Gå til innhold

Skal man fylle etter med olje på nyere biler?

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en 2006 modell Passat 1.9tdi.

Den fikk oljeskift samme dag jeg hentet den. Etter dette har jeg kjørt 400mil så begynte den gule olje lampen å lyse (fikk beskjed om at jeg burde sjekke oljenivå stod det i håndboken) nivået var ganske lavt, stakk på Møller Bil og kjøpte en dyr olje der.. helte på 0,6 liter og da ble alt bra.

Skal man etterfylle olje på slike nye biler? jeg spør fordi jeg aner ikke hva som er rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at man skal etterfylle olje så ofte på en så ny bil...

Jeg har snart kjørt 400mil med min 94' Passat 1,9TDK, og olje-nivået har omtrent ikke rørt seg...

 

Vet at Toyota har store problemer med olje-forbruket på sine diesel-biler...noe som har blitt en garanti-sak fra deres side...

Så hadde villet hørt med Møller igjen om de er noen kjente feil med på Volkswagens diesel-motorer også...

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke ut som det er noe galt egentlig der, hadde det vært 400 km så hadde det vært noe.

En motor skal bruke olje, enkelte bruker knapt merkbart mellom skifta, mens andre bruker godt merkbart som her, eller mere...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og komme med et ekstremt tilfelle av olje-forbruk, så vet jeg om en Land Cruiser V8 som brukte ca literen på 10mil...det var før motor-oppgraderingen ble gjort...

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
har passat 06 mod å den bruker 1 liter ole på 4000 kilometer, jeg etterfyller ca 6 liter pr serviceintervall. på møller sir de at det er normalt:O

dette kan jo ikkje vere normalt, du har jo då fyllt etter ca 1,5 gongar så mykje olje som blei skifta! Eg veit at dette kan vere normalt forbruk på enkelte lastebilar, men dei har 35-40 liter motorolje. Her bør du snakke med nokon andre enn møller, nokon som kan litt om dette. Prøv eit seriøst "pirat verkstad" viss du veit om nokon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at veldig mange moderne biler har problem med høyt oljeforbruk. Jeg har også inntrykk av at importørene/forhandlerne justerer grensa for "normalt oljeforbruk" oppover slik det passer dem. Er det ikke 1L pr 1000km som er "normalt" på enkelte nybiler da? Mener å ha hørt det, isåfall helt vilt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan jo ikkje vere normalt, du har jo då fyllt etter ca 1,5 gongar så mykje olje som blei skifta! Eg veit at dette kan vere normalt forbruk på enkelte lastebilar, men dei har 35-40 liter motorolje. Her bør du snakke med nokon andre enn møller, nokon som kan litt om dette. Prøv eit seriøst "pirat verkstad" viss du veit om nokon.

 

Kjører du 24000 km mellom oljeskifta, liker du ikke bilen din elelr, er jo ikke rart den bruker olje...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller mener fortsatt det er hva man skal bruke på bilen!

 

Møller har tatt feil før, mange ganger. Så lenge de tjener pengene sine, og så lenge bilene holder ut garantitida, så kunne de ikke brydd seg mindre. Og skjer det noe i garantitida, så finner de som oftest på en eller annen unnskyldning.

 

Det er mange nybiler som "skal" kjøres 30000 km mellom servicene, men felles for de alle er at de begynner å bruke olje etter en kort stund, og ting begynner å gå i stykker. Disse serviceintervallene skulle ikke vært så lange i et land som Norge, det er for mye tøffe forhold for bilene.

 

Vil man ta vare på bilen sin, tar man service på 10000km, eller ihvertfall en gang i året.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at biler med turbo, både diesel og bensin, bruker litt olje. Min forrige bil, en -07 Passat med samme motor som din, brukte olje fra den var ny. Måtte fylle på med jevne mellomrom. Før det hadde jeg en Passat 1,8T, som brukte mye mindre olje. Tidligere har jeg hatt Seat Ibiza Cupra også med 1,8T-motor, den brukte mer olje. A6'n jeg har nå med 3,0TDI har det ikke vært behov for å etterfylle de 10' km jeg har kjørt foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår