter, og venter nå på ny olje, radiatorrens, nye tenningsdeler og filtre.

 

Som sagt har jeg fått kobla sammen alt (forhåpentligvis) riktig, men den vil ikke starte. Det klikker i rele og slår i starter når jeg vrir om nøkkelen, men ellers ingen respons. Det går heller ikke å trillestarte den. Alt virket (mer eller mindre) før jeg plukket den ned, og nå er jeg redd jeg har ødelagt noe.

 

1. For å begynne med det første, kan starteren ha tatt kvelden i løpet av vinteren? Det klikker fra den når jeg vrir nøkkelen, og om jeg slår lett på den, høres det ut som om noe spretter tilbake inni der. Alle forslag er til hjelp.

 

2. Neste problem er at den ikke tenner. Jeg var nøye med å merke pluggledninger mot fordeler osv, men er likevel usikker på om jeg har plassert de riktig. Hvordan går jeg frem for å plassere ledningene rett?

 

3. Fordeleren er også ganske skitten innvendig, har dette noe å si for om den tenner eller ikke? Kan jeg rense den med noe uten å demontere den og plukke den i molekyler?

 

4. Det luktet sterkt av bensin etter trillstartingen, men pluggene er helt tørre, så det virker som om det ikke kommer bensin inn i motoren. Hvis bensintilførselen mot forgasseren er grei, er det da forgasseren som er problemet? Evt hva kan være galt?

 

Håper inderlig at noen kan hjelpe meg, har ventet hele vinteren på å få startet den nå. :)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at pluss-ledning fra batteri og ned til starter er skikkelig festet, det samme med jordledningen mellom batteri, karosseri og motor.

Hvor mye har du demontert på motoren? Hatt av registerreim mm?

 

Rotér veiv til merke for ØD er mot referansemerker og kamdrevet peker mot referansemerket. Rotor skal da peke mot den tilkoplingen i fordelerlokket som går til sylinder nr. 1. Neste er 3, så 4 og til slutt sylinder 2. Så er det en forskjell ute og går. På motorer med fordeler drevet av kamaksel går rotor mot klokken, på de med fordeler drevet av mellomaksel/oljepumpe går rotor med klokken. På din (om 1.5) så går den med klokken.

 

Fordeler blåser du ren med trykkluft. Før du prøver mer, sjekk at du har gnist på pluggene. Ta gjerne en pluggledning fra fordelerlokket og montér direkte i coilen, sett i en fungerende tennplugg der godset på denne har god kontakt med jord, og kjør motor på starteren mens du ser etter gnist. Ja, først må du få starteren til å fungere ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Er ganske sikker på at ledningene til starter er og, men kan selvfølgelig være en god idé å sjekke samt rense kontaktene. Men kan dårlig kontakt forårsake dette? Vil ikke dette gjøre at starter ikke reagerer i det hele tatt? Rart at den bare virker delvis.

 

Registerreima var tatt av fra kamdrevet kun et øyeblikk, deretter satt på plass med én gang. Er sikker på at jeg satte den på riktig, men man begynner jo selvfølgelig å tvile. Kan ett hakk feil på reima/hjulet gjøre at den ikke starter, eller vil det kun forårsake ujevn gange?

 

Hvordan vet jeg hvilke sylindre koblingene fra fordelerlokk går til, og hvilken vei går tenningsrekkefølgen på motoren? Fra venstre til høyre når jeg står foran motoren eller omvendt? Håper du skjønner hva jeg mener... Tror egentlig alt er riktig, men det er greit å kunne dette når man må gjøre noe med det.

 

Takker nok en gang for hjelpen! :)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at starter har to ledninger inn, en tykk og en tynn. Om du kun kopler til den tynne så vil starteren klikke når du prøver å starte, men mer vil det heller ikke skje. Sjekk derfor grundig den tykke ledningen mellom batteri og starter, samt jordingene som jeg nevnte.

 

Når det gjelder reigsterreima så har jeg laget en guide for dette som gjerne kan hjelpe, da med bilder av referansemerker. Sjekk uansett registeret. http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html#post2540237

Om reima er en tann feil på kam-/mellomakseldrev så vil motor starte, men vil yte noe mindre enn normalt.

 

På motoren er sylinder 1 fremst mot registerreima, hit skal ledning rett over rotor gå, når veiv og kamdrev er på merkene. Det du også kan sjekke er at rotor peker mot merket i fordeleren når motor (og kam) er i ØD.

 

Vi er jo her for å hjelpe hverandre ;)

 

regreim8vmerker.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starteren virker nå! :D

 

Gjorde som du sa og sjekka kontaktene, de var ganske rusta og skitne. Pussa kontaktene samt strøm og jord til batteri med sandpapir, da virka det med en gang. Måtte bare sjekke tenningsrekkefølgen for å være sikker på at kablene står riktig.

 

Skal se om jeg får start nå:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta ikke, men det virker som om tenninga er riktig da den fyrte et par ganger når jeg vrei om nøkkelen. Får prøve å blåse ren fordeleren, bytte fordelerlokk og pluggledninger, så får vi se hvordan det går.

 

Burde pluggene være fuktige av bensin etter noen runder med starteren? Det luktet litt bensin av de, men bensinen dunster vel ganske fort bort?

 

Tar fordeleren skade av det om jeg bruker noe rensemiddel på den? WD40 eller lignende? Lorten i den er ganske fastgrodd.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt noe spray i fordeleren, og i såfall kun elektrorens (CRC 2-26) som dunster bort av seg selv. Etterpå blåse godt med trykkluft.

Har du sjekket hvor rotor peker når veiv og kamdrev er på ØD-merkene?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sjekket dette, siden alt av deksler og sånt er montert. Må jeg av med reg.reim og gjøre dette fra bunn for å få det riktig, eller kan det sjekkes på andre måter? Vanskelig å få alt i riktig posisjon bare ved å dra rundt motoren med starteren.

 

Det er egentlig rart om noe skulle være feil mtp at veiv, kamdrev og rotor har vært i samme posisjon som når motoren startet og gikk. Hvis jeg ikke da har misforstått helt...

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår