Gå til innhold

Hva slags bensin?

Ranger emnet


appelsinjus

Anbefalte innlegg

Hvilke biler har 98 egentlig?

 

De som er laget for å gå litt bedre enn snittet av biler fra tida de var laget. Kommer til syne gjennom at min skal ha, du skjønner sikkert hvilken jeg mener, og at 2.3E Audi fra tidlig 90-tall skal ha.

 

Men min har en såkalt oktanplugg da, hvis jeg bare bytter til en med rett verdi før jeg fyller tanken, kan jeg engentlig fylle alt av oktannivå, for da får sprutet andre signaler om hvor mye bensin den skal ha.

Er forresten ikke bra å kjøre på for lav oktan i lengden mener jeg å ha lest en plass.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er laget for å gå litt bedre enn snittet av biler fra tida de var laget. Kommer til syne gjennom at min skal ha, du skjønner sikkert hvilken jeg mener, og at 2.3E Audi fra tidlig 90-tall skal ha.

 

Men min har en såkalt oktanplugg da, hvis jeg bare bytter til en med rett verdi før jeg fyller tanken, kan jeg engentlig fylle alt av oktannivå, for da får sprutet andre signaler om hvor mye bensin den skal ha.

Er forresten ikke bra å kjøre på for lav oktan i lengden mener jeg å ha lest en plass.

 

Skjønner ;):tannløs:

Mvh Stian

________________________________

- '99 Hyundai Coupè *Til salgs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke belaster motoren på lave turtall eller tyner den opp på rødmerkingen, altså bruker girene litt fornuftig, så er det ingen motorer som skades av å kjøres på litt lavere oktantall. 95-oktan går altså helt greit på en 98-oktanmotor hvis man benytter en snill kjørestil.

 

Og det er heller ingenting å hente ved å fylle 98-oktan på en 95-oktanbil. I og med at 95-oktanmotoren ikke kan utnytte den ekstra bankemotstanden i 98-oktan, så er det nøyktig like lite/mye energi i de to bensintypene og da er det bare penger ut av vinduet å fylle høyoktan.

 

Unntatt hvis bilen har en turbomotor med bankesensor, da justerer motoren seg etter drivstoffet, enten du fyller lavoktan eller høyoktan. Ved bruk av høyoktanbensin på en sånn selvjusterende turbomotor kan man få litt mer hk på maks turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enkelt:

Bensin med høyere oktantall tåler mer kompresjon før den selvantenner.

 

F.eks en chippet turbomotor (som er beregnet for 95 oktan, originalt.) har høyere ladetrykk og bensintilførsel. Om man kjører på 95 oktan når chippen er beregnet for 98 oktan, kan det oppstå tenningsbank, nettopp fordi bensinen selvantenner tidligere enn hva den ville ha gjort med 98 oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95 eller høyere står det i manualen til bilen min.. anntar at det står det samme i andre NA biler med f.eks vanos, mivec, vvtl-i, vvt-i, Og i-vtec som jeg har..n Det er vel også som sagt over andre mere normale motorer som også har bankesensor og takler overgangen greit..

 

Om det er noe vits det er vel en anna sak..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår