Gå til innhold

problemer med kjølesystem

Ranger emnet


Leon201008

Anbefalte innlegg

Jeg har en vw passat 1,9tdi 1999 mod.

helt siden jeg kjøpte den for 1,5mnd siden har jeg hatt problemer med kjølesystemet.

først og fremst beveger tempnåla seg opp og ned, alt ifra 0- rundt 120 grader, som regel bare når jeg kjører i oppover bakke. den bakken jeg kjører daglig er ca 3km og 8% helling.

nesten hver gang jeg kjører, uavhengig om jeg kjører i bakke eller ikke, blir det så stort trykk i kjølesystemet at den slipper ut både trykk og vann fra ventilen på ekspansjonstanken.

fyller ca 2-3 liter vann hver 2 dag.

hva kan forårsake så stort trykk?

jeg har byttet termostat, spylt gjennom hele systemet og luftet veldig godt.

Det er ingen tegn til at toppen er gåen, ingen hvit røyk, ikke vann i olja, og ikke olje i vannet. bilen går slik en 110hk skal.

hva annet enn toppen kan det være?

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der

Høres ikkje kjekt ut....

Etter mange år i båtbransjen så tenker desverre eg gåen topp-pakning.

Det er fullt mulig å unngå både røyk og andre "signaler " som tilsier gåen topp pakning.

En liten korrosjon rundt en vannkanal rett ved siden av tetning rundt syl,-

og problemet er der. En liten del av kompresjonslufta fra syl/topp

trenger inn i vannkanalen. Derved øker trykket i vannsystem og hindrer videre vannet å sirkulere på vanlig måte. Du kan finne dette ut på verksted ved å ta en prøve av vannet.

Finnes ett enkelt verktøy for kontroll av " eksos " i vannsystemet.

Dette koster lite og få undersøkt. Men så er det dette med radiator da..... Spylt ja ,- men er du sikker på at den er skikkelig ren ??

Tvi tvi ,- satser på at du finner ut av dt

odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der

Høres ikkje kjekt ut....

Etter mange år i båtbransjen så tenker desverre eg gåen topp-pakning.

Det er fullt mulig å unngå både røyk og andre "signaler " som tilsier gåen topp pakning.

En liten korrosjon rundt en vannkanal rett ved siden av tetning rundt syl,-

og problemet er der. En liten del av kompresjonslufta fra syl/topp

trenger inn i vannkanalen. Derved øker trykket i vannsystem og hindrer videre vannet å sirkulere på vanlig måte. Du kan finne dette ut på verksted ved å ta en prøve av vannet.

Finnes ett enkelt verktøy for kontroll av " eksos " i vannsystemet.

Dette koster lite og få undersøkt. Men så er det dette med radiator da..... Spylt ja ,- men er du sikker på at den er skikkelig ren ??

Tvi tvi ,- satser på at du finner ut av dt

odd

 

 

nei er ikke helt sikker på at den er helt ren, fikk spylt til vannet som kom ut var klart og fint. varmeapparat blåser kaldt ved høy belastning (opp bakke) har ca 80-90km/h 4 gir/ 2500rpm, det er da tempmåler stiger eller synker.

men hvis jeg f.eks kjører i 3 gir/ 2500rpm blåser den varmt, eller varmere hvertfall og tempen holder seg fint på 90. men den bygger opp trykk hele tiden, og slangen fra toppen av radiator og til ekspansjonstank blir knall hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan bli noe frustrert av temp målere i en sådan stund.....

Du ser det at sirkulasjonen i systemet ditt er ikke normal.

D.v.s. vannet sirkulerer gjerne litt og til tider så kan det

se " normalt" ut.

- for så å fyke opp i 100*.

Kjører du veldig forsiktig uten belastning så kan det kanskje virke som om alt er i orden. Da kommer syl. trykket ikke ut i vannet i større grad.

Men i det du skal opp bakken hender det ting....

Så lekkasjen din er nok veldig liten men desverre,- den er nok der.

Så eg tror nok du må høre på Mr. Citroeng ...

Så sjekk HC i ekspansjonstanken.

Tvi tvi

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke fått sjekka vannpumpa. skal få den trykk testet på torsdag. svigerfar sa at jeg skulle ta ut termostaten, å kjøre en stund uten, slik at jeg får skikkelig sirkulasjon i systemet, tilfelle radiator fremdeles er litt tett. satser på at det bare er en liten bagatell..

men etter at jeg hadde i radiator rens i går føler jeg at bilen har blitt verre. temperaturen stiger ofte opp til ca 120, selv om jeg kjører normalt. hva kan det komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår