Gå til innhold

polo, bytte reg.reim og drivreim

Ranger emnet


deftones9

Anbefalte innlegg

lurte på om dette er vanskelig å få til på polo'n?

 

Har sett såvidt i haynes men ikke fått noe inntrykk om det er vanskelig å komme til og hvor lang tid det tar..

Har bytta alt av brems bak og eksosanlegg, så er rimelig sikker at jeg er klar for jobben..

 

tips tas imot med stor takk :)

 

er en 98 modell, 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt vannpumpa når du først har dette av, den er vel drevet av registerreima på din motor.

Å skifte registerreim tar ikke lang tid (1 time), er helst alt som må demonteres for tilkomst som tar tid. Vanskelig er det heller ikke. Vær nøye med å rotere motor til ØD slik at referansemerkene på kamdrev og svinghjul stemmer! Viktig;Reima skal ikke være for stram, heller ikke for slakk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

takk for tips! må si jeg har henta mye god hjelp fra forumet tidligere!

 

 

men det jeg lurer på: trenger jeg ikke ett slags låseverktøy for å låse crank eller cam ?

 

virker etter haynes som ett helvete om disse skulle bevege seg utenkt.

 

 

så leser jeg noe om måleverktøy for regreim, er denne nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor er det du har 8v eller 16v? Om du roterer veiv til ØD så skal merket på kamdrevet står overens med referansemerke på dekselet bak (om ikke så roter veiv en omdr til og det skal stemme). Ta av reima og sett på ny. Når den er strammet korrekt opp så skal disse merkene fortsatt stemme, om ikke har du satt reima feil på. Er ikke vanskelig!. Om fordeler er drevet av kammen så er dette alt du trenger å tenke på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8v....

 

står jo sånne enorme advarsler i haynes boka om at du må for all del sørge for at kam(evnt.andredeler) ikke beveger seg, prøver å forstå hvordan det virker i praksis..

litt avskrekkende, men jeg skal vel få plukka av litt imorra håper jeg så jeg får sett hva jeg har med å gjøre.

 

virker som dere tar det litt roligere enn meg her hehe

 

:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er litt usikker på merker på tannhjul, så kan du merke den gamle reima og tannhjulene med hvit korrekturlakk på en tann pr. hjul.

Så teller du tagger og merker den nye reima likt, og monterer så hvitmerkene passer.

 

Funker perfekt forutsatt at den gamle reima sitter riktig på.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Polo 1995, 1,6 6N1, gått 104000 km.

 

Regreim byttet nov 2006 på 67000 km. I serviceheftet står det at bytte av tannrem (på 90000 km) kun gjelder TDI-motor, og når jeg snakket med Møller så sa de at grunnen til at den ikke er inkl. i servise-intervallene er at det er hydrauliske ventilløftere på denne, og at ingenting "galt" ville skje med stempel og ventiler om den ryker.

 

Vurdere likevel å bytte nå for å være på den "sikre siden", og ta vannpumpe og reimer i samme slengen. Hva mener forumets kloke hoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at registerreima skal byttes hver 75.000 km eller hvert 5. år, alt etter hva som inntreffer først. Siden din reim snart er 6 år gammel så hadde jeg skiftet.

Uttalelsen om at "ingenting går galt siden det er hydrauliske ventilløftere" stemmer IKKE. Det er hydrauliske ventilløftere på alle VAG etter ~1985, også diesel, og på de aller fleste går det galt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår