Gå til innhold

272' trimkam i 2.3E 10v

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Monterte trimkam i min Audi 100 (2309 10v AAR) for en stund siden og har nå endelig fått tatt en skikkelig måling av motoren med denne kammen. Kurvene viser effekt/moment på hjul. Den svarte er med original kam og katalysator, den blå med 272 Veloxkam uten katalysator.

Dette er en lovlig modifisering så lenge man klarer avgasskravene, noe man gjør her :)

 

Toppeffekt (på hjulene) økte fra 84.2 hk til 101.6 hk.

Dreiemomentet (også på hjul) økte fra 120.8 Nm til 154.4 Nm.

 

Som kurvene viser så får man med original KE3-Jet og 272° trimkam, ikke effekttap noe sted i registeret :) Kammen har som sagt 272 graders durasjon, 110 graders lobeseparasjon og 11,4mm løft.

 

A100AARoriginalvs272Veloxkam.jpg

 

Neste steg var å sette inn en litt modifisert topp samt et portet innsug.

 

Ny portet topp med større ventiler.

Nyportettoppmedstrreventiler.jpg

 

Nytt portet innsug.

Nyttportetinnsug.jpg

 

Så var det demontering... Øvre del av innsuget av.

vredelavinnsugetav.jpg

 

Skittent og fælt, men dysene må ut.

Skittentogfltmendysenemut.jpg

 

Gammel dyseholder og tetninger.

Gammeldyseholderogtetninger.jpg

 

Etter å ha koplet fra alle ledninger, løsnet downpipe og tappet av kjølevæska så var toppen av på en to tre.

toppenav.jpg

 

Og det ble god plass i motorrommet.

godplassimotorrommet.jpg

 

Som vanlig er honingen fortsatt godt synlig selv om motoren er gått nesten 190k. Hvor er slitasjen?

Hvorerslitasjen.jpg

 

Ny topp.

Nytopp.jpg

 

Eksosmanifold på.

Eksosmanifoldp.jpg

 

Og innsugsmanifold på.

Oginnsugsmanifoldp.jpg

 

Ny toppakning.

Nytoppakning.jpg

 

Og ny topp montert.

Ognytoppmontert.jpg

 

For spesielt interesserte. Tiltrekkingsrekkefølge og stegene.

Tiltrekkingsrekkeflgeogstegene.jpg

 

Kamaksel montert.

Kamakselmontert.jpg

 

Nye dysetetninger og holdere.

Nyedysetetningerogholdere.jpg

 

Dyser1.jpg

 

Dyser2.jpg

 

Dyser3.jpg

 

Øvre del av innsuget på plass igjen.

vredelavinnsugetpplassigjen.jpg

 

Slanger, ledninger, fordeler osv er på plass igjen.

Slangerledningerfordelerosverpplassigjen.jpg

 

Og så på med kjølevann og ny olje. Motoren startet umiddelbart :)

kjlevannognyolje.jpg

 

Motoren går utvilsomt bedre, finere og jevnere enn før. Hva utfallet av toppen og innsuget blir kommer senere når målinger er utført.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få tatt ny måling med dette oppsettet og original sprut. Skal du forresten koble til datasprut i denne bilen også? Hva slags merke blir det evt og kan du da lage en utfyldende og detaljert tråd om montering og kobling av ledninger da? Vil også gjerne se måleresultater etter datasprut om dette skal monteres.

 

Venter i spenning for å se videre resultater

 

Edit: Er det rullende landevei du bruker eller kobler du opp maskineri til hjulnavene og er det quattro eller FWD?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny måling skal jeg ta. Akkurat nå så vet jeg ikke helt om motoren får nøyaktig den mengden bensin den ønsker. Hadde vært kjekt å koplet til en bredbåndslambda og sett. Uansett så får jeg ikke stort mer enn 180 hk selv om toppen klarer langt mer, men originalsprutet klarer ikke mer enn dette. Muligens noe mer med øket bensintrykk. Nå er ikke denne toppen portet for blindt å se på toppeffekt, men for effektøkning over hele registeret :)

 

Skal ikke ha datasprut på denne bilen, men skal ha det på det andre prosjektet mitt (80en). Blir selvsagt MegaSquirt og kommer gjerne til å lage en 'how to' for det. Vi får se.

 

Effekten er målt med G-tech, altså i det virkelige liv. Det vil si at effekten på hjulene er høyere enn det kurvene viser, dette fordi luftmotstand ikke er tatt med i beregningen. Farten var 95 km/t ved 6300 omdr, dette gir noen hk i luftmotstand.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en brukt kat der jeg kappet av selve kat'en og sveiste inn ett rør i stedet. Sveiset også inn nye gjenger til lambda i røret, denne må ikke fjernes ;) Original kat er fortsatt like hel. Bremset også motoren med original kam uten kat, fikk da ca 2hk mer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Så det var dumt av meg å tømme ut innmaten i en 100% god kat ifjor altså... bare for 2hk.. :P haha! Alt det dumme jeg gjør. :P

Jeg er meget interessert i en 272 graders kam og justerbart kamdrev.. Kanskje det blir noe jeg gjør i vinter igjen da.. ;) Hehe!

 

EDIT: Det blir vell turbulens i en tom kat, så jeg har vell mistet noen hk tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den kammen jeg har får du nok ikke tak i mer. Denne er lagd av Velox Motor og de har ikke flere igjen. De har nå en omtrent identisk, da med lobeseparasjon på 112° som eneste forskjell. Dette for finere tomgang og en anelse lavere bensinforbruk. Min har helt jevn tomgang på 700 omdr.

 

En tom kat vil nok gi turbulens ja, men det er nok bedre enn restriksjonen i kat'en :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80en tar jeg på sikt. Har blitt et evighetsprosjekt etter hvert ;) Toppen (x-flow) er ikke helt klar enda, men jeg har alt jeg trenger.

 

Er det 4 eller 5 sylinder i 80'en? Tenkte da på om det var topp fra New Beatle om det var 4'er. Hvertfall med tanke på at du sa det var X-flow topp. Disse skal vel passe rett på etter det jeg veit? Blir det forresten noe merkbar forskjell med original Beatle topp på f.eks FS motoren?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiste inn et rustfritt rør på 2.25" der lambda stod. Ville ikke ha større da overganger gir strømningsendring. Har gjerne lite å bety, men :)

Den nye kammen (om ikke utsolgt) vil gi finere tomgang og en anelse lavere bensinforbruk ved fin kjøring. Utenom dette så er det ingen forskjeller.

 

Ja, er firer i 80en. Har overhalt en 2.0 blokk som skal oppi, da med portet x-flow topp mm :) Og ja, x-flow toppen har nok en bedre flow enn std 8v-topp.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår