Gå til innhold

Skal man fylle etter med olje på nyere biler?

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Oljeskiftintervall på over 15.000 km er idioti på personbil, for små oljemengder, for lite rensekapasitet på filter, gå opp til 15 liter olje, og ett mye større filter av bedre kvalitet, så kanskje, men når de har oljemengde på 4,5 liter, ett filter som er likt utenom at det står longlife på det og atpåtil fyller shell-olje rundt om, så ber man om trøbbel.

 

Min gamle MB har 8 liter olje, stort innstasfilter, og spesifiseres Mobil1 til, og oljeskiftintervallet er spesifisert til 7500 km, oljetrykket ligger mye høyere enn andre merker, og motorene holder gjerne en million.

Jeg kjører 10-150000 på skiftet med god samvittighet, da både oljer og filteerteknologi har blitt bedre siden bilen var ny, men over 15.000 er som sagt idioti.

 

 

Longlife er noe som er lansert for å tilfredstille firmaer som eier en del biler, dess lenger mellom service, dess mindre tap har de på at bilen ikke er i drift, og motoren holder som oftest ut dere tid som eier, og som oftest ut garantitiden.

 

oljefilmen på olje som har gått så langt er for dårlig, skulle smøringa svikte litt, så blir det varige skader, og litt om litt så tærer det på motoren, dårlig smøring rundt stempelringene, som også har blitt smalere og smalere gjør det jo heller ikke bedre, og at VAG kjører med såpass høye oljetemperaturer at olja størkner fast på innvendige motordeler som ikke ligger i bad hjelper jo heller ikke, sannsynligvis ett resultat av at man vil holde olja tørr for vann over ett for langt skiftintervall.

 

Det er nå min mening.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med at de er vanskelige ift. garanti- og reklamasjonssaker er ikke min erfaring. Det betyr ikke at jeg er fornøyd med alt ift. Møller, men jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å ta ting på reklamasjonsretten på de to Passat'ene jeg har hatt og nåværende A6. Noe småtteri har det vært på Passat'ene, men det har ikke vært noen diskusjon en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt enig i at 15000 er langt nok på oljeskift, men veit at møller seier noko anna på nyare bilar. Min 2000 mod 1,9 tdi, som er gått 303000 no, går 15000 på oljeskiftet. Eg etterfyller ikkje mellom skifta, brukar frå maks til min på peilepinnen, og det er etter eg opna veivhusventilasjonen slik at oljedampen går rett ut. Før eg opna den, brukte den så å seie ikkje olje mellom skifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mine biler, en transporter tdi (102hk syncro) 02 kjørt 320000 bruker ca 1l mellom oljeskift/servicer, og min passat tdi (130hk) 01 kjørt 237000 bruker ca 1,5l pr 15000/service. Tror det er forskjell fra bil til bil det der. Men passer ALTID på å la bilene enten bli varm/kald før ekstreme belastninger. Spesielt når de skal gå tungt/kjøring med henger. Innbiller meg at de varer lengre da, muligt dette bare er tull, men har ennå ikke skiftet turbo eller andre vitale ting på motor utenom sliteting.(vannpumper glødeplugger etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår