Gå til innhold

272' trimkam i 2.3E 10v

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Hei.

Har enda ikke tatt målinger av dette grunnet en hel del andre ting på agendaen. Kontra original så er det mer moment (og effekt) over hele registeret. En slik modifisering vil merkes stort i en 80 da den har en del mindre kilo å dra på kontra en 100 C4 ;)

Toppen jeg har montert flower til ~227 hk NA.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, vurderer meget sterkt samme toppen selv... Har du fått gjort noen måling enda? Hvordan er motoren nå kontra original? Har en 80 B4 2.3 Q med NG motoren.

 

Heisann. Jeg har akkurat samme bil som deg med sugetrimmet NG motor. Dette også fra samme firma som Quattro73 sine deler (Velox Motor.) Jeg har greit nok ikke fått prøvd ut bilen min ennå, da jeg driver å pusler med en del småting med den, men kan fortelle som så at du kommer til å merke bra forskjell, selv om du f.eks kjører med originalt sprut, noe som gir seg på ca 180hk. Kan si det slik at man burde merke stor forskjell med 47hk mer til rådighet, selv om A80Q er tung nok som den er ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det virker mer og mer fristende... Litt artig med sugetrim. Har inntrykk av at alle skal ha turbo på fem'erne sine... @zyntex: Har du datasprut på din? I tilfelle hvilken type? Har lurt på dette også en stund, men klarer ikke bestemme meg om jeg skal gå for MS eller 034 sin løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det virker mer og mer fristende... Litt artig med sugetrim. Har inntrykk av at alle skal ha turbo på fem'erne sine... @zyntex: Har du datasprut på din? I tilfelle hvilken type? Har lurt på dette også en stund, men klarer ikke bestemme meg om jeg skal gå for MS eller 034 sin løsning.

 

Sugetrim er kjempemorro! Skal du ha turbo på NG motoren så må du fort bytte stempler. De klarer ikke noe sørlig mer enn 180hk pga trykket, mens med sugemotor så kan du dra ut hester i fleng. Er litt usikker, men mener Velox Motor nevnte tett oppunder 500 sugehester på original bunndel om jeg ikke husker feil. Kanskje Quattro73 kan bekrefte/avkrefte dette for oss?

 

Grunnen til turbo er jo veldig enkel å forstå. Billigere å få hk med turbo når vi prater på over 180hk+ med turbo enn sugetrim. Alt kommer ann på hva du klarer å gjøre selv og hvilke deler du har/kan få tak i.

 

Jeg har ikke datasprut enda, noe som iriiterer meg skikkelig. Kjører på originalt sprut nå, så har vel tett oppunder 180 reelle hester nå, mens jeg har potensiale for litt under 220hk.

 

Vurderte selv 034 sitt sprut til min også, men har kommet frem til at jeg kjøper MS via Velox Motor. Totalt 7700,- ferdig loddet sammen så du trenger kun å koble det opp. Da er også sprutet sjekket på forhold, så du vet at alt er i orden. I prisen følger også TPS ventil og andre følere du trenger til din motor. Dette er pris for komplett kit. Velox Motor ordner dette, så du trenger bare å koble det til med ledninger og reise til noen som kjenner MS sprutet godt for mapping.

 

Velox anbefaler Håland tuning (http://www.halandtuning.no/) for mapping av MS, da dem selv bruker dette firmaet og dem kjenner MS kjempegodt. Da får du også best utbytte av ditt sprut, når man først legger såpass med penger i det ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har forlengst konkludert med at bilens originale bensinsystem (KE3-Jet) ikke klarer å mate den mengden bensin som motoren nå trenger. Har derfor fått tak i fuelrail, som med et hjemmelagd adapter, vil passe rett på innsuget, samt nye (store nok) dyser.

 

AAR-innsug5.jpg

 

Lager i samme slengen et adapter til nytt gasspjeld, en anelse større enn det originale ;) Gasspjeldet er fra en 4.8 Mustang og skal monteres på det originale plenumet. Nytt datasprut er også under bygging.

 

AAR-innsug6.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Megasquirt II m/msextra, noe som er et fullt oppegående sprut til under 5k. Bare dysene kommer i tillegg, omtrent samme size som RS2-dyser i mitt oppsett. Fuelrailen er fra en T4.

 

Edit. Endte opp med EV6-dyser, 360cc @ 4 bar, jeg kjører de på 3 bar.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kabler er innkjøpt og har såvidt begynt å lage nytt ledningsnett mellom datasprut og motor. Rører ikke det gamle ledningsnettet, skal kun plugge fra det eksisterende og plugge til det nye. Ellers er alt klart til å montere, mangler bare pågangsmot og tid. Bruker muligens litt vel mye tid her på BF ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fått gjort litt mer. Nytt ledningsnett ferdig inn til sprutet, har igjen å kople opp i motorrommet.

 

Ledningsnett.jpg

 

Innovate MTX-L bredbåndslambda er innkjøpt og kabler trekt på plass.

 

Innovate.jpg

 

Ikke lenge siden det var av sist...

 

Innsugav.jpg

 

Og fjernet det mekaniske sprutet.

 

Filterboksav.jpg

 

Nye dyser og fuelrail prøvemontert i gammelt innsug.

 

ElDyser.jpg

 

Og innsuget på med større gasspjeld.

 

Nyttinnsug.jpg

 

Nyttinnsug2.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZyNTeX, siden du lurte på ledningsnett til Megasquirt så har jeg tegnet det opp her. Er slik jeg har koplet det på min, vil tro det fungerer ;)

Edit; Det fungerer utmerket :)

 

Quattro73-MSMBv30.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :) Jobber meg inn litt fritid slik at jeg får tid til Bilforumet samt drive på med slike "kosegreier" :) Hele dette blir litt eksperimentering, datasprut og plenumsinnsug på en temmelig godt portet 10v-topp. Den store nye restriksjonen blir eksosmanifolden, får se hvordan dette blir først ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår