|Hitman Skrevet Mai 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 (endret) Hei, da har jeg byttet automatolje på min 2.6. Jobben var utrolig enkel, og ga merkbart mykere giring! Anbefales om det er lenge siden sist, eller om du ikke vet. Turtallet og drag ved tomgang falt markant, nå kryper ikke bilen i det hele tatt, samt at man ikke merker giringen i det hele tatt når bilen kjører uten press. Og min kasse har rullet 304000 km:-) Skal få tatt bilde av før og etter oljen i morgen, så ser man hvorfor. Den skal være rosarød gjennomsiktig, min var brun. Med forbehold: Ikke bruk dette på tiptronickasse, da den tydligvis er mer avhengig av 100% korrekt oljenivå. Fremgangsmåten gjelder for kasser med kun et påfyllingshull og et tappehull, uten skvallerrør osv. Tror min kasse heter CRD. Det blir også endel søl under bytting, bruk aviser etc. Du trenger: Ett sett umbraco/sekskant. En 22mm nøkkel eller pipe (anbefaler pipe) 5 1-liter ATF oljekanner (må være 1liter pga plass) Nytt filter (om ønskelig) Jekk + fire bukker. Kar som rommer 4 liter (spylerveskekanne eller tilsvarende) 1 stk manuell pumpe Biltema artikkelnr 20-365 kr 19,90 Alternativt Vag-Com (for å fylle på heelt nøyaktig) Arbeidstid: 1time, bør utføres i helga pga venting om bruk av Vag-com. Fremgangsmåte: Skru av deksel under motor. Jekk bilen i brua bak, og sett bukker under jekkfestene bak. Jekk bilen i brua forran, sett bukker under jekkfestene forran. La det være god plass under bilen, da bilen må gå under påfylling og grenrørene blir varme! Sjekk at du får løsnet påfyllingsskruen. (22mm) Sett kar under kassa, åpne tappeplugg med umbraco. Tror det er 8mm. La oljen renne ut (ca 3.5 liter) Om ønskelig, skru av de fire skruene i hvert hjørne for å ta ned bunnpanna. Ellers hopp til (2)Noter at påfyllingspluggen skal være mot høyre forhjul. bunnpanna er festet med fire "holdere", pass på å ta vare på disse. Rengjør bunnpanna med papir, og ta av metallsponet på magneten. Du kan nå skru av filteret, og sette på nytt. Sett tilbake bunnpannen, og fest "holderene", torque til spec. (2) Skru tilbake bunnpannepluggen, skru helt ut påfyllingsskruen. Kapp påfyllingspumpen til riktig størrelse slik at pumpa akkurat går over kanten på flaskene. Pump så olje inn i kassa, det går ca 2.5 liter før det begynner å renne ut. Du må pumpe så mye at det begynner å renne ut, og så får du heller tørke opp sølet. Ikke skru igjen påfyllingsmutteren, gå ut under fra bilen og start bilen i park. Ikke rus bilen! La bilen gå på tomgang mens du kryper under bilen. Nå er mesteparten av oljen sugd opp i kassa, så pump mer olje inn, det går ca 0,5-1 liter til før det begynner å renne. IKKE skru tilbake mutteren, men gå inn i bilen og trykk in bremsen, mens du går igjennom alle gir på kassa og holder den i hvert gir i 10sek. Ikke vær redd, oljen renner ikke ut av kassen selv om du gjør dette og pluggen er åpen. Når du har kommet til 1gir, sett bilen på nytt i park, og fyll på mer. La bilen fortsatt gå på tomgang Nå skal det gå nesten 0,5l til før det begynner å renne, kanskje mer. Pump til det starter å renne en grei strøm olje. Skru så igjen pluggen helt, og skru av bilen. Her kan du være ferdig om du vil, eller: Om du har tilgang til Vag-Com, så kan du sjekke olja like nøye som en mekaniker. Bilen må stå over hele natta, for kassa må bli ordentlig kald. Dagen etterpå kobler du Vag-Com til bilen, velger Select Control Module, velger Auto Trans. Klikk så på Measure Blocks, og velg block 008. Her vil du se temperaturen på kassa. Du skal da starte bilen igjen, og fylle på olje så at det akkurat renner ut av kassa når temperaturen er 35c. Da er olje i rett tykkelse og du får helt korrekt nivå. Jeg har nå kjørt i 4 dager uten dette og tror ikke dette skal være nødvendig. Voila, du har nå skiftet olje! Nyt smidigere girskift. /Hit Endret Mai 26, 2009 av |Hitman Lagt til bruk av Vag-com Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet Mai 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2009 Jeg har sjekket litt rundt på nettet ang at man skal ha en viss temperatur ved påfylling av oljen. Jeg skal sjekke blocksene i Vag-Com når jeg kommer hjem for å skrive litt mer utfyllende guide over (om jeg finner det ut selv) Da skal man kunne bruke samme metode på andre mer sensitive kasser som -tronic. Poster en FU! :-) Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oper1989 Skrevet Mai 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2009 Genial guide! Brukte du lang tid? Noen problemer underveis? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 Jeg har nå lagt til hvordan du fylle på heeelt nøyaktig med hjelp av Vag-Com, slik bilmekanikerene gjør. Jobben tar 1 time, og er utrolig enkel og rett frem. Sett av formiddagen fra 9-12, så er du klar i god tid :-) Ingen problemer underveis. /L Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 Sticky :D Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet Mai 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2009 Her har jeg lagt til bilder av olja før og etter. Den brune, cola lignende fargen, var den som var på kassa. Ikke bra! Se forskjell mot den nesten godisrosa fargen på nye oljen! Legger også med bilde av pumpen for å vise hvor enkel denne jobben er :-) Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2011 Hei. Jeg brukte guiden din og gjorde som du hadde skrevet. Bilen har aldri vært så god å kjøre med før :D Min hadde gått 171.000 på samme olje, så var på tide å skifte :) En liten ulyd jeg hadde i kassa, den forsvant også :) Jeg brukte riktig nok kun en halv time (med filterskift) for jeg hadde bilen på løftebukk. Men den guiden her kan anbefales for andre, veldig enkel hvis du skriver ut siden å har den med deg når du skal skifte :) Veldig enkelt å ta av bunnpanna, 4 skruer og 4 klips, så er den av. Da får du renset magnet og du kan bytte filter sammtidig. Det er i tillig en gummipakning, så denne slipper du å bytte med det første :) Moderator: Kanskje gjøre denne sticky, for denne her er nok nyttig for mange andre som ikke ved om den :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet Februar 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2011 Så ulyden forsvant ja? Leste det stod om det i annonsen din for noen uker siden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2011 Jepp ulyden forsvant :) Hadde bestemt meg for å selge bilen som delebil, men er glad den ikke ble solgt :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet Februar 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2011 Det er gummipakning på kassen ja? Trenger ikke å bytte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2011 Gummipakningen trenger du ikke med motsettning den er ødelagdt, noe jeg tviler sterkt på :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arius Skrevet Februar 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2011 Er det den gummipakningen som tetter rundt bunnpanna på kassa du tenker på? Jeg bytta denne når jeg først var nede med den. Kjedelig om det plutselig skulle bli noen lekasje og en står midt utti ingenmannsland med 0 fremdrift. Been there, done that... Siter [Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi] [Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ] [Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ] X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2011 Ja det er denne pakningen. Der jeg kjøpte filter og olje sa de at de aldri hadde solgt denne pakningen og at de ikke hadde den ikke pga null salg, å det kom igjen av at det er en støpt gummipakning som er ment for å vare. Jeg skjekka pakningen nøye, å den var som ny, ikke tørr eller sprukken. Bilen er 15 år gammal, aldri byttet girolje, filter eller pakning før. Så jeg skønner hvorfor de ikke lagerfører den hvis den er så holdbar :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet Mars 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2011 Hvor kjøpte dere filter, pris? Og hvilken olje brukte dere? Specs? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2011 Filter og olje kjøpte jeg på Sarpsborg Motor. Jeg brukte ATF gir olje, husker desverre ikke specs. 5 liter olje + filter kom på 530,- Olje: http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=TYPEF Jeg finner desverre ikke filteret på nettsiden dems, men jeg vil tro du får dette på møller hvis ikke det er noen andre som forhandler dette i området der du bor. Men du må nok beregne å gi mer enn det jeg gjorde hvis du kjøper på møller :) EDIT: Tror det var denne oljen, er ikke sikker, så evt. hør der du kjøper :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.