Gå til innhold

ZyNTeX 92mod Audi 80 2.3E Quattro Trim, styling og anlegg. Langtidsprosjekt

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Er ofte innom prosjektet dit å ser jeg. Men sjelden jeg skriver.. Hvordan ser bilen ut for tiden? har vært mye motorbilder og motorinfo, flere bilder av selve bilen hadde kanskje gjort seg? Desuten må jeg si at jeg synes det er griserått at noen gidder å bygge skikkelig sugemotor!:D

 

Mvh Bendik Øvsteng

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte innom prosjektet dit å ser jeg. Men sjelden jeg skriver.. Hvordan ser bilen ut for tiden? har vært mye motorbilder og motorinfo, flere bilder av selve bilen hadde kanskje gjort seg? Desuten må jeg si at jeg synes det er griserått at noen gidder å bygge skikkelig sugemotor!:D

 

Mvh Bendik Øvsteng

 

Jeg kan ta noen bilder av bilen i løpet av helgen når jeg kommer hjem igjen. Men kan jo evt legge ut ett par bilder fra hvordan bilen så ut før den ble smadret. Har vært uheldig å få bulket begge høyre dørene mine så her må jeg få kjøpt inn ett par nye. Det er ikke noe problem, og lakkering er deet minste problemet. Har gode forbindelser der og får gode priser :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B1dik2: Er forresten enig med deg ang sugemotor. Regner med at det blir gjort mer med motoren etter hvert også, men nå er første prioritet å få den på veien igjen. Etter hvert så blir det vel portet innsug og datasprut på den også. Grenrør er desverre ikke mulig å få tak i, men kan hende jeg prøver på å lage mitt eget med tid og stunder. Er endel kalkulasjoner og god planlegging først men.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige de som har kontakter ja! -_- Skulle hatt et strøk lakk bilen min også.. Hvor mye effekt satser du på å ta ut i første omgang?

 

Slik den står nå så blir det vel i underkant av 180hk med originalt sprut. Dette gir seg ved 180hk, så noe over det er i hvertfall vanskelig. Datasprut skal handles inn etter hvert, da jeg har mye effekt å hente frem bare med det.

 

Kontakter er noe du får med tid og stunder. Bare vær aktiv i bilmiljøet rundt der du bor og ha reelle planer som er mulig å oppnå så kommer du langt ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fine motor bilder her xD

 

Er igjen mye å gjøre ennå med motoren, men må bare få i stand bilen nå, så får jeg pusle litt med delene de dagene jeg ikke bruker bilen, ellerr på efta'n etter jobb og slikt ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da er motoren og alt sammensatt. (tror jeg) Får ikke start på bilen. Den får bensin, pluggene er nå bløte og det er gnist på den. Måtte også bytte ut gummibeljen mellom luftfilterboksen og innsuget, da det viste seg å være en stor flenge på den gamle i bakenden. Har prøvd å ta av gummibeljen og løfte opp spjeltet til sprutet, men dette hjalp heller ikke. Nå står bilen hos en kompis av meg klar til å bli tauet til en lokal kjenning for at han skal se på det. Regner med han får start på bilen i hvertfall. Dette kommer til å skje til helga igjen.

 

Når den endelig starter og går så er det tid for å få takk en 4hjulskontroll så dette er i orden, samtidig som jeg har alt jeg trenger for å skrive inn senkesettet i vognkortet. Etter at det er gjort så skal bilen til eu kontroll. Får håpe alt nå er i orden og at den går gjennom. Så fort dette er gjort så kan jeg hente skiltene til bilen hos BT :D

 

Jeg kommer uansett til å koste på Audi'n endel penger etter dette, men tror ikke den blir 1.prioritet. Jeg har to andre bilen jeg skal ha klare også, så jeg må nesten begynne på dem også. Den neste bilen jeg skal begynne med er en Ford Sierra 2.0 DOHC med portet topp og nye kammer. Her blir det da en god dialog med en gammel kjenning og mekaniker for Martin Schanke (Robert Skaugerud hos RS Motor) i forbindelse med hvordan det er å evt ta ut mer effekt av motoren. Skal bygge opp igjen bunndelen på den, da det er hull i blokka på den. Lager ett nytt prosjekt om denne når jeg kommer i gang i hvertfall, så jeg slipper å "forpeste" min egen tråd med OT ang Aidi'n kontra Sierra'n.

 

Håper dette er til interesse for noen. Må si jeg synes det er dårlig med respons på denne tråden. Det gjør også at jeg ikke egentlig er så veldig ivrig på å skrive om alt jeg gjør ang Audi'n. Håper på mer kommentarer, tips og råd i fremtiden.

 

Stay tuned...

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, følger med :) Hvilken kam har du valgt i ditt oppsett? Er kammen og tenningen riktig timet? Er svinghjulet riktig montert slik at ØD-merket stemmer? Med svinghjul i ØD skal rotor peke litt forbi merket i fordelerhuset som vist på bildet.

 

fordelerNGAAR.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro73: Valgte 272° med 11,40mm løft og 112° lobeseparasjon. Alt skal være riktig montert, men ble litt usikker på dette med svinghjulet. Finnes det en enkel måte å finne ut av dette, og evt få fikset det uten å plukke ut hverken motor eller girkasse? Rotoren har jeg satt rett over tenningsmerket, men er ikke noe problem å evt vri den litt til. Det er nesten så den starter, for den driver å tenner litt, sputter også smeller det litt i eksosen. Hører at den feiltenner rett og slett. Kan ta bilde av hvordan jeg har satt fordeleren min i morra, sånn at du kan se det selv om det er riktig, og evt om fordeleren i det hele tatt står riktig. Var vanskelig å se hvor motoren ligger henn i forhold til tenningsmerket på bildet du la ut.

 

Har forresten ikke montert kam ennå, for jeg skal prøve den først med portet topp for å se hvordan dette ble, så skal jeg montere kammen etter det. Bare for å kjenne forskjellen på dette. Regner med deet blir som natt og dag, men er morro å prøve seg frem synes nå jeg.

 

B1dik2: Skal få lagt ut video etter jeg veit den starter. Er utrolig spent på resultatet av motor jeg også. Har ikke satt meg så altfor store forventninger, for da slipper jeg i værste fall å bli skuffet. Men regner med jeg blir positivt overrasket, for etter det Karl Jacob hos Velox Motor har fortalt så skal den nå gå ganske så greit. Det må jeg også si jeg ikke har vondt for å tro, med tanke på effekten den har nå.

Legger ut mer info i morgen når jeg har fått sjekket div tenningsrelaterte deler.

 

Stay tuned...

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanskelig å se hvor motoren ligger henn i forhold til tenningsmerket på bildet du la ut.

 

Kan du forklare nærmere hva du mener? Om du ser helt oppe i høyre hjørne på bildet mitt så ser du halve 0-merket på svinghjulet (for ØD).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare nærmere hva du mener?

Det jeg tenkte på var egentlig hvor sånn ca tenningsmerket skal peke i forhold til motoren. Slik jeg har satt det så er tenningsmerket nå på ca kl 11 hvis du står rett foran motoren. Tar bilde i morgen tidlig og legger ut dette her, så ser du det ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte på var egentlig hvor sånn ca tenningsmerket skal peke i forhold til motoren. Slik jeg har satt det så er tenningsmerket nå på ca kl 11 hvis du står rett foran motoren. Tar bilde i morgen tidlig og legger ut dette her, så ser du det ;)

 

På reimskiva (balansehjulet) på veiva så er det et lite merke. Når dette peker rett mot OT-merket på dekselet bak så skal du se 0-merket på svinghjulet som på bildet jeg la med. Om disse stemmer overens så står nok svinghjulet riktig. Om ikke så er det veldig dumt ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått vært ute en tur og knipset noen bilder av timing til motor i forhold til Ø.D.

 

Dette er da kamdrevet. Ikke så lett å se helt hvor det står, men håper det hjelper deg noe Quattro73

DSC_0115.jpg

 

Tenningsmerket på fordeleren er akkurat i midten av kobbertappen på rotoren.

DSC_0117.jpg

 

Det viser seg at jeg har satt tenningsmerket på mellom kl 8 og 9 om du forstår.

DSC_0119.jpg

 

Det er vel ikke så lett å se noe her, men dette er i hvertfall noen bilder fra svinghjulet.

DSC_0121.jpg

 

DSC_0120.jpg

 

Har endel andre bilder jeg skal laste opp også, så jeg begynner med dette nå med det samme.

Har fått tatt ett par nye bilder av hvordan bilen står nå.

Endret av ZyNTeX

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår