Gå til innhold

bilen koker med ny termostat

Ranger emnet


henning_larsen86

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hentet meg en grei 86 golf 1.6cl på søndag. Men merket meg at bilen aldri ble skikkelig varm. Tenkte dette kunne være at termostaten stod åpen (ettersom bilen knapt har blitt kjørt på ett par år). Dro på biltema, kjøpte ny termostat og gjorde meg klar til bytte. Ja, den gamle termostaten stod vid åpen selv om kjølevannet var kaldt. Skrudde på plass den nye, fylte opp systemet med samme mengde kjølevæske som var tappet, og bilen ble fort varm. Vannet sirkulerte fint og ingen lekkasjer å se. Men nå ble bilen altfor varm.Den gikk helt til topp på den nye måleren. Undersøkte dette, og røret som går utfra termostaten og nedre radiatorslange var iskaldt. Tenkte biltema endelig hadde levd opp til sitt rykte og kjøpte en gates termostat gjennom en bekjent ( samme som selges på mekonomen/torshov osv.). Men her er det samme greia. I 100 km/t på motorvei og varmeapparatet på fullt klarer den ikke å holde seg unna kokepunktet. Har prøvd så godt jeg kan å forhidre at motoren koker. Men hva er årsaken til dette? vannet sirkulerer men det virker som om termostaten ikke åpner, ettersom røret er kaldt. varmet opp tema-termostaten og den åpner og lukker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig.

Om slangen fra termostaten til radiator er kald, så kan det ikke gå varmt vann der. Enten så slipper ikke termostaten det frem, eller så er radiator tett. Det siste er ikke sannsynlig siden det kom gjennom med den gamle termostaten.

 

Ikke er det mulig å sette in termostaten feil heller - så vidt jeg vet.

 

Kan det være noe med motoren (evt. byttet motor) som gjør at termostaten ikke passer?

Har du sjekket at den er like lang som den gamle.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! termostaten var lik som den gamle, utenom at den nye var stengt som kald da (naturlig det?). Satte den inn riktig vei ja, og det går ikke å sette den andre vei, da butter den i røret. Radiatoren virker varm uten at jeg har skrudd av grillen og kjent godt etter. Det fosser fint ut av den ved tapping. Men det renner knapt noe ut av røret fra termostaten selv om motoren er varm. det fosser fint når jeg skrur av røret og termostaten faller ut. tenkte jo kanskje vannpumpa virker veldig dårlig, men så det da jeg fylte opp kjølesystemet at det sirkulerer fint. Varmeapparatet fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten skal være helt lukket som kald. Er av og til et bitte lite hull i det (for lufting?). Når den blir varm skal den åpne gradvis, og lukke i den andre enden av termostathuset med den runde plata.

 

Om du nå har både den gamle og en ny (med feil), legg de i en kjele og gi de et oppkok så ser du om de reagerer. Skal være helt åpne før vannet koker.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

termostaten kjøpt på biltema er testet og fungerer. Var og så på en lik golf nå. Der blir slangen nede varm, og kjølevifta starter når måler når 3/4 opp. Så hvis termostaten fungerer som den skal, hva kan sperre da? Tett/ ikke fungerende vannpumpe? Vil det lønne seg å kjøre på med radiatorrens? Tvangskjørte vifta og tok en tur med bilen, blir litt varmere enn normalen men langt fra koking og unormalt trykk i ekspansjonstanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpe er naturligvis en mulighet. Kan jo være tilfeldig at den evt. har feilet samtidig med at termostaten ble byttet.

 

Om varmeapparatet blir varmt tyder jo det på at vannet sirkulerer og at pumpa dermed må virke.

 

Når du har bytta termostaten trengs litt lufting og etterfylling noen ganger - men det vet du sikkert selv nå.

 

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med luftig er utført. har fått fylt samme mengde som er tappet av systemet. riktignok nytt kjølevann da. Det bare sperrer rett og slett, tar jeg av radiatorslangen nede så renner det fint ut av radiatoren slik at den tappes, men fra termostaten renner ingenting, før den er skrudd ut. er helt erkelig når den fungerer i en kjele med vann. nei, får nok titte litt i morgen og se inni vannpumpa for å finne ut om noe ligger over og sperrer på noen måte. er det eneste jeg klarer å tenke meg når jeg legger hodet i bløt. Men takker for bryet for så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med luftig er utført. har fått fylt samme mengde som er tappet av systemet. riktignok nytt kjølevann da. Det bare sperrer rett og slett, tar jeg av radiatorslangen nede så renner det fint ut av radiatoren slik at den tappes, men fra termostaten renner ingenting, før den er skrudd ut. er helt erkelig når den fungerer i en kjele med vann. nei, får nok titte litt i morgen og se inni vannpumpa for å finne ut om noe ligger over og sperrer på noen måte. er det eneste jeg klarer å tenke meg når jeg legger hodet i bløt. Men takker for bryet for så lenge.

 

Hei.skift termostat igjenn å prøv da, akuratt det samme skjedde naboen min å den tok vi ut og testet og alt men fortsatt opnet den ikke som den skulle å bilen kokte som f...

Handla hjem en nye å problemet e nokk løst håper jeg for din del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er ett fett hvilken vei termostaten sitter. hvis den siden av den som åpner den sitter i den kalde siden vil den jo ikke åpne. prøv å snu den og se hva som skjer...

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen. Jo termostatene ble montert riktig vei. Har en 74`mod golf S som står p.g.a mangel på vinterdekk og batteri. Der visste jeg at termostaten var i orden. så har tatt den ut og satt i 2`ergolfen. Så nå fungererer den. Det var de nye termostatene som ikke fungerte som de skulle.

 

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to nye som var i stykker! snakker om uflaks. godt du fant ut av det da.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår