just-_-me Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 (endret) hei har instalert et anlegg i bilen min, som tydeligvis er litt overdimensjonert.... anlegget, ved full utnyttelse skal trekke rundt 100A bilen min er en toyota carina 94 model men desverre ser det ut som ikke bilen min klarer og levere nok krutt når anlegget kun trekker 10A (det er jo 90A mindre enn hva som er maks) så begynner helvete. jeg slang på et ampmeter, og et volt meter. når den nærmet seg 10A gikk spenningen fort ned til 11-10V. og det kan vel ikke være bra?? fordi forsterkeren min liker det hvertfall ikke. den kutter og har seg. det hender også at spilleren skrur seg av. sikkert fordi den har kommet under 12v har instalert kondensator på anlegget, på 8F, så den tar hvertfall bass/strøm-peakene men hva er løsningen her? for øyeblikket kjører jeg med batteriet i bilen som fulgte med og orginal dynamo. er løsningen og kjøpe et større/flere? batterier med bedre Ah på? eller må jeg finne en dynamo som lader bedre? har hørt at dynamo gir kun en 50-70A? og jeg er ikke redd for og skru og sveise og kappe. så må jeg inn med nytt/større utstyr i motorrommet, får jeg nok alltids til det....:m'm: Endret Mai 20, 2010 av just-_-me Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 Kor målte du spenningen? Har du for tynne strømkabler til anlegget? Har du oppgradert kablene imellom batteri/dynamo/jord? Du må finne ut kor du har spenningsfall og so gjere du noke med det. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 8µF var da fryktelig lite! Du skulle hatt en på 1 farad eller kanskje 2 eller 3. Dessuten ville jeg ikke slengt inn et ekstra batteri i i paralell (Vil da gi formye amp, og bilens elektronikk kan gå fyken) eller i serie (for høy spenning). Hvordan ekstra batterier eller dynamo kobles opp vil jeg anbefale og kontakte noen som spesialiserer seg på bilradio, f.eks http://www.bilradiospesialisten.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 Kjøp nytt batteri. kanskje litt kraftigere enn det som står i. Og kraftigere dynamo hvis det finns. etter mange års bruk svekkes batteriet, da vil spenningen synke kraftig og fort ved belastning og vil bruke lang tid på å bygge opp spenningen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 Dessuten ville jeg ikke slengt inn et ekstra batteri i i paralell (Vil da gi formye amp, og bilens elektronikk kan gå fyken) Høtt the føkk? Du vil nok aldri kverke noe elektronikk av å paralellkoble 2 12V batterier, dynamo kan slites ekstra pga den alltid lader mye, men det har mere med forbruket å gjøre, men hvordan kan det gå mere Ampère i kretser når spenning, tverrsnitt og motstand er likt, det vil jeg gjerne vite. Ulempen med ekstra batterier, er at man sliter med å lade det opp, men, er det fulladet og man ikke bruker mer enn dynamo takler vil det ikke være noe problem igjen. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
just-_-me Skrevet Mai 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 (endret) skal sjekke litt i morra. kanskje jeg kan slippe unna med og bytte børstene på dynamo, og etterpå sette inn et større batteri (mere Ah) evt. et eget batteri bak for anlegget 8uF var skriveleif, skulle være 8F spenningen målte jeg rett på batteriet. har lagt en 25mm2 som tilførsel fra batteri til sikringer bak i bilen, som deretter forsyner 4 forsterkere, 2stk. på 800w, og 2stk. på 2000w. men dem trekker ikke så mye på tilf. siden. trekker kun 50A på 2000w forsterkerene, og 25A på 800w forsterkerene så legger man sammen det, blir det rundt 150A, men spiller sjelden så mye at det går 150A. tror ikke jeg klarer og nå 100A engang. mulig denne 25mm2 er litt liten jeg kan også sjekke litt anng. kabler mellom/fra dynamo til batteri, og til jord Endret Mai 20, 2010 av just-_-me Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Mai 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2010 Spenningsfallet frem til forsterkeren din ved 10A skal ikke være større enn ca. 0.05V avhengig av resistansen i koblingene dine(jordingen). Ved 100A blir det vesentlig høyere. Regn på det selv. U=0.0172*(lengde)*(strøm)/25 . Lengden er tur retur, men går retur gjennom karosseriet blir det litt anderledes, men du får en pekepinn iallefall. Jeg mener det er dynamoen og batteriet som ikke klarer å levere nok energi, og spenningen synker som følge av det. Mål spenningen over batteripolene med forsterker av og på, med turtall, på tomgang og motor av, så skal du få en pekepinn hva som er det svake leddet. Hvis spilleren kutter ved under 12V og ladespenningen ved tomgang er 12V skal det ikke så mye belastning til før den kutter osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
just-_-me Skrevet Juni 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2010 da har det blitt til at jeg bytter ut det meste, og gjør som følger: Ny dynamo på 180A nytt batteri foran på 50aH. (for bilens vanlige el system) nytt batteri bak på rundt 134aH. (for lydanlegget) da skulle jeg neppe ha noen problemer lenger! Er 3000 kr. for en dynamo på 180A billig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grev1 Skrevet Juni 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2010 Er 3000 kr. for en dynamo på 180A billig? Synes ikke det hørtes så ille ut nei! Siter Octavia MK2 Golf MK4 RX7 FC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
just-_-me Skrevet Juni 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2010 Synes ikke det hørtes så ille ut nei! og det er en custom made, fra en fyr i statene. uten frakt kom den på 330$, og jeg regner en ca. 120-130$ i frakt. med dagens kurs på rundt 6,7 havner jeg på rundt 3100 kr. hvis dollaren synker ned igjen, blir det billigere så jeg håper inderlig at dollaren synker i løpet av denne uka eller neste :win Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jimmen Skrevet Juni 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2010 Sjekk selvfølgelig jordingen om den er bra nokk, hvis ikke blir den sånn. :) Siter 97- Volvo V70R AWD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
just-_-me Skrevet Juli 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2010 da har jeg ikke problemer med strømmen lenger :d - ny dynamo på plass, gir 180A - 2 nye batterier, (ikke kjøpt enda, men skal) fra kinetik, Foran: KHC1200 og Bak: KHC3800 - kabel fra front til bak, 50mm2 kobber kabel, 4,5m kapp "som skulle kastes...." er det sånn at batteri forran og bak må være like?? pga. utladning osv.? må jeg da kjøpe 2stk. KHC3800 (som er liiitt overkill? med den løsningen jeg har tenkt, må jeg da inn med typ "laderelee", "skillerelee" eller hva det heter? kanskje bare skaffe en kontaktor som takler strømmen... og med 12V spole... eller kan jeg gjøre det så enkelt at jeg kun kjøper et batteri og har forran, typ KHC3800 som mater alt? også bare den feite 50mm2 fra batteriet forran og bak til en fordelingsblokk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.