Gå til innhold

Guide: Bytte Automatolje A6 2.6

Ranger emnet


|Hitman

Anbefalte innlegg

Hei,

da har jeg byttet automatolje på min 2.6.

Jobben var utrolig enkel, og ga merkbart mykere giring! Anbefales om det er lenge siden sist, eller om du ikke vet. Turtallet og drag ved tomgang falt markant, nå kryper ikke bilen i det hele tatt, samt at man ikke merker giringen i det hele tatt når bilen kjører uten press. Og min kasse har rullet 304000 km:-)

Skal få tatt bilde av før og etter oljen i morgen, så ser man hvorfor. Den skal være rosarød gjennomsiktig, min var brun.

Med forbehold: Ikke bruk dette på tiptronickasse, da den tydligvis er mer avhengig av 100% korrekt oljenivå.

Fremgangsmåten gjelder for kasser med kun et påfyllingshull og et tappehull, uten skvallerrør osv. Tror min kasse heter CRD. Det blir også endel søl under bytting, bruk aviser etc.

 

Du trenger:

Ett sett umbraco/sekskant.

En 22mm nøkkel eller pipe (anbefaler pipe)

5 1-liter ATF oljekanner (må være 1liter pga plass)

Nytt filter (om ønskelig)

Jekk + fire bukker.

Kar som rommer 4 liter (spylerveskekanne eller tilsvarende)

1 stk manuell pumpe Biltema artikkelnr 20-365 kr 19,90

Alternativt Vag-Com (for å fylle på heelt nøyaktig)

 

Arbeidstid: 1time, bør utføres i helga pga venting om bruk av Vag-com.

 

Fremgangsmåte:

 

Skru av deksel under motor.

Jekk bilen i brua bak, og sett bukker under jekkfestene bak.

Jekk bilen i brua forran, sett bukker under jekkfestene forran.

La det være god plass under bilen, da bilen må gå under påfylling og grenrørene blir varme!

 

Sjekk at du får løsnet påfyllingsskruen. (22mm)

Sett kar under kassa, åpne tappeplugg med umbraco. Tror det er 8mm.

La oljen renne ut (ca 3.5 liter)

Om ønskelig, skru av de fire skruene i hvert hjørne for å ta ned bunnpanna. Ellers hopp til (2)Noter at påfyllingspluggen skal være mot høyre forhjul. bunnpanna er festet med fire "holdere", pass på å ta vare på disse. Rengjør bunnpanna med papir, og ta av metallsponet på magneten. Du kan nå skru av filteret, og sette på nytt.

Sett tilbake bunnpannen, og fest "holderene", torque til spec.

(2) Skru tilbake bunnpannepluggen, skru helt ut påfyllingsskruen.

Kapp påfyllingspumpen til riktig størrelse slik at pumpa akkurat går over kanten på flaskene.

Pump så olje inn i kassa, det går ca 2.5 liter før det begynner å renne ut. Du må pumpe så mye at det begynner å renne ut, og så får du heller tørke opp sølet. Ikke skru igjen påfyllingsmutteren, gå ut under fra bilen og start bilen i park. Ikke rus bilen!

La bilen gå på tomgang mens du kryper under bilen. Nå er mesteparten av oljen sugd opp i kassa, så pump mer olje inn, det går ca 0,5-1 liter til før det begynner å renne. IKKE skru tilbake mutteren, men gå inn i bilen og trykk in bremsen, mens du går igjennom alle gir på kassa og holder den i hvert gir i 10sek.

Ikke vær redd, oljen renner ikke ut av kassen selv om du gjør dette og pluggen er åpen.

 

Når du har kommet til 1gir, sett bilen på nytt i park, og fyll på mer. La bilen fortsatt gå på tomgang

Nå skal det gå nesten 0,5l til før det begynner å renne, kanskje mer. Pump til det starter å renne en grei strøm olje.

Skru så igjen pluggen helt, og skru av bilen.

 

Her kan du være ferdig om du vil, eller:

 

Om du har tilgang til Vag-Com, så kan du sjekke olja like nøye som en mekaniker. Bilen må stå over hele natta, for kassa må bli ordentlig kald.

Dagen etterpå kobler du Vag-Com til bilen, velger Select Control Module, velger Auto Trans. Klikk så på Measure Blocks, og velg block 008. Her vil du se temperaturen på kassa. Du skal da starte bilen igjen, og fylle på olje så at det akkurat renner ut av kassa når temperaturen er 35c. Da er olje i rett tykkelse og du får helt korrekt nivå. Jeg har nå kjørt i 4 dager uten dette og tror ikke dette skal være nødvendig.

 

Voila, du har nå skiftet olje!

Nyt smidigere girskift.

 

/Hit

Endret av |Hitman
Lagt til bruk av Vag-com

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket litt rundt på nettet ang at man skal ha en viss temperatur ved påfylling av oljen.

Jeg skal sjekke blocksene i Vag-Com når jeg kommer hjem for å skrive litt mer utfyllende guide over (om jeg finner det ut selv)

Da skal man kunne bruke samme metode på andre mer sensitive kasser som -tronic.

Poster en FU! :-)

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lagt til hvordan du fylle på heeelt nøyaktig med hjelp av Vag-Com, slik bilmekanikerene gjør.

Jobben tar 1 time, og er utrolig enkel og rett frem. Sett av formiddagen fra 9-12, så er du klar i god tid :-)

 

Ingen problemer underveis.

 

/L

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg lagt til bilder av olja før og etter. Den brune, cola lignende fargen, var den som var på kassa. Ikke bra! Se forskjell mot den nesten godisrosa fargen på nye oljen!

 

090528202228.jpg

 

Legger også med bilde av pumpen for å vise hvor enkel denne jobben er :-)

 

090528202328.jpg

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei.

Jeg brukte guiden din og gjorde som du hadde skrevet.

Bilen har aldri vært så god å kjøre med før :D

Min hadde gått 171.000 på samme olje, så var på tide å skifte :)

En liten ulyd jeg hadde i kassa, den forsvant også :)

Jeg brukte riktig nok kun en halv time (med filterskift) for jeg hadde bilen på løftebukk.

 

Men den guiden her kan anbefales for andre, veldig enkel hvis du skriver ut siden å har den med deg når du skal skifte :)

Veldig enkelt å ta av bunnpanna, 4 skruer og 4 klips, så er den av. Da får du renset magnet og du kan bytte filter sammtidig.

Det er i tillig en gummipakning, så denne slipper du å bytte med det første :)

 

Moderator: Kanskje gjøre denne sticky, for denne her er nok nyttig for mange andre som ikke ved om den :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det den gummipakningen som tetter rundt bunnpanna på kassa du tenker på? Jeg bytta denne når jeg først var nede med den. Kjedelig om det plutselig skulle bli noen lekasje og en står midt utti ingenmannsland med 0 fremdrift. Been there, done that...

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er denne pakningen.

Der jeg kjøpte filter og olje sa de at de aldri hadde solgt denne pakningen og at de ikke hadde den ikke pga null salg, å det kom igjen av at det er en støpt gummipakning som er ment for å vare. Jeg skjekka pakningen nøye, å den var som ny, ikke tørr eller sprukken.

Bilen er 15 år gammal, aldri byttet girolje, filter eller pakning før. Så jeg skønner hvorfor de ikke lagerfører den hvis den er så holdbar :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Filter og olje kjøpte jeg på Sarpsborg Motor.

Jeg brukte ATF gir olje, husker desverre ikke specs.

5 liter olje + filter kom på 530,-

 

Olje: http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=TYPEF

Jeg finner desverre ikke filteret på nettsiden dems, men jeg vil tro du får dette på møller hvis ikke det er noen andre som forhandler dette i området der du bor. Men du må nok beregne å gi mer enn det jeg gjorde hvis du kjøper på møller :)

 

EDIT:

Tror det var denne oljen, er ikke sikker, så evt. hør der du kjøper :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår