Gå til innhold

272' trimkam i 2.3E 10v

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Det blir lagd en type som mest sannsynlig vil passe i alle karosseri. Prototypen er lagd i en Coupe Quattro med A/C siden den er trangest. Passer med A/C, men bakre rør til kjølemiddelbeholder må routes litt om. Alle primærrørene er temmelig nøyaktig like lange og kollektor er rett foran indre drivknute. Har et par bilder men vet ikke om de var ment for deling på 'webben' ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye toppen er flowmålt, flower helt likt på alle sylindre. Alle dysene er flowmatchet og har lik duty cycle, altså gir de nøyaktig like mye bensin til alle sylindrene. Satte i nye tennplugger og har nå kjørt en langtur på 650 km med felles AFR på ~15.5. Sylinder 1 og 5 får for mye bensin, sylinder 2 og 3 får for lite bensin og sylinder 4 alt for lite. Det eneste som er forskjellig fra sylinder til sylinder er eksosen, med elendig utforming og særdeles ulik lenge på primærrørene. Nå skal dere få se hvor mye forskjell eksosen utgjør i fyllingsgrad fra sylinder til sylinder. Original eksos frarøver meg mye effekt, er ingen vei utenom grenrør ;)

 

Tennplugg.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spørre dumt, hvor mye effekt vil vi tjene på grenrøret? Fikk mail fra Velox her tidligere i uka at verdens første avstemte grenrør til disse 5sylinder motorene ser ut til å være en realitet. Gleder meg som en unge til å få dette i posten.

 

Har du tenkt å bremse bilen med manifold og evt grenrør etterpå for å se hvor stor forskjell det blir?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å legge hverken tid eller penger i å bremse eller mappe motoren i Dynapack så lenge jeg vet at med dagens eksosmanifold er umulig å gjøre alle sylindrene tilfreds. Men ja, jeg kommer til å finmappe og bremse motoren når grenrør er på, er det som ha vært planen hele tiden :)

Hvor mye effekt man vil tjene på grenrøret kommer an på hvilket potensiale det er i motoren. For min del kanskje 30-40 hk? Det som er fint nå er at bilen bruker 0.8 liter/mil, ikke ille på en så tung bil. Med grenrør, finmapping og riktig tenning tror jeg nok jeg vil klare å se 0.7 liter/mil ved langkjøring. Men ja, ved full gass så kommer den til å svelge godt unna med bensin ;)

 

Velox kommer til å lage grenrøret ja, bare delene til det kommer på mer enn hva utropsprisen var... Om 2-3 måneder er de gjerne ferdige.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mer å mer sansen for sugetrim å liksm lirke ut de siste hestene, og fin innstille ting optimalt :) Synd alt skal være så dyrt xD hehe

 

Blir spennende å se forskjell med grenrør, helt sykt at original eksosmanifold skal frarøve såpass mye effekt. Hva tenkte de på når de lagte den da?

 

Uansett... Looking good ;)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sugetrim som er morro, man skal ha en del mer effekt i en turbomotor for å kunne kjøre ifra en sugemotor. Men på den annen side, en skikkelig bygget turbomotor har, i forhold til en sugemotor, et helt annet effektpotensiale. Min motor har uten pustehjelp potensiale for like mye effekt som 2.2 20vT, men tror mitt endelige kamvalg vil gå for litt lavere toppeffekt og mer effekt der motoren brukes mest ;)

Den originale eksosmanifolden "duger" til 133 hk, er vel derfor den ble som den ble ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min motor har uten pustehjelp potensiale for like mye effekt som 2.2 20vT

 

Du glemte å si hvilke av dem, da disse kommer med 220 og 230 hk :P Min motor har nesten potensiale for 220hesters 2.2 20vt i hvertfall. (216hk + -)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tenkt over det før nå: mod i fisering...haha tørr humor :)

 

Den var så tørr at jeg trenger ett glass vann for å svelge den unna :P

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår