Gå til innhold

vw boble trøbbel 1973 1300s

Ranger emnet


zeranz

Anbefalte innlegg

hei

jeg har fått en stygg lyd i motoren etter at jeg ikke ettefylte oje på bobla når lampa lyste, jeg tenkte det skulle gå greit denne gangen også,

og kjørte videre 4 mil eller mer,

men mot slutten av begynte motoren å lage lyd,

som om den slår hardt i motoren av og til.

 

jeg kjørte 200m til statoil og etterfylte olje til max på måle pinna, og fyrte bobla opp igjen. den ble roligere og jeg kjørte 500m så ble lyden enda hardere.

stoppa og slepte bobla hjem.

 

bobla starter og går dagen etter, men den slår hardt ca.2 ganger i sekundet og høres ut som om det er noe løst i motoren.

 

motoren har dårlige pakninger, og olje har lekket ut av motoren lenge før denne epesoden.

 

hva har jeg gjort med bobla mi!?:confused:

hva kan fixes?

hva kan jeg gjøre??

hvor skal jeg sende den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nok ta full motoroverhaling siden du kjørte motoren uten olje. Eller du kan få tak i en annen motor hoggeri eller overhalt. Hvis ikke du har penger eller lyst til å reparere den. Så gi den bort til en som kjører bilcross. Di bruker andre motorer så det er ikke så farlig om den ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips til senere er å PEILE olja, ikke vent til lampa lyser! Lampa lyser når oljetrykket er KRITISK lavt, og det er like før motoren går til dundas. Husk dette, så slipper du å ødelegge flere motorer.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan regne motoren som ødelagt... den må som tidligere nevnt i hvertfall totaloverhales.

 

Jeg anser at det beste for deg er å få tak i en annen, brukt motor og bytte til denne.

 

Hvis du skal skru selv bør du kjøpe en Haynes manual, evt. en Bentley manual (Bentley er konkurrent til Haynes og leverer dyrere (og bedre?) bøker til færre biler). Dette vil gjøre jobben meget lettere.

 

Problemene med motoren vil ikke gå vekk av å kjøre den på tomgang; all bruk av motoren vil bare gjøre problemet værre og til slutt vil du ødelegge motor og blokk fullstendig.

 

mvh movikong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva har jeg gjort med bobla mi!?:confused:

hva kan fixes?

hva kan jeg gjøre??

hvor skal jeg sende den??

1) Du har mishandlet den! :iconsm

2) Alt kan repeteres, med Jokke og øl. Alternativt sett på en episode med Pompel og pilt. Eller ...

3) gjør som

.

4) Se pkt. 3. :thumb

 

PS! Siden du har boble får du kjøpt alt du behøver for en rimelig penge det være seg her, der eller stikkelsbær. I uniten er ettermarkedsdeler til boble en egen industri. Du kan kjøpe nye sylindre eller en hel "crate" motor om du vil.

 

Har du kappet av færre enn tre tommeltotter er det bare snakk om litt tålmodighet før du har pellet motoren din i molekyler og konstatert at det er veiv/ramme/bære/rådelagrene som er gåene. Det er greit å skifte stempelringer og alle de utette pakningene og tette/simmerringene dine i samme slengen. Gudd løkk!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere noen andre tips?

sende den på verksted eller

starte motoren og kjøre den på tom gang i noen dager??

vil syndromet gå vekk etter hvert??

 

kan dere forklare litt nermere hva som feiler motoren??

 

Det er IKKE et syndrom, syndromet var oljelampa di som lyste.. Det er en FEIL, evnt. havari, om du vil ;) Pell ned, og bygg opp igjen, boblemekking er ca som Lego, anbefalt over 13 år for å bygge :thumb Så det er lett! :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

takk for alle svar

 

jeg skal lage en plan for å reparere motoren. jeg er amatør, men har noe erfaring fra mopeder :S

 

aller først må jeg finne ut hvordan jeg får ut motoren og girkassa, tenkte jeg skulle fikse den sperra til revers-giret i samma slengen.

 

ja, selfølgelig skal jeg få med noen jeg kjenner som har gjort det før. :pimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med noen som kan det ja :) Selv om det i grunn ikke er så veldig nödvendig på boble, motor sitter fast i girkasse med 4 bolter, pluss gasswire, chokewire og bensinslange, også er det en eller 2 el-ledninger... Og det er alt! :) har bytta motor i boble på en halvtime! Kan du noe moped, så er du langt på vei! Lykke til, og post resultatet her!

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg blir faktisk sint når jeg leser dette.

 

Jeg tenkte først at dette var et tulleinnlegg, men er ikke sikker lenger.

 

Hvorfor kjøre 4 mil mens oljelampa lyser?

 

Selv min bestemor på 85 år, som aldri har hatt verken sertikfikat eller egen bil, vet at man skal stoppe øyeblikkelig når oljelampa, eller andre røde lamper, lyser.

Har du sertfikat egentlig? Dette er jo det aller første man lærer når man tar kjøretimer også.

 

Her gikk det heldigvis verst utover den stakkars boblemotoren, men det kunne godt gått verre. Sett at du lå på motorveien i 100 km/t med lysende oljelampe, og etter en stund hadde motoren totalhavarert. Gjerne i en kjempesmell med motordeler og olje i alle retninger. Kanskje bakhjulene hadde låst seg et lite øyeblikk også, det skal ikke så mye til på ei boble. Resten får dere tenke selv, men det er ihvertfall klart at dette er uansvarlig. Er omtrent like smart som å kjøre uten luft i dekkene. Det går jo en stund det også.

 

Mitt forslag er at du selger bobla til noen som vil ta vare på den, og du kan bruke pengene på busskort. Jeg vil hvertfall ikke møte deg i en sving, der du kommer kjørende med den lysende lampa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk sint når jeg leser dette.

 

Jeg tenkte først at dette var et tulleinnlegg, men er ikke sikker lenger.

 

Hvorfor kjøre 4 mil mens oljelampa lyser?

 

Selv min bestemor på 85 år, som aldri har hatt verken sertikfikat eller egen bil, vet at man skal stoppe øyeblikkelig når oljelampa, eller andre røde lamper, lyser.

Har du sertfikat egentlig? Dette er jo det aller første man lærer når man tar kjøretimer også.

 

Her gikk det heldigvis verst utover den stakkars boblemotoren, men det kunne godt gått verre. Sett at du lå på motorveien i 100 km/t med lysende oljelampe, og etter en stund hadde motoren totalhavarert. Gjerne i en kjempesmell med motordeler og olje i alle retninger. Kanskje bakhjulene hadde låst seg et lite øyeblikk også, det skal ikke så mye til på ei boble. Resten får dere tenke selv, men det er ihvertfall klart at dette er uansvarlig. Er omtrent like smart som å kjøre uten luft i dekkene. Det går jo en stund det også.

 

Mitt forslag er at du selger bobla til noen som vil ta vare på den, og du kan bruke pengene på busskort. Jeg vil hvertfall ikke møte deg i en sving, der du kommer kjørende med den lysende lampa di.

 

En skikkelig verdensmester ute og går her ser jeg.... :coplight

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha?

 

Hvis man må være verdensmester for å skjønne, at det å bevisst kjøre milevis uten olje på motoren er både dumt og uansvarlig, så er jeg nok det ja.

Men heldigvis er jeg i godt selskap, jeg kjenner ganske mange som mener det samme. Jeg er nokså sikker på at opp i mot 99% av de som har sertifikat, og sikkert mange uten også, vet at en motor må ha olje.

Skjønner man ikke dette, er jeg i tvil om man er skikket til å kjøre bil. Da er det nok manglende kunnskaper om andre grunnleggende ting også. Det heter jo, selv om ingen gjør det, at fører er ansvarlig for at bilen til en hver tid skal være i forskriftsmessig stand.

Og hvis dere er uenige i at det å totalhavarere motoren i tett trafikk fort kan bli til fare for andre, så får vi nok bare være uenige om det.

 

Men for all del, det er bare å kritisere meg. Det er sikkert jeg som misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår