OmegaBmann Skrevet Februar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2010 (endret) Jeg kjøpte en pent brukt Omega B 94 modell rett før jul. Nå har det dukket opp noen feil jeg trenger hjelp med å løse. Rett etter at jeg kjøpte bilen begynte den å trekke dårlig. Når jeg gir gass så durer den bare uten at noe skjer. Det er som om den stanger i mot. Videre så hender det at den plutselig jager på tomgang(mellom 300 og 1200) og plutselig stopper. Den kutter også turtallet over 4500 omdreininger. I forrige uke fikk jeg plutselig frieksos da pakningen mellom blokka og manifolden brast.(Oppdaget at det manglet en skrue der pakningen var gått)Er denne pakningen vanskelig å bytte, eller er det noe jeg enkelt kan gjøre selv? Har kanskje ingenting å gjøre med de nevnte motorproblemene? Siden den oppførte seg merkelig før pakningen gikk? Har sjekket følgende så langt: byttet luftmengdemåler, sjekket slangen fra toppdeksel til spjeldhuset og renset åpningene der, byttet bensinfilter. Det er sikkert mange som har opplevd det samme, så jeg lurer på hva dere gjorde for å fikse dette? Rense tomgangsmotoren? Bytte kam og/eller veivføler? Endret Februar 5, 2010 av OmegaBmann Mer info Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2010 Hvis omegan kutter noen ganger å 4500 så er det en veivføler eller en bankeføler som er defekt, det betyr at bilen går i nødrogram og ikke går så meget bra. Vanlig feil på omega b v6 og rekke4 motorene. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OmegaBmann Skrevet Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2010 Er det noen indikatorer man kan se som viser at bilen går i nødprogram? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Februar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2010 Motorlampa skal lyse. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Februar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2010 (endret) Eksosmanifoilpakningen er en svakhet på disse. Er litt trangt å komme til for å skifte, men det går med litt tålmodighet. Jeg løsna bare manifoilen fra toppen og fikk lirka pakningen mellom. Andre velger å skru av manifoilen fra downpipe, men det orka ikke jeg. Pass på boltene til manifoilen. De har lett for å knekke hvis de har satt seg godt, så kan være lurt å smøre med litt wd40 og la virke før du går løs på de. (surt å ødelegge gjengene i toppen:p) Så kan være lurt å få byttet boltene mens du er i gang. Den tynne slangen fra toppdekselet (veivhusventilasjon) som går under innsuget bruker å gå tett på disse, så jeg har borret opp nippelen. (på min var den HELT tett) og det som skjer da er at all damp fra veivhusventilasjonen går gjennom tomgangsregulatoren, og da blir den helt mongo på tomgang. Endret Februar 7, 2010 av Margido Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Februar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2010 har du sjekket plugger og ledninger? Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OmegaBmann Skrevet Februar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2010 Motorlampa lyste tidligere.(bilde av motor med et lyn i) Dro da til Opel og fikk tatt en diagnosetest som viste at luftmengdemåleren var gåen. Byttet derfor denne og da forsvant lyset, men bilen går likevel helt ræva. Har byttet toppdekselpakningen og satte på nye plugger og pluggledninger etter at jeg rengjorde pluggbrønnene og alt som var i forbindelse med disse. Forsøkte å skru løs varmedekslet over eksosmanifolden for å løsne manifolden fra toppen,men kom ikke til på den nederste skruen til det dekslet..:( Bilen er fantastisk bra å kjøre og jeg ønsker å beholde denne i noen år fremover. Håper derfor at jeg får fikset problemet snart. Har bestilt ny veivføler og ny kamføler i samme slengen. Borer opp nippelen som den tynne slangen i toppdekslet går fra, og bytter ut slangen i samme operasjon. Skal skru av tomgangsmotoren og rense denne så godt det lar seg gjøre. Det viktigste er likevel at bilen vil få normalt pådrag når man gir gass, istedet for slik den er nå.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet Februar 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Hvis det ikke hjelper å bytte veivføler og kamføler, da ville jeg sjekket om katalysatoren ser ok ut. Har hørt mange eksempler på at denne blir ødelagt og tett, noe som fører til at bilen går skikkelig dårlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OmegaBmann Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2010 Har hørt det samme jeg også. Hva hvis jeg åpner katalysatoren og tar ut innmaten? Vil det utgjøre nien forskjell? Vil det eventuelt merkes på en eu-kontroll? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet Februar 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2010 Hvis du tar ut innmaten i katalysatoren vil du mest sannsynlig få en litt annen motorlyd og litt mer effekt, da denne tar litt av effekten. Mest trolig vil bilen fortsatt gå gjennom en EU-kontroll, men den vil gi noe mer utslipp. Om utslippsverdiene blir for høye vet jeg ikke. En får kjøpt sportskatalysatorer som ikke tar så mange hestekrefter, og som likevel har tilnærmet like gode renseegenskaper som den originale katalysatoren. Jeg ville ikke tatt ut noe av innmaten i katalysatoren før jeg hadde tatt en grundig sjekk av den. Hvis det er noe galt inni den mener jeg det skal være lett å se dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rune83 Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Jeg tok ut innmaten i min katalysator, og fy og en faen så atygg lyd jeg fikk.. min bil oppførte seg slik som din jeg bytta veivsensorføler og lambdasonde og min ble i orden at;) kjøpte de på torshov og der har de 25% på alle slitedeler så jeg betalte litt over 1700kr for begge 2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OmegaBmann Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Rune83: Takk for godt tips..Jeg blir å bytte veivføleren, kamføleren og lambdasonden bare for sikkerhets skyld, koster maks 3000,- til sammen. Kjekt å ha det nytt uansett. Har ikke spesielt lyst til å snitte katalysatoren og ta ut innmaten,det er i så fall siste utvei hvis ingenting annet hjelper. Har hørt at prisene på carparts.no er langt rimeligere enn de fleste andre steder, men skal høre med Torshov også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rune83 Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 jepp;) håper du får fikset feilen;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rune83 Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 har fått meg tak i at katalystor jeg skal sette i at,ble så innmari stygglyd.. kan minne litt om en arg veps Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OmegaBmann Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Hva med katalysatorene fra Biltema f.eks? problemer med lambdasonden da? Da jeg kjøpte bilen gikk den så stille at jeg nesten måtte legge øret til panseret for å høre at den gikk, mens nå hører naboene meg når jeg er 200 meter unna pga manifoldpakningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.