Gå til innhold

ZyNTeX 92mod Audi 80 2.3E Quattro Trim, styling og anlegg. Langtidsprosjekt

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Hei, da er det kanskje på tide at jeg starter min egen tråd her.

 

Planer for bilen er styling, trim og anlegg.

 

 

 

Planen var egentlig å kjøpe en A80Q 2.0 16v men her manglet det frontlykter. Tok da telefonen og ringte NBS for å høre etter pris på 2stk lamper, og om det evt passet fra rs2.

Fikk da spørsmål om jeg ikke heller ville ha 5'er quattro?

Det var jo egentlig det jeg ønsket meg, men akkurat når jeg skulle kjøpe bil så var det ikke noen for salg på nettet hvor jeg søkte rundt.

 

Tid og dato ble avtalt, og jeg reiste for å se på bilen.

 

Husker ikke helt datoen jeg kjøpte bilen, men det blir to å nå i Mai/juni. Jeg var veldig fornøyd med bilen sånn den var, og kjøpte den privat av en som jobber hos Norsk Bildelsenter for 45.000,-

 

DSC00364.jpg

 

Brukte bilen en sommer og litt av vinteren 08/09 og syntes det var utrolig morro med quattro. Dette var og er min første firehjulstrekker.

 

Så skjedde marerittet!

 

Jeg lånte bort bilen til en jeg kjenner som skulle hente seg en vraket Bmw E36 320i på Hedemark, noe jeg ikke skullle gjort :knock:

 

På tur hjemover, like før Moelv så fikk vi sladd på hengeren. Bilen kjørte seg tvers igjennom ei lyktestolpe i ca 100km/t og snurret 160 grader rundt. (Ikke på taket, men snudde bilen i motsatt kjøreretning.) Da løper jeg ut av bilen og banner det jeg er kar om, for det var ikke dette jeg hadde ønsket meg.

 

Etter ca en time kommer Naf og henter bilen og tauer den inn.

Jeg blir hentet av en kompis og dama mi omtrent samtidig som bilen er på tur opp på veien igjen. ( Kompis og dam brukte under 20 min fra Kolbu og ca 1 mil utenfor Moelv) Husker ikke helt hvor langt det er, men tror ikke jeg ljuger så mye hvis jeg sier rundt 4-5 mil.

DSC00465.jpg

 

DSC00467.jpg

 

DSC00454.jpg

 

DSC00455.jpg

 

[DSC00457.jpg

 

DSC00458.jpg

 

DSC00459.jpg

 

DSC00460.jpg

 

DSC00463.jpg

 

DSC00464.jpg

 

 

Noen dager senere får jeg låne meg en trekkbil og biltralle, og setter i veien for å hente igjen bilen min. Dette skulle bli en morsom tur. Bil ble lasset på henger, og jeg og bestefaren min gjorde oss klare for hjemreise. Vi kom ca 1km, og da ble det stopp. Trekkbilen en Audi 80 1.9TDi avant orket ikke oppoverbakken fra Naf og opp på hovedveien. Bilen begynte å skli bakover med biltralle og quattro'n på toppen. Dette resulterte i at vi fikk sperret veien, så rutebilbussen ikke kom forbi, og det begynte å bli kø.

Sint som ei fele hopper jeg ut av bilen og røsker av alle strammestropper og senker leiderne ned. Nå gir jeg F***!

Fikk hektet av hengeren og satt den på Quattro'n. Bestemte meg for å kjøre bilen sånn den var hjem igjen uten lys eller noe i fronten. Bare et tau som holdt panseret nede.

 

DSC00471.jpg

 

DSC00470.jpg

 

DSC00469.jpg

 

Det tok ikke lange tiden før motoren var utrolig varm, så vi stoppet på nytt midt på E6 og lastet om igjen. Quattro'n på tralle og Avant'en som trekkbil.

Noen dager senere.

 

Tenkte jeg skulle ut å starte bilen for å høre hvordan det gikk med motor. *tikk, tikk, tikk, tikk, tikk* Konklusjon: Motor har varmskjært seg.

 

Ny motor handles inn, og planene mine begynner å flagre gjennom huet.

 

 

Etter mange PM med Quattro73 fikk han overbevist meg om å trimme min bil, så jeg sendte en mail til Velox Motor med prisforespørsel på forskjellige deler og jobber.

Vi ble enige om hva jeg burde gjøre, og her er en liten oversikt over noe av det som er gjort.

 

Overhaling, porting, flowtesting og planing av Audi NG

sylindertopp. Maskinering av klaringer for høy-løft kam.

Effektøkende kutting av ventilseter og sliping av originale

ventiler.

 

8mm hyd silikon-bronse styring kondreid for eksos.

8mm hyd silikon-bronse styring kondreid for innsug.

8mm VITON ventiltetning.

 

Letting av svinghjul og dreiing av ny sliteflate for clutch.

Doble ventilfjører for 12mm løft kam og 8000rpm.

 

Hadde egentlig regnet med at dette var alt jeg skule gjøre i første omgang, men ting ble ikke helt slik.

 

Når jeg tok av toppen viste det seg at stempelringene antageligvis var gåene. Var mye rar sot og div i kammeret på stemplene, så jeg sendte mail til Velox og han anbefalte meg å bytte stempelringer.

 

DSC00717.jpg

 

DSC00718.jpg

 

DSC00719.jpg

 

 

 

Jaja tenkte jeg og satte i gang med spørsmål ang pris.

Etter mye bla, bla, bla så kjøpte jeg det jeg trengte av deler++

Rådelager, rammelager, rådebolter, pakningsett for hele motoren, 2stk endeledd og ellers alt for overhaling av motor.

Nå er det bare å vente på han onkelen til Alm-gutta for å bli med å sette sammen ny motor. (Håper dette skjer ganske fort)

 

 

Ellers utenom dette har det blitt handlet styling og noe billig midlertidig senkesett. Mangler kun felger. Noen som har noen gode tips til felger? Tror kanskje jeg har bestemt meg, men hvis jeg finner noen andre jeg liker, så er dette aktuelt.

 

Anlegget er ikke påbegynt ennå, men har sett på subber nå. Ps: Den koster egentlig ca 18.000,- i Norge.

 

Håper dere vil like denne tråden, selv om det kan ta litt tid mellom updates. Men, bilen skal på veien innen juli regner jeg med.

Endret av ZyNTeX
Flyttet bilder i Photobucket

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper da det blir bra.

 

Ja, var synd dette med krasjen. Har kostet meg en del penger i ettertid. Bilen er forsåvidt bygd opp igjen den, men han som hadde kjørt ville ha sine bekjente til å bygge den opp igjen. Det resulterte i at fronten ble lakkert opp igjen, og ikke hele bilen. Man ser stor forskjell fra gammelt til nytt. Nå har ikke jeg polert bilen da, så det kan hende det blir noe bedre etter dette.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsikken!!! Det der var en sykt dårlig begynnelse! Håper bilen blir like god som den var, om ikk bedre.

 

Post masse bilder :)

Lykke til videre :D

 

Heisann. Ja, noen må jo være dem uheldige også. Regner med den blri bedre enn den var i hvertfall. Bilen er rettet opp igjen, så det gjenstår igrunn bare å montere sammen motor, styling, felger og etterhvert noe mer lyd i bilen.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, grunnen ti lat jeg kaller dette ett langtidsprosjekt er fordi jeg skal trimme mer i vintet. Jeg og Velox Motor har pratet på at det skal trimmes mer i vintet. Da skal blokk borres opp, nye smidde råder og stempler skal inn, ny veiv og forsterkede rådebolter.

 

Motoren skal borres opp til nermere 2.7L også blir det handlet inn lystgass.

Planen er å bruke dette på bane, men fristelsen for å bruke dette etter veien kan nok komme opp, hvis det er en som kjører fra meg.

 

Har da litt vondt for å la være å tråkke på, men må vel prøve å være forsiktig med førerkortet, da jeg er avhengig av det for å komme til og fra jobb. (Går ikke busser på bygda kl 05.00 om morgenen, og heller ikke kl 23.00 når jeg har eftaskift.)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på lappen vettu :)

Bare du tar det rolig så går det nok fint. Er ikke ulovlig å kjøre forbi folk :P

 

Nei, men det kommer jo ann på hva man gjør etter man har kjørt forbi dem da:cab

 

Fortsetter man å holde pedalen nede så kommer nok onkel politi til å stoppe meg etter hvert.:drive2

 

Blir kjedelig hvis jeg må begynne å sykle til jobb. Er ca 2.4 mil en vei, og det orker jeg ikke når jeg begynner kl: 05.45 om morran.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som har greie på hvordan jeg får lagt inn bildenen mine her, og ikke url adresse til photobucket?

Pm meg for info.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger inn bilder ved å trykke på insertimage.gifikonet.

 

Har trykket på den hele tiden, men får bare frem linken til bildene. (Nå har jeg kopiert hele nettadressen da) Noe jeg gjør feil her?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trykket på den hele tiden, men får bare frem linken til bildene. (Nå har jeg kopiert hele nettadressen da) Noe jeg gjør feil her?

 

jepp, du gjør definitivt noe feil siden bildene ikke fungerer.

 

trykk på bilde knappen og lim inn url'en til bildet der, eller du kan skrive linken til bildet ditt

 

eller du går på photobucket og henter ut linken der.

1989 VW Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, du gjør definitivt noe feil siden bildene ikke fungerer.

 

trykk på bilde knappen og lim inn url'en til bildet der, eller du kan skrive linken til bildet ditt

 

eller du går på photobucket og henter ut linken der.

 

Skal se på det i efta hvis jeg får gjort litt i garasjen idag. Skulle ha byttet endeledd idag. Har trykket på bildeknappen her inne, og skrevet hele adressen fra nettsiden bildet ligger hos.

 

Men men, alle kan gjøre feil.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skriver som Exposito sier så skal du få frem bildene, som f.eks. [img*]http://i801.photobucket.com/albums/yy293/ZyNTeX_6/DSC00719.jpg[/img*]. Tar du vekk * bak IMG så fungerer det.

 

På photobucket så står det fire felt under hvert bilde, i det nederste står det IMG CODE. Kopier det i feltet bak og lim inn i tråden, fungerer det også.

Lykke til videre med prosjektet ditt :)

 

DSC00719.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår